מנכ"ל הדסה: "אנחנו מנהלים מלחמה בעיניים עצומות, אין שום תכנית"

פרופ' זאב רוטשטיין תוקף את התנהלות הממשלה במאבק בקורונה, ומצביע על שורת כשלים, לטענתו, באסטרטגיה של המלחמה בנגיף: "אם לא נצא החוצה למתקפה על הגורם למחלה, אנחנו נישאר במגננה כל הזמן"

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/07/20 12:25 כד בתמוז התשפ

מנכ"ל הדסה: "אנחנו מנהלים מלחמה בעיניים עצומות, אין שום תכנית"
פרופ' זאב רוטשטיין, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מנכ"ל המרכז הרפואי הדסה, פרופ' זאב רוטשטיין, נתפס מאז נכנסה לחיינו מגפת הקורונה כבעל קול שונה, אם זה בהחלטתו לערוך בדיקות תקופתיות לאנשי הצוות בבית החולים, או בהחלטתו לאפשר בדיקות תמורת תשלום. הבוקר דווח ב'וואלה' כי הוא נפגש עם המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, בניסיון לגבש תכנית עבודה משותפת במאבק בקורונה, זאת לאחר שהשניים התעמתו בדיון בוועדה בכנסת.

בדרך לסגר? כמעט 2,000 נדבקים ביממה, נתניהו מכנס דיון חירום

בראיון לרדיו 103FM התייחס פרופ' רוטשטיין לעלייה המדאיגה בהדבקה ובמספר החולים במצב קשה, ואמר כי למדינת ישראל אין "שום תוכנית לחסל את הווירוס, אנחנו נותנים לו לעשות מה שהוא רוצה. ממשיכים לטעון שהציבור לא ממושמע, לא שם מסכות, לא שומר על ריחוק חברתי ומכניסים את כולם לבונקרים".

לדברי רוטשטיין, "אם לא נצא החוצה למתקפה על הגורם למחלה, אנחנו נישאר במגננה כל הזמן. הממשלה, אני לא בא בביקורת, היא צריכה לצאת במתקפה רצינית מאוד על הווירוס".

מנכ"ל הדסה הסביר באילו פעולות צריך לנקוט. לדבריו, יש לבצע בדיקה מקיפה של האוכלוסייה, ולהגדיל את מספר הבדיקות בחלוקה לאזורים, על מנת שיהיה נתון מדגמי: "שיתנו לנו סטטיסטיקה. אנחנו יודעים איך תראה הממשלה, כי עשינו מדגם. איפה עשינו פה מדגם? זה חיים ומוות. מחלה שמשביתה את כל המשק, יוצרת אומללות, התאבדות, שריפה של דברים ברחוב, מהומות. זה מחלה חברתית, מחלה איומה.

על אף שאמר שאין לו ביקורת, הוא תקף את מדיניות משרד הבריאות: "ההחלטה אתמול להפסיק את הבדיקות לא-סימפטומטיים זה אסון כי אנחנו לא נגלה את המדביקים. ככה אם מגבילים רק לאלה שחולים או חלו לצורך ביצוע הבדיקה, אין לנו מדגם. הוא לא מפוזר על פני הארץ, אנחנו בעיניים סגורות הולכים, לאן ללכת? למי לפנות? לנהל מלחמה בעיניים עצומות?"

לדברי רוטשטיין, תוצאות הבדיקות לאנשי הצוות בהדסה מגיעות בתוך זמן קצר ביותר: "בודקים את כל העובדים, כמו שעושים באוכלוסייה, מוציאים החוצה את המדבקים הביתה, בידוד שבועיים, תודה רבה, מנענו בעיה גדולה. בפינת האלוהים הקטנה שלי אני דואג שתשובה תיקח שעה ו-7 דקות מהרגע שנחתה במעבדה".

איתמר גרוטו

איתמר גרוטוצילום: פלאש 90

על הפגישה אמש עם פרופ' גרוטו סיפר: "אמרנו - אין לנו מה להפסיד, בוא ננסה את השיטה ההתקפית. כיוון שהוא מדען, יודע, איש בריאות הציבור. הוא איש מבין, בצורה כזאת ישבנו ואמרנו מה צריך לעשות? – בואו נרכז אסטרטגיה מסוימת וננסה ללכוד לתוך האסטרטגיה את מקבלי ההחלטות, זה השלב הראשון. אנחנו צריכים שמקבלי ההחלטות יאמינו בנו וילכו בקו הזה. שנצא החוצה מהמגננה, אז נעצור עוד התקהלות, לא יהיו מסיבות סיום של התיכון, מנענו 70 הדבקות אבל אלה שהדביקו עדיין מסתובבים והדביקו אחרים שממשיכים להסתובב. בזה שמנענו את המסיבה לא פתרנו את הבעיה".

לדבריו, "במדינה יש אנשים הרבה יותר חכמים ממני והרבה יותר אסטרטגיים ממני שיודעים להגיע לכל מקום בדיוק נמרץ. אני טוען שבטכנולוגיות האלה של אותם אנשים חכמים נוכל להגיע לכל אחד ואחד. אני מאמין בחבר'ה הישראליים שיש להם שכל ואם אנחנו נגדיר את הבעיה ונתמקד – נמצא את הפתרון.
כשהחליט ביבי להרחיב את מספרי הבדיקות תראה תוך חודשים שילשנו וריבענו את מספרי הבדיקות. אבל עדיין לא החליט למי לעשות את הבדיקות מבחינת החוכמולוגיה של לעצור את המחלה. זה הנקודה הבעייתית".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן