יש כבוד: אלו מדליקי המשואות לשנת תשע"ז

השרה מירי רגב פרסמה את רשימת 14 מדליקי המשואות ביום העצמאות ה-69 של מדינת ישראל. בין מקבלי הכבוד- יהורם גאון, הרבנית חנה הנקין, אורי מלמיליאן, יו"ר מובילאיי ופרופ' אחמד עיד

חדשות כיפה משה ויסטוך 19/04/17 14:19 כג בניסן התשעז

יש כבוד: אלו מדליקי המשואות לשנת תשע"ז
אילוסטרציה, פלאש 90: Michal Fattal, צילום: אילוסטרציה, פלאש 90: Michal Fattal

בעוד כשבועיים בערב יום העצמאות, ידליקו 14 נבחרי ועדת השרים לענייני סמלים וטקסים משואות בהר הרצל, כשהפעם יעמוד הטקס בסימן יובל שנים לשיחרורה ואיחודה של ירושלים. בין המדליקים- זמר, רופא, כדורגלן עבר, רבנית, סופר ועוד.

שרת התרבות והספורט מירי רגב, פרסמה היום (רביעי) את רשימת מדליקי המשואות שהומלצו ע"י הוועדה הציבורית שבין חבריה ניתן למצוא את אל"מ במיל' ובוגר יחידת 101 שמעון (קצ'ר) כהנר והרב אורי שרקי. השנה לראשונה תושא בערב יום העצמאות 'משואת העם היהודי' על ידי שני נציגי הקהילות היהודיות מהתפוצות, אשר תרמו תרומה משמעותית לירושלים. בנוסף לכך הוחלט כי את 'משואת המדינה' ישיאו יחד יו"ר הכנסת וראש עיריית ירושלים ניר ברקת, זאת כהוקרה על תרומתו לקידום ירושלים בעשור האחרון.

הטקס הממלכתי לנעילת יום הזיכרון ולפתיחת אירועי יום העצמאות יתקיים כמידי שנה בהר הרצל ביום שני ו' באייר תשע"ז, 1/5/2017. השרה רגב התייחסה לרשימה ואמרה כי "ביום העצמאות ה-69, מדינת ישראל מצדיעה לירושלים בירתנו הנצחית. טקס המשואות יעמוד השנה בסימן יובל לשחרורה ואיחודה של העיר. כל אחת ואחד ממדליקי המשואות יספר את סיפורה של ירושלים מהזווית האישית והמיוחדת שלו ולראשונה גם נציגי העם היהודי בתפוצות. כולם אוהבי ירושלים אשר תורמים במעשיהם וברוחם לבניינה, לשגשוגה וליופיה של ירושלים".

(צילום: פלאש 90. גרשון אלינסטון)

יהורם גאון (78) הוא זמר, שחקן ואיש רדיו ישראלי; נצר למשפחת גאון, אחת המשפחות הוותיקות בירושלים. ירושלים עומדת במרכז יצירותיו של גאון כזמר וכשחקן, בין היתר בסרט ובאלבום "אני ירושלמי", בביצועיו לשירים "אור וירושלים", "מעל פסגת הר הצופים" ועוד. גאון נטל חלק מרכזי בשימורה וקידומה של תרבות הלדינו המזוהה עם העיר וביצע שירים רבים גם בשפה זו. במשך כעשור שימש גאון כחבר מועצת העיר ירושלים בהתנדבות; גם כיום משמש גאון בהתנדבות במוסדות ירושלמים שונים.

(צילום: פלאש 90. הדס פרוש)

אלי עמיר (80) הינו סופר ואיש רוח ירושלמי שמרבה לתאר את חוויית הקליטה בארץ. עמיר עלה ארצה לבדו והגיע למעברה בירושלים. בהיותו נער עבד כשליח במשרד ראש-הממשלה ובשעות הערב השלים את לימודיו התיכוניים; למד באוניברסיטה העברית בפקולטה למדעי המזרח. ספריו, "אהבת שאול", "תרנגול כפרות", "מפריח היונים" ועוד מהווים קול ייחודי בתרבות הישראלית ונותנים ביטוי עז וצבעוני של החיים בירושלים ובארץ כולה בשנות החמישים והששים תוך תיאור של מעברותיה ושכונותיה של ירושלים.

