יוזמה חדשה: הרב שטרן יישאר רב העיר מטעם העירייה

חבר מועצת העיר יהודה פרוידיגר מטעם האיחוד לאומי: "העירייה יכולה להחליט כי היא מעוניינת להמשיך את כהונת הרב שטרן כרב העיר מטעמה, כמו בתל אביב ורמת גן". לטענת הסיעה עדיף לראש העיר להאריך את כהונת הרב שטרן מלמצוא רב חדש

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 30/06/20 12:55 ח בתמוז התשפ

יוזמה חדשה: הרב שטרן יישאר רב העיר מטעם העירייה
צילום: כיפה

בציונות הדתית עוד מחכים ומקווים כי כהונת הרב אריה שטרן כרבה הראשי האשכנזי של ירושלים תוארך בכמה שנים. הרב שטרן בן ה-75 עבר את גיל הפרישה ואף את הארכה שהובטחה לו לשמש בתפקיד עד הקמת ממשלה. לפני שבוע פנה השר לשירותי דת הרב יעקב אביטן  למשנה ליועץ המשפטי לממשלה ארז קמיניץ, בדבר הארכת כהונתו של הרב אריה שטרן כרבה הראשי של העיר ירושלים. לא מן הנמנע שהפנייה למשנה ליועמ"ש נעשתה בשביל ה"נימוס" והיועץ המשפטי יחליט כי הוקמה ממשלה ולכן יש צורך בבחירות חדשות לתפקיד. בסיעה המשותפת של הבית היהודי והאיחוד הלאומי בעיריית ירושלים נערכים לאפשרויות נוספות במידה והארכה לא תאושר.

חבר מועצת העיר יהודה (גורי) פרוידיגר אמר לכיפה: "אני מקווה שקודם כל הרב שטרן בעצמו יגיד לנו בעירייה שהוא מעוניין להמשיך לכהן בתפקיד" אומר פרוידיגר, "במידה וכך יהיה, אז העירייה יכולה להרשות לעצמה לפעול, כמו עיריית תל אביב ועיריית רמת גן, ולהחליט כי היא מעוניינת להמשיך את כהונת הרב שטרן כרב העיר. המשמעות היא כי התקצוב לרב לא יגיע מטעם המשרד לשירותי דת, והאחריות תעבור לידי העירייה שתממן את משרת הרב".   

"יותר יהיה קל לראש העיר להגיד כי הוא מאריך את כהונת הרב שטרן עד גיל 80, במקום להתעסק במציאת רב חדש" אומר פרוידיגר. עוד הוא מדגיש כי אם יצאו לבחירת רב חדש יופעלו כנגד ראש העיר לחצים חיצוניים על בחירת רב חדש. בנוסף טוען פרוידיגר כי מצבה של הציונות הדתית בפוליטיקה הארצית לא מזהיר, ולכן קיים חשש כי הציונות הדתית תפסיד במינוי רב חדש. "המסקנה היא כי הכי עדיף לתת לרב שטרן בתפקידו, מה גם שמדובר ברב שמקובל על כלל הציבורים בירושלים - גם החרדי וגם החילוני".


 

עוד סיפר כי טרם הקמת הקואליציה בעיר, חשבו בבית היהודי בירושלים לדרוש מראש העיר משה לאון, כי תנאי לכניסה לקואליציה תהייה לשמור שמינוי הרב הראשי תהיה שמורה לציונות הדתית. "משה לאון אמר לנו כי ממילא לא יקיימו בחירות לתפקיד הרב בזמן הקדנציה שלו, לכן אין טעם לתנאי זה, אך הבטיח כי יסייע בנושא במידה ויידרש. לאון איש שעומד במילתו ולכן אנחנו מאמינים שאכן יסייע בשמירת הרב שטרן בתפקידו" אומר פרוידיגר. "בכל מקרה ביום ראשון אנחנו ניפגש חגית משה ואני עם ראש העיר, ונעלה את הבקשה להמשיך את כהונת הרב שטרן תחת העירייה".

במקרה וגם הבקשה שלכם לא תתקבל, ישנם מועמדים חדשים מהצינות הדתית שאתם מקדמים לקבלת התפקיד? 

"עוד מוקדם לדעת. אבל אני מקווה שהציונות הדתית תקים מנגנון לבחירת מועמד כמו שעשו בבחירת הרב שטרן. בזמנו, הקימו גוף רבני של למעלה מ-50 רבנים: רבני קהילות, ראשי ישיבות הסדר ועוד. וכולם השתתפו בבחירת רב, אז המועמד הנבחר היה הרב שטרן ואני מקווה שיעשו זאת שוב. נעדיף שהרב שייבחר יהיה תושב ירושלים שמכיר את העיר ואת האתגרים שבה, או לפחות תושב לשעבר שעזב לטובת תפקידים רבניים במקומות אחרים. הבחירה למועמד חדש לא תהיה קלה, ישנם רבים שמתאימים וראויים לתפקיד. גילוי נאות, הרב שטרן הוא בן משפחתי ואני מקווה שהוא ימשיך בתפקיד בסופו של דבר".