ראשי הקהילה היהודית במרסיי: נסיר את הכיפות

אירועי האנטישמיות האחרונים בעיר מרסיי הביאו את ראשי הקהילה היהודית לקרוא להסרת הכיפות באופן זמני בשל החשש לתקיפות אנטישמיות. רבה של צרפת מתנגד לכך בכל תוקף

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 13/01/16 09:37 ג בשבט התשעו

ראשי הקהילה היהודית במרסיי: נסיר את הכיפות
shutterstock, צילום: shutterstock

גל הטרור האסלאמי שמכה ביהודי מרסיי מביא את בכירי הקהילה היהודית בעיר להכריז כי על היהודים להסיר באופן זמני את כיפותיהם בפומבי כדי שלא להסתכן. צבי עמר, נשיא הקהילה היהודית במרסיי והבעלים של רדיו 'קול ברמה', הסביר את הקריאה ואמר כי היא רק "עד שיגיעו זמנים טובים יותר". "בשל רצף האירועים צריך לקבל החלטות חריגות. החיים קדושים יותר מכל דבר אחר. נכפה עלינו להסתתר מעט", הוסיף עמר.

לעומתו, הרב הראשי של צרפת, הרב חיים קורסיה מתנגד להסרת הכיפות גם באופן זמני כשהוא מסביר כי הסרת הכיפה תהפוך לצעד ראשון בהתדרדרות כוללת. "נמשיך לחבוש כיפה, אם נוריד את הכיפה נצטרך גם לגלח את הזקן. אסור לנו להיכנע נמשיך ללבוש את הכיפות שלנו", אמר הרב קורסיה כשאליו מצטרפים רבנים נוספים.

גם סגן ומ"מ יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, יעקב חגואל מסר את התנגדותו להסרת הכיפות והסביר כי: "היהודים ברחבי העולם מתנהגים לצערי כיהודים גלותיים, במקרה של כל אירוע אנטישמי יש לגשת ולדווח במשטרה המקומית. עלינו להרים את הראש ולשמור על הגאווה היהודית ולא לתת לקמים עלינו לכלותינו". עוד הוסיף חגואל, כי עפ"י סקר האיחוד האירופי כ-74% מהיהודים שנפגעו במקרי אנטישמיות אלימים לא דיווחו על כך.

ניתן להבין את הלחץ של הקהילה היהודית בצרפת שספגה השבוע כמה אירועים אנטישמיים, ביום ראשון נדקר בידו בנימין אמסלם, מורה יהודי במרסיי בידי נער מוסלמי שתקף אותו באמצעות מצ'טה ענקית. הוא הצליח להימלט ומתפללים יהודים שהיו בקרבת מקום הניסו את התוקף שנלכד מאוחר יותר על ידי המשטרה. זאת התקיפה השלישית בחודשים האחרונים של יהודים ברחבי העיר מרסיי.

בנוסף, פוליטיקאי יהודי בכיר נמצא אתמול (ג'), בצרפת ללא רוח חיים, כשעליו סימני אלימות. הפוליטיקאי היהודי אלן גוזלן בן ה-73, חבר מועצת קרטייל, פרבר של פריז, נמצא בביתו כשעליו סימני אלימות קשים וללא רוח חיים כשיש חשש רציני שמדובר במעשה על רקע אנטישמי.

המשטרה הצרפתית חוקרת עדיין את נסיבות הרצח. מהבית נגנבו חפצים יקרי ערך, כרטיסי אשראי ורכבו של גוזלן אולם אין סימני פריצה. וכרגע המשטרה בוחנת אם מדובר בשוד לאחר שהדלת נותרה פתוחה, או בניסיון להסוות פשע שנאה. לאחר שגוזלן לא הגיע כהרגלו לתפילת מנחה בבית הכנסת המקומי, הגיע אחיו לביתו כדי לשאול בשלומו וגילה אותו ללא רוח חיים.

נושא הכיפה מטריד רבות את יהודי צרפת, ולפני כשנה פיתח יהודי צרפתי המתגורר בישראל כיפה ייחודית העשויה משיער ונראית כשיער טבעי כדי להסתובב עמה ברחובות ללא חשש. הרב אבינר פסק ל'כיפה' שמבחינת ההלכה היא עונה על הצורך אך התנה את זה בהסכמתם של רבני צרפת לנושא.

בתמונה חובש הנער כיפת שיער בלתי נראית(צילום: צילום מסך)