עופר ברקוביץ תוקף את ליאון על הירי בירושלים בשבת: "ראש העיר קיבל דיווח מקדים ולא טיפל"

יו"ר התעוררות בירושלים מסביר לחדשות כיפה כי הירי בשבת הראה את אוזלת היד של הראש העיר והמשטרה: "מדובר במחדל משמעותי ביותר", ומחזק את הציבור החרדי: "המשטרה צריכה גם לדעת להגיד שהיא טועה כדי לייצר אמון"

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 12/07/20 14:32 כ בתמוז התשפ

עופר ברקוביץ תוקף את ליאון על הירי בירושלים בשבת: "ראש העיר קיבל דיווח מקדים ולא טיפל"
עופר ברקוביץ , צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

לאחר השבת הקשה שעברה על תושבי ירושלים בעקבות ירי מסיבי מהשכונות הערביות, יו"ר התעוררות ויו"ר האופוזיציה בירושלים עופר ברקוביץ טוען שהעירייה לא נערכה בזמן ומסביר כי קיים חוסר אמון בין האוכלוסייה החרדית בעיר לבין המשטרה: "סגר זה הכלי האחרון שצריך לנקוט בו". 

מדוע היה ירי מסיבי מהשכונות הערביות? 

"אני חושב שמדובר במחדל משמעותי ביותר, אנחנו יודעים שבימי סיום לימודים של התעוג'יא בירושלים נוהגים לחגוג את סיום הלימודים בחגיגות. אתמול היה מופע של הפקרות מוחלטת, ירי חי, רעשים בצורה מחרידה, יש אנשים שלא זוכרים רעשים כאלו מאז מלחמת ששת הימים בירושלים, שפגעה במאוד אלפי תושבים ברחבי העיר, הביאה לפחדים אצל ילידם רכים, מבוגרים ואנשים שעברו פוסט טראומה. צריך לזכור שזה קורה במהלך השבת, ציבור גדול שומר המצוות לא מבין בכלל מה קורה. הדבר הזה לא הגיע בהפתעה, יש פה מחדל משמעותי גם של העירייה וגם של המשטרה בהערכות לדבר הזה". 

המשטרה והעירייה ידעו שזה עומד לקרות? 

"בהחלט, זה לא משהו שאמור להפתיע. אני מניח שראש העירייה קיבל דיווח מקדים. לא ראינו פעולות משמעותיות בשטח של פריסת כוחות כדי למנוע את אותם פגיעות ואת הירי החי. בפסגת זאב קליעים פילחו חלונות של מכוניות והגיעו לתוך חצרות של בתים. ממש סכנה לנפש. לא ראינו פעילות תיאום עם ההנהגה במזרח ירושלים לפני האירוע הזה". 

זה אירוע שקורה כל שנה, למה היה האירוע היה חריג יותר? 

"יכול להיות שאנשים מסוימים מרשים לעצמם לפעול ביתר שאת, כשלא עוצרים אותם. יכול להיות שזה קשור בזה שזה קרה בשבת ואז כל העיר יותר רגועה והחוויה והעוצמה היא אחרת, אבל אני חושב שלא היתה הערכות מספיק טובה בשטח. בסופו של דבר אנחנו רוצים לאפשר לכולם לחגוג, ומותר לחגוג עם זיקוקי דינור, אבל זה צריך להיות בתיאום ובצורה מדודה. צריך לעשות בשעות המתאימות תחת חוקים של רעש, היגיון וסבירות, וזה לא קרה אתמול. אני חושב שיש פה אוזלת יש גדולה של כל הנהלת העיר, ראש העירייה ומשטרת ירושלים שלא נערכה בצורה מספקת וראויה למצב הזה". 

איך התעוררות הולכת להגיב? 

