חיסון עד סוף השנה? תוצאות חיוביות לחיסון באוקספורד

אוניברסיטת אוקספורד ויצרנית התרופות הבריטית "אסטרה זניקה", פרסמו תוצאות חיוביות לשני שלביו הראשונים של הניסוי אותו ערכו. בקרוב יחל השלב השלישי של הניסוי, במידה שיימצא כבטוח - ייצור המוני יחל כבר בחודש ספטמבר

חדשות כיפה חדשות כיפה 20/07/20 17:49 כח בתמוז התשפ

חיסון עד סוף השנה? תוצאות חיוביות לחיסון באוקספורד
עובדים על חיסון לקורונה בישראל. אילוסטרציה, צילום: באסל עאווידת, פלאש 90

חיסון עוד השנה? בכתב העת היוקרתי "לנסט" פורסמו ממצאים ראשוניים מהשלב הראשון בסדרת ניסויים, של חיסון חדש נגד נגיף הקורונה הקטלני, חיסון שפותח על ידי אוניברסיטת אוקספורד ויצרנית התרופות הבריטית "אסטרה זניקה". מתוצאות הניסוי הקליני הראשון עולה כי החיסון נמצא יעיל במטופלים בריאים, ויוצר הגנה כפולה נגד נגיף הקורונה, שעתידה, על פי ההערכות, להגביר את הסיכוי להגנה ארוכת טווח נגדו. כבר תועדו מקרים של נדבקים בנגיף בפעם השניה.

בשני השלבים הראשונים של ניסוי החיסון השתתפו 1,077 בני אדם בגילאים 18-55, ניסוי שנערך במשך 56 ימים. המשתתפים במחקר חולקו באופן אקראי כשמחציתם קיבלו את החיסון לנגיף הקורונה והחצי השני היו קבוצת הביקורת ולא קיבלו את החיסון.  ממצאי המחקר מלמדים כי החיסון גורם לתופעות לוואי מועטות בלבד, ומעורר תגובות חיסוניות חזקות בשני אופנים: אחד – החיסון מעורר תגובה של תאי T תוך 14 יום מרגע ההזרקה ותגובת נוגדנים לאחר 28 יום מרגע ההזרקה. החוקרים טוענים כי החיסון שנבדק גורם לתגובה חיסונית טובה ובטוחה לשימוש בבני אדם. 

בנט מצהיר: "אנחנו יכולים לנצח את הקורונה תוך שלושה שבועות"

החיסון גרם לעלייה משמעותית ברמת הנוגדנים הספציפיים נגד קורונה, ובנוסף הוביל ליצירת תאי דם לבנים מסוג T, האמונים במערכת החיסון על השמדת נגיפים. על פי ההערכות, השילוב הזה יוצר לא רק הגנה מפני הדבקה עתידית, אלא גם יסייע להשמדת נגיפים פעילים אם האדם כבר נדבק.

בקרוב יחל השלב השלישי והאחרון של הניסוי בחיסון, הבוחן הן את בטיחותו ויעילותו. במידה והחיסון יימצא כבטוח ויעיל חברת אסטרה זניקה תתחיל בייצור המוני כבר בחודש ספטמבר. בתחילה יינתן החיסון לאוכלוסיות בסיכון גבוה, הכוללות קשישים ועובדי בריאות, ולאחריהם יחל החיסון של אוכלוסיות נוספות.

בישראל כבר התעניינו ברכישת החיסון אך באופן שטחי בלבד. על מנת למנוע תחרות ישירה בין מדינות על רכישת החיסונים, החיסון לא יימכר ישירות למדינה אלא לארגונים בינלאומיים שמאגדים מספר מדינות.