(צילום: דוברות)

הרבנית חנה הנקין (71) תלמידת חכמים העומדת בראש מדרשת "'נשמ"ת" בשכונת פת שבירושלים. הרבנית הנקין היא מחלוצות בתי המדרש לנשים. במדרשה שייסדה לומדות תורה נשים ונערות ומוכשרות בה יועצות הלכה.

בנוסף, המדרשה מקיימת תכנית לבנות לפני צבא, המשלבת לימודים אקדמאיים לבנות העדה האתיופית, קו הלכתי פתוח ושתי תכניות המיועדות לתלמידות מחו"ל. הרבנית הנקין עלתה לארץ מארצות הברית עם בעלה, הרב יהודה הרצל הנקין, בשנות השבעים ולאחר עשור של מגורים בעמק בית-שאן, עברה לירושלים והקימה בה את המדרשה. בני הזוג הנקין שכלו את בנם הרב איתם הנקין וכלתם נעמה בפיגוע סמוך ליישוב איתמר.

(צילום: קובי גדעון. פלאש 90)

אורי מלמיליאן (60) הוא כדורגלן עבר, המהווה את אחד הסמלים הבולטים של הספורט הישראלי בכלל והירושלמי בפרט. מלמיליאן נולד בשכונת ממילא שהייתה בעת ההיא שכונת עוני ששכנה בסמיכות לאיזור השליטה הירדני. הוא טיפס לפסגת הכדורגל הישראלי והיווה עבור ישראלים רבים גיבור ילדות ומודל לחיקוי. הספורט והכדורגל הפכו לחיבור בין אנשים ובין מגזרים הוא טיפס לפסגת הכדורגל הישראלי והיווה עבור ישראלים רבים גיבור ילדות ומודל לחיקוי.

שמו של מלמיליאן הפך בעגה הירושלמית למטבע לשון. מלמיליאן מסמל את החיים של אלפי ירושלמים בתקופה שקדמה למלחמת ששת-הימים, את הספורט הירושלמי ואת השער שהוא פותח בפני כל ילדי העיר להשתלב ולהתקדם בחברה הישראלית.

(צילום: פלאש 90. הדס פרוש)

פרופ' אחמד עיד (67) הוא מנהל המחלקה לכירורגיה כללית בבית-החולים הדסה הר הצופים. עיד, יליד דבוריה שבגליל, הוא מבכירי המנתחים הכירורגים בישראל, הוא חי בירושלים שנים רבות, בוגר האוניברסיטה העברית, משמש כרופא ומדריך סטודנטים בבתי-החולים בעיר. במסגרת עבודתו מטפל עיד בין היתר גם בנפגעי טרור ואחראי על מתן מענה רפואי מידי לתושבי העיר. פעולתו של עיד היא סמל לפסיפס הירושלמי הייחודי של בני עדות ודתות שונות ומסמלת את המחויבות לערך החיים. עיד ידליק את המשואה לכבודם של הרופאות והרופאים הפעילים בעיר ופועלים ללא לאות להצלת חיים ולשיפור איכות החיים של כל תושביה.

אלי מזרחי (65) מייצג את אחד מהמוקדים הייחודיים של העיר - שוק מחנה יהודה. אלי הינו ממובילי תהליך ההתחדשות שעבר השוק. מזרחי הוא מסעדן ששימש כיושב-ראש ועד סוחרי השוק; בית הקפה והמסעדות שלו היו הראשונים מסוגם בשוק. הוא פעל על-מנת לשמור על אופיו האותנטי של השוק ובמקביל להפכו למרכז שוקק של תיירות ותרבות, ובאופן זה לחדש את ימיו. שוק "מחנה יהודה", אחד מסמליה המרכזיים של העיר, ראה תקופות היסטוריות רבות ביניהם גם פיגועים אשר השאירו בו את חותמן והביאו לעיצוב אופיו המיוחד; מזרחי מבטא את הפסיפס הייחודי לעיר, את המגוון האנושי בה ואת כח החיות המאפיין אותה.