"פנינו למנהל המחוז המהלך האירועים, אנחנו נפנה גם לשר לביטחון פנים לייצר פעילות אחרת ביחס למציאות הנשק החי הזה. האפשרות לירי חי באמצע ירושלים היא לא מקובלת, אין שום מדינה או עיר מתוקנת שיאפשרו דבר כזה. צריך להיות פעילות שיטתית שתמנע את השימוש בנשק. מותר לחגוג עם זיקוקים, כמו ביום העצמאות, יכול להיות שאפשר לאפשר ומותר לחגוג עם זיקוקים, אבל לא בצורה לא חוקית וספורדית שמסכנת את האנשים עצמם, גם במזרח העיר וגם במערב העיר". 

ירושלים מתמודדת עם ירי מהשכונות הערביות כבר הרבה מאוד זמן, גם בתקופה שהתעוררות היתה בקואליציה, אולם לא נעשה דבר.  

"אני מסכים שזו לא תופעה חדשה, אבל העוצמות והנתונים שמגיעים מהשבת האחרונה הם אחרים לחלוטין. היו בעבר מקרים שבפסגת זאב נחתו קליעים, אבל לא בעוצמה ובכמות שראינו בשבת האחרונה, שהיה חריג ביותר וצריך לטפל בו גם בצורה שיטתית וגם בצורה נקודתית." 

היו אירועים אלימים גם במוצאי שבת סביב הסגר שהוטל עלך השכונות החרדיות, אתה חושב שהמשטרה פעלה בצורה נכונה או שהיתה כאן אכיפת יתר? 

"אני חושב שבגל השני המנהיגות העירונית ישנה ולא מייצרת מספיק מהר פעולות נכונות כי להקטין את ההדבקה והתחלואה. הדבר הכי חשוב הוא פתיחה של מלוניות והוצאה של מבודדים וחולים, זו הפעולה שצריך להתרכז בה. אנחנו יודעים שלמעלה מ-60% מההדבקות מתבצעות בתוך הבתים". 

אתה מתנגד לסגר על שכונות? 

"אני חושב שזה הכלי האחרון שצריך לנקוט בו. ההתמקדות בשכונה שיש בה תחלואה, בבדיקות מהירות בתוך השכונה והוצאת חולים ומבודדים למלוניות כדי שלא ידביקו את שאר בני הבית, אלו הפעולות הראשונות. אם הרף עולחה כך שיש סכנה לשאר התושבים בחיכוך שלהם עם תושבי השכונה אז אני בעד גם סגר מקומי כדי לעצור את ההתפשטות. אני חושב שהפעולות הן לא מספיק חזקות וחריפות כדי למנוע את ההדבקה והתחלואה. 

גם מנושאים שקשורים בפרנסה וביכולת של עסקים מענפי התרבות והתיירות לא מספקות. אין שינוי משמעותי בתקציב העירייה ואין פה כספיים שמושקעים באותם עסקים. לא מוותרים על אגרות שילוט או אגרות אחרות. לא משקיעים מספיק כספים בהסבות מקצועיות, יש פה הרבה מאוד נושאים כלכליים שלא מטופלים כמו שצריך". 

אני מחזירה אותנו להפגנת, האם אתה חושב שהמשטרה פעלה בצורה טובה? 

"אין ספק שלמשטרה יש עומס גדול על הכתפיים, הרבה מהם גם מהציבור החרדי. הציבור החרדי הוא ציבור שאפשר לעבוד איתו, צריך לדעת איך לעבוד איתו וצריך לראות שלא שוברים את האמון, ולא יוצרים מציאות שבה יש עמידה של שני צדדים אחד נגד השני. אם אין ברירה אחרת, צריך לפעול על פי ההנחיות, אבל צריכה להיות לזה פעילות מוקדמת של יצירת האימון ופעילות עם שיקול דעת ומידתיות. המשטרה צריכה גם לדעת להגיד שהיא טועה כדי לייצר את אותו אימון ולהסביר לתושבים איך כן צריך לנהוג. ברור שהכוונות הן טובות, אבל כשבאים לייצר סגר בתוך השכונות צריך להיות גם חכמים ולא רק צודקים".