הפוליטיקאים סוערים לאחר עיכוב הילדה שלא חבשה מסכה: "אטימות"

המערכת הפוליטית סוערת לאחר שפורסם סרטון בו ילדה ממררת בבכי לאחר שעוכבה על ידי שוטרים על שלא חבשה מסכה. השר ליצמן דרש מהשר לביטחון פנים לברר את הנושא

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/07/20 20:10 יד בתמוז התשפ

הפוליטיקאים סוערים לאחר עיכוב הילדה שלא חבשה מסכה: "אטימות"
ליצמן, הנחיה חריגה, צילום: פלאש 90

שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן שוחח בשעה האחרונה עם השר לביטחון פנים  אמיר אוחנה וביקש ממנו לבחון לעומק את התנהלות השוטרים שתועדו מעכבים ילדה בת 13 ברחוב בירושלים, בניסיון לתת לה דו”ח בגין אי עטיית מסכה כביכול.  השר ליצמן הבהיר בשיחתו לשר אוחנה כי עם כל ההבנה לתפקיד השוטרים בימים לא פשוטים אלה, סאת הכאב הזעם של הציבור החרדי גוברת ובצדק, נוכח מקרים חוזרים ונשנים של ההתנכלות משטרתית, תוך חוסר רגישות בסיסית למול חסרי ישע, כמו מקרה מזעזע זה בו ילדה צעירה נדרשת למרר בבכי ברחוב, תוך התנהלות קשה ופוגעת מצד השוטרים. “יש למצות את הדין עם שוטרים אלה ולהבטיח שלא נחזה שוב בהתנהגות מעין זו במחוזותינו”.

השר לבטחון פנים אמיר אוחנה אמר לשר ליצמן כי בכוונתו לפנות באופן מיידי למפקד מחוז ירושלים ניצב ירון ידיד על מנת לקיים בירור מהיר ויסודי של המקרה האמור ולהדגיש את חשיבות ההקפדה על כבוד האדם במרחב הציבורי וזכויות הציבור החרדי, בייחוד בימים של מאבק בנגיף הקורונה.

תגובות נספות הגיעו בעיקר מחברי הכנסת החרדים, שרת התפוצות, עומר ינקלביץ' בטוויטר: "אכיפת חבישת המסיכות היא אינטרס הציבור לשמירה על בריאותו. מצד שני, שוטר שעוצר ילדה בוכיה בת 13, זה לא סיפור של קנס, אלא אירוע טראומתי קשה לילד/ה, בעל השלכות פסיכולוגיות. אף אחד לא רוצה לראות את ילדו הקטן בוכה בהיסטריה ברחוב כששוטר עוצר אותו. חייב להיות טיפול רגיש בילדים קטנים".

ח״כ משה אבוטבול (ש״ס) חבר ועדת הקורנה במתקפה נגד ההתנהגות הברוטאלית של משטרת ישראל כלפי הציבור החרדי: "אני מקבל עשרות מקרים של התעללות שוטרים בחרדים. רק עכשיו ראינו סרטון של הילדה בת 10. העיתונאי אריאל אלחרר הרים את הכפפה ומחזיק בחומרים רבים. אני אישית מכיר מקרה מהשבת האחרונה בבית שמש שבו שוטר תקף את אחד מהעוזרים שלי לעיני ילדיו. השוטרים עצרו בחור שהלך ברגל ב1:00 בלילה בטענה שלא לובש מסיכה למרות שהבחור מיד שם מסיכה השוטר החליט לעצור אותו לתחנה. עוזרי שעבר במקום עם משפחתו אמר לשוטר שיש לבחור מסיכה ואין לו שום עילה לעצור אותו (מקסימום לתת לו דוח למרות שלא מגיע לו כי עושה ספורט) בתגובה השוטר כיבה את המצלמה שלו ונתן לעוזר שלי אגרוף בחזה ודחף אותו באלימות לעיני הילדים שמיד פרצו בבכי. זו כבר לא אכיפה מוגברת נגד חרדים אלא גובל באנטישמיות לשמה, עד כדי תקיפה ואלימות פיזית. פשוט בושה וחרפה".

אפילו ח"כ יוסף ג'בארין, יו"ר הוועדה לזכויות הילד, אמר בתגובה לסרטון: "כמו הקורונה, גם אטימות ושרירות לב ממסדית היא מגפה שיש למגר. ילדה ממררת בבכי מול שוטרים, שלא מגלים שום הבנה או רגישות לסיטואציה. בריאות הציבור בתקופה זו היא חשובה - אבל חובתה של המשטרה לנהוג ברגישות הנדרשת ולזכור שילדים זקוקים לקשב והבנה. האם השוטרים האלה לא פגשו ילדים בחייהם?".