(צילום: פלאש 90. יונתן סינדל)

פרופ' אמנון שעשוע (57) הוא מרצה למדעי המחשב באוניברסיטה העברית, מייסד חברת "מובילאיי" המסייעת למניעת תאונות דרכים וממציא פטנט ייחודי המאפשר ללקויי ראייה לראות. שעשוע משלב בין מחקר לפיתוח בעיר ירושלים. פועלו פורץ הדרך בחברות "מובילאיי" ו-"אורקם" תוך שמירה על המשך פעילותן בירושלים הביאו ליצירת מקומות עבודה רבים והפכו אותה למרכז טכנולוגי והייטק בין-לאומי מוביל. פעולתו מסמלת את מרכז ההיי-טק הירושלמי ההולך ומתפתח בשנים האחרונות ומציע פתרונות טכנולוגיים פורצי דרך. שעשוע ידליק את המשואה לכבודה של האוניברסיטה העברית, המוסד האקדמי הראשון שהוקם בישראל המשלב בין מחקר ליישום.

יקי חץ (71) היה לוחם מילואים בגדוד 66 של חטיבה 55 במלחמת ששת-הימים וכיום הוא פעיל מרכזי בהנחלת מורשת הקרב של ירושלים. לפני המלחמה היה חץ לוחם בחטיבת הצנחנים, בסדיר ולאחר מכן במילואים. הפלוגה שלל חץ לחמה בקרב גבעת התחמושת בו נפגע מפקד המחלקה שלו. חץ הוביל את חיילי המחלקה בקרב הקשה על הבונקר הגדול ועל פעולתו זו הוענק לו עיטור העוז. במהלך מלחמת יום הכיפורים לחם בסיני. לצד שירותו ארוך השנים במילואים עבד חץ ברפא"ל ועל עבודתו הוענק לו פרס ביטחון ישראל. חץ מביא לידי ביטוי את עוז הרוח של הלוחמים ואת הניצחון הדרמטי במלחמת ששת הימים. חץ ידליק את המשואה לכבוד גבורתם של נכי צה"ל, לזכרם של החללים שנפלו בקרבות ובשם האלמנות והיתומים.

מירי ארנטל (67), הקימה עם בעלה חיים את ארגון "זכרון מנחם" לזכרו של בנם מנחם אשר נפטר ממחלת הסרטן. הארגון הפועל בירושלים מלווה ומסייע לילדים חולי סרטן ובני משפחותיהם בהתמודדות היום יומית. במסגרת פעילות הארגון הוקמה מלונית בירושלים אשר נותנת מענה לזקוקים לטיפול כימותרפי בבתי-החולים בעיר. כמו כן מתקיימים מחנות נופש לילדים החולים ולמשפחותיהם וכן הוקם מרכז יום טיפולי סמוך לבית החולים "שערי צדק". בשל פעילותה הרבה מהווה עמותת "זיכרון מנחם" השראה לעמותות וארגונים נוספים. ארנטל מסמלת את מפעלי החסד הרבים שהוקמו בעיר ירושלים ואת תרומתו של הציבור החרדי במארג החיים הישראלי, בירושלים בפרט ובישראל בכלל.

דינה סמטה (19), חניכה ב-"בית חינוך עיוורים" ומתנדבת במוסד. סמטה עלתה לארץ מהודו והיא משתייכת לקהילת בני מנשה. היא הגיעה לבית החינוך ב-2007 וזו הייתה הפעם הראשונה בה ביקרה בבית-ספר. במהלך לימודיה רכשה כישורים חברתיים ואת השפה העברית. עיוורונה של סמטה לא מפריע לה להתנדב ולתרום לחברה: היא זמרת מחוננת המובילה קבוצת שירה של ילדים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית ב-"שלווה" השוכנת בירושלים; היא שרה עם זמרים מפורסמים ומופיעה לפני קהל ומספרת את סיפור חייה. סמטה תדליק את המשואה לכבודו של בית חינוך עיוורים, מוסד חינוך ירושלמי שנוסד ב-1902 והיה המוסד הראשון לבעלי מוגבלויות שהוקם עבור יהודים בארץ-ישראל.

משואה התפוצות- מיכאל סטיינדהרט (76) הוא פילנתרופ בולט המעורב במספר גדול של פרויקטים בישראל ובקרב יהדות ארה"ב. מפעלו המרכזי הוא פרויקט "תגלית" שהביא עד כה לארץ 600,000 צעירים יהודיים מרחבי העולם. במסגרת הסיור בישראל מבקרים הצעירים בעיר ירושלים המהווה נדבך מרכזי בביקור, במהלכו מספרים את תולדות העם היהודי וזיקתם לארץ ולירושלים בפרט. פרוייקט תגלית הינו בעל חשיבות רבה מאוד לחיזוק הזהות היהודית של צעירים יהודיים בכל העולם ולהעצמת הזיקה שלהם