תושבים ביו"ש זועמים: הפעילו משטר מים חמור ביישובים באמצע גל החום

עומס החום הכבד שהורגש בכל חלקי הארץ היה קשה גם כך אך עבור תושבי המועצה אזורית בנימין ויישובי גב ההר שנאלצו להיות במשטר מים הוא היה קשה פי כמה. אפליה או תקלה נקודתית?

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 06/08/15 10:47 כא באב התשעה

תושבים ביו"ש זועמים: הפעילו משטר מים חמור ביישובים באמצע גל החום
shutterstock, צילום: shutterstock

תושבים רבים באזור המועצה האזורית בנימין נותרו ביומיים האחרונים, החמים במיוחד, במשטר מים מעיק ומגביל שהקשה עליהם להתמודד עם עומס החום הקשה. הסיבות למחסור הבעייתי במצרך החיוני כל כך לא ברורות לחלוטין וכל אחד מטיל את האחריות על גורם אחר.

מוריה הלמן מהיישוב טלמון, שנמצא עדיין תחת משטר מים סיפרה ל'כיפה', "שלשום, דווח לנו על תקלה באספקת המים באזור מועצה אזורית בנימין, ביקשו לחסוך ולהשתמש במים לשתיה בלבד. בתחילה הבנו שיש צורך בהתחשבות בשל תקלה, אך אתמול נודע לנו שה"תקלה" היא שחברת החשמל עצרה את אספקת החשמל למשאבות של מקורות כדי לחסוך בגלל הצריכה הגבוהה בארץ עקב גל החום הכבד".

למותר לציין שהטלת האחריות על חברת החשמל עוררה זעם רבם בקרב התושבים שחשו שהם מופלים לרעה, "יהיה מעניין לפגוש את מי שנתן את ההוראה לחסוך בחשמל על חשבון אספקת מים בסיסית ולתת לו לבלות בחברתנו, הלא מקולחים. האזרחים מסוג ב'" אומרת הלמן.

התקלה הורגשה לא רק ביישוב טלמון כי אם גם ביישובים אחרים ברחבי בנימין ובשומרון. דובר היישוב טלמון, רביד שרון מסר ל'כיפה' אתמול בערב (ד') כי נותרו סנטימטרים מעטים בבריכה. המים כרגע לשימוש ביתי מצומצם בלבד. אחרי שיומיים ההנחיה הייתה "שתייה בלבד". הוא סיפר כי תושבים נסעו לבני משפחה להתקלח, עשו כביסה אצל חברים במודיעין וכו'.

מאיר שילה מהמועצה האזורית בנימין מסביר ל'כיפה' את הרקע למחסור המעיק במים, לדבריו, עומס החום גרם לשתי בעיות בו זמנית, גידול בצריכת המים ברמה של פי 1.5 ומנגד עלייה בעומס החשמל שהביאה לדבריו לאי יכולת להגדיל את כמות החשמל שנדרשה כדי לעמוד בביקוש המוגבר שהיה נדרש לפעולת המשאבות שמביאות את המים מהמאגרים ליישובי גב ההר. "העומס נפסק כבר שלשום בבוקר, אך נוצר פער בין הצריכה האדירה לבין הכמות שמגיעה עד לנקודות האיגום המרוחקות כמו יישובי גב ההר ולכן נאלצנו להכריז על משטר מים שכלל הפסקת השקיה וצמצום שאר השימושים שאינם נצרכים", אומר שילה.

לדבריו, חברת מקורות וחברת החשמל עושות ככל יכולתם הרבה מעבר לרגיל כדי להשלים את הפער ויחד הם מעבירים כמויות מים גדולות במיוחד ליישובי גב ההר, "הצפי שכבר הערב או במהלך הלילה נגיע לכמות הרגילה שתאפשר לכולם להשתמש במים כרגיל", הוא מעריך.

בחברת החשמל לעומת זאת זועמים על הטענות נגדם ואומרים נחרצות שחברת החשמל סיפקה חשמל לכל המקומות בארץ ללא שום הפסקה או תקלה וכי התקלה היא לחלוטין במשאבות של חברת מקורות ולא בחשמל שסופק אליהן כרגיל. "לא היה ולא נברא. במשך כל הימים אספקת החשמל לישובים ולסביבה הייתה סדירה. חברת החשמל לא נתנה ולא הייתה מעורבת בשום הנחיות הקשורות למיתקנים כלשהם של חברת מקורות או של כל גורם אחר", נאמר בתגובת החברה ל'כיפה'.

תגובת המועצה האזורית בנימין: "בעקבות צריכת יתר גבוהה במיוחד (1.5 יותר מהרגיל) לקח זמן למערכות המים של חברת מקורות הפועלות על בסיס משאבות המופעלות על ידי חברת החשמל ליצור וויסות בכמויות הנדרשות ולכן בכמה נקודות זמן בימים האחרונים ראינו מספר תקלות קטנות, אך מהר מאד המערכות חזרו לפעול כרגיל והמשיכו לפעול למרות העומסים הכבדים. אנו מודים לחברת החשמל וחברת מקורות שעשו ככל שניתן כדי שלתושבים יהיו את המים הנצרכים".

מחברת מקורות לא נמסרה תגובה עד לעת פרסום הכתבה והיא תפורסם כשתגיע.