משרד הבריאות מזהיר: בתי האבות יקרסו - יש לאשר כניסת מטפלים זרים

על פי נתוני משרד הבריאות, 6,000 עובדים חסרים בכ-300 בתי אבות. יו"ר ועדת הקורונה ח"כ שאשא-ביטון: "על האוצר להפנים כי איש מהמובטלים לא יבוא לעבוד בבתי האבות – ויש לאשר הבאת מטפלים זרים"

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 29/06/20 15:54 ז בתמוז התשפ

משרד הבריאות מזהיר: בתי האבות יקרסו - יש לאשר כניסת מטפלים זרים
בית אבות בקורונה. אילוסטרציה, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

רגישותה של האוכלוסייה המבוגרת בקורונה, חשפה היום (שני) בוועדת הקורונה את המחסור החריף בעובדים בבתי האבות. יו"ר הוועדה, ח"כ יפעת שאשא-ביטון (כולנו בליכוד) הדגישה כי "על האוצר להפנים כי איש כמעט מהמובטלים לא יבוא לעבוד בסיעוד בבתי האבות".
לדברי שאשא-ביטון, מקורונה נפטרו בחודשים האחרונים 161 איש מעל גיל 65, אך אלפים-אלפים קשישים נפטרו ממחלות רבות אחרות – או מהבדידות. יש לשמור על איזון בין החובה הקדושה לשמור על חייהם לבין החובה לא-פחות למעטפת משפחתית ורגשית. 

החלטות קבינט הקורונה: החתונות הוגבלו למאה איש, בתי הכנסת לחמישים

ח"כ טלי פלוסקוב (הליכוד), אמרה בדיון כי "במיוחד בתקופה זו, עלינו לעקוב אחרי מצב המבוגרים. גם אמי בבית אבות, ואינני מצליחה לראות אותה כבר תקופה ארוכה. בתי האבות הפרטיים, ממונים ע"י ילדי ההורים, וילדים אלו חלקם יצאו לחל"ת והמשך המימון מקשה כעליהם – ועל המדינה לתת לכך פיתרון. בנוסף, ניכרת מצוקת כוח אדם בבתי האבות והדיור המוגן, ויש לפטור מעסיקי עובדים זרים ממס מעסיקים". 

לדברי פרופ' נמרוד מימון, ראש מיזם "מגן אבות ואימהות" במשרד הבריאות להגנת תושבי הדיור המוגן, "עד היום נחשבה אוכלוסיית הגיל השלישי בתחתית האוכלוסייה והיום זה המבחן שלנו, היסטורית ומוסרית. לכן המדינה הקימה מטה מיוחד להגנת אוכלוסייה זו, ומצב בתי האבות מחייב תיקון וטיפול וליווי מיוחד. יש עובדים מסורים רבים, וניכרת מצוקת כוח אדם עקב עובדים שנאלצו לצאת לבידוד".
הוא הדגיש כי 6,000 משרות פנויות בתחום זה בכ-300 בתי אבות. צריך להביא כ-4,000 עובדים זרים, לדבריו, האוצר בולם זאת בגלל 900 אלף מובטלים, אך המובטלים לא יגיעו למשרות אלו. "אם בתי האבות יקרסו יתמלאו המחלקות הפנימיות בבתי החולים – ולכן המשך התפקוד של בתי האבות, הוא הקו הראשון. בנוסף, ההוצאות של בתי האבות עלו בצורה חדה, וההכנסות ירדו".

מימון פירט בנוסף את תכנית "מגן אבות ואימהות", ולפיה רוב מוחלט של ההתפרצויות בבתי האבות לא הגיע מביקורי קרובים, אלא מהגעת מטפלים נשאי-נגיף אך ללא תסמינים (=א-סימפטומטים). לכן, נערכות כ-3000 דגימות נלקחות מדי יום בבתי האבות, כדי לזהות נשאים מוקדם ככל האפשר.

ח"כ יפעת שאשא ביטון

ח"כ יפעת שאשא ביטוןצילום: הדס פרוש/פלאש 90

בהמשך הדיון, ח"כ יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם) קרא להאריך אשרות שהיה של מטפלים זרים, ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) דרשה להכין מראש מספיק חיסוני שפעת לדיירי בתי האבות, ואילו ח"כ אימאן חטיב (הרשימה המשותפת) הזהירה כי ישנם אחים ואחיות מובטלים ויש לתת להם תמריצים להגיע לבתי האבות. 

אריאל גלבוע, ראש מחלקת העורף במטה לביטחון לאומי, תכנית משרד הבריאות הדגיש בדיון את הצורך בריכוז וניהול התחום, והעריך כי בתוך כמה שבועות יוגדל היקף הבדיקות. לדבריו, הצעת-מחליטים לממשלה בעניין העובדים הזרים תועלה כבר היום לקבינט הקורונה, והוא קיווה כי תאושר לפחות חלק מכמות העובדים הללו.

דניאלה חרמון מחתה בדמעות "מדוע מאפשרים מחאות וחתונות אך לא ביקורים אצל היקרים לנו. לא ייתכן שהסבים וסבתות שלנו ימותו בחוסר-כבוד ובבדידות", וסיפרה כי בבית האבות לא אפשרו לה להיפרד מסבתה לאחר פטירתה. 

לאה ש"ץ-סופר, מעמותת דיירי הדיור המוגן, הדגישה את ההנחיות הנדרשות מדיירים עצמאיים בדיור מוגן השונות מדיירי בתי האבות.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן