סגנית חתן התנ"ך: להעמיק יותר לימוד תורה לנשים

תפילה ברנסון בראיון ל'כיפה'. "אנשים לא יודעים מספיק תנ"ך. זו בעיה שנמצאת בעיקר אצל בנות שמסיימות ללמוד ואין להן ידע בים הגדול הזה. הייתי רוצה שבנות ייקחו חלק גדול יותר בלימוד מעמיק"

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 07/05/14 19:06 ז באייר התשעד

סגנית חתן התנ"ך: להעמיק יותר לימוד תורה לנשים
ערוץ 1, צילום: ערוץ 1

היא הייתה עוד תלמידה אחת בכיתה י' בעוד איזו אולפנה אחת בארץ שבצעד אמיץ החליטה לגשת למבחנים לקראת חידון התנ"ך- בעיקר כדי לשמח את ההורים. מה שהתחיל כרעיון נחמד הפך לשינוי פנימי של ממש "נחשפתי לעולם שאני פשוט לא מאמינה כיצד הסתדרתי בלעדיו", היא אומרת יום לאחר זכייתה במקום השני בחידון התנ"ך ומספרת על השינוי שעברה ביחסה אל ספר הספרים.

תפילה ברנסון, מאולפנת 'צביה' ברחובות, סגנית חתן התנ"ך, משתדלת לנוח היום (ד') בבית ולהירגע מלחצי החידון ושמחת הזכייה במעמד המכובד. "תקופה לפני החידון וגם בחידון עצמו היה מאוד מלחיץ" היא מודה. לקראת החידון עזבה תפילה את הלימודים באולפנה והחליטה להשקיע את כל יומה בלימוד תנ"ך. אם תרצו, מדובר על עשר שעות של לימוד, קריאה ושינון יומיומיים. "זה דרש ממני הרבה השקעה" היא אומרת, "התחלתי ללמוד מאוחר יחסית ולקראת החידון הבנתי שאני לא מוכנה ולמדתי ברצינות מהבוקר עד הערב. יש דברים שצריך לדעת בעל פה, ויש פסוקים שממש לרדת לפרטים מאוד קטנים גם אם הם נראים שוליים".

מה גורם לתלמידה בכית י' לצאת למסע הלימודי המפרך? "בהתחלה רציתי לשמח את ההורים והמשפחה אבל ככל שעבר הזמן הסיבה הזו הפכה למשנית והתגלתה סיבה חשובה יותר". תפילה מספרת על שינוי משמעותי שהתרחש בה בעקבות הלימוד המפרך לקראת החידון, "כשהתחלתי לקרוא הבנתי לראשונה שיש חלק גדול מאוד בתנ"ך שבכלל לא ידעתי שהוא קיים. עם הלמידה הרגשתי שאני חייבת לדעת עוד וללמוד". אך יותר מכך היא אומרת, "לפתע הרגשתי שיש דבר גדול מאוד וחשוב מאוד, שרבים מאיתנו לא שמים לב אליו. בעקבות הלימוד לחידון אני יותר ויותר חושבת שאנשים לא יודעים מספיק תנ"ך. אנחנו לומדים קצת חומשים, לומדים שמואל ומלכים אבל מפספסים הרבה מאוד מהעומק שיש בתנ"ך. אחרי שמתחילים לקרוא ולהבין הלימוד הופך למרתק, אתה מבין מהו העולם שלנו מה שהקב"ה הביא לנו ורוצה מאיתנו. אלו דברים שחשוב שכל יהודי ידע".

מעמדו של לימוד התנ"ך הוא בעייתי אך ביתר שאת בקרב הבנות הדתיות "אני חושבת שזו בעיה שנמצאת בעיקר אצל בנות שמסיימות ללמוד ואין להן כמעט ידע ומושג בים הגדול הזה של התנ"ך שלנו. בדרך כלל בנות לא פותחות תנ"ך בבית ולומדות, אולי יש חריגות. מה שהן לומדות לבגרות הן יודעות. לבנים יש קריאת התורה והפטרות והם לומדים יותר גמרא שגם זו דרך להכיר את התנ"ך. אבל בעיקר, בדרך כלל, לימוד תורה אינטנסיבי נחשב כמקום של בנים. הייתי רוצה שבנות ייקחו יותר חלק בלימוד מעמיק. אני לא מצליחה להבין איך יכולתי להיות בלי הדבר הזה, בלי לימוד. התנ"ך נהיה לי ממש חלק מהחיים, לא יכולה בלי".

אם יש תחום לימוד שתפילה תמליץ עליו הוא לימוד נביאים אחרונים אך בעיקר את ספר ישעיה "אני מתכוונת להמשיך וללמוד וגם פירושים לתנ"ך שלא הספקתי ללמוד" היא אומרת "אין מה לעשות, צריך לרצות יותר ללמוד תנ"ך. אולי אם ייגשו יותר למבחנים של חידון התנ"ך יוצר יותר לימוד. מי שמחליט לעצמו שהוא מתחיל ללמוד ברצינות ולומד כמה שהוא יכול, אני בטוחה שתהיה לו סיעתא דשמיא והוא גם יצליח, ואולי אפילו יזכה בחידון התנ"ך".

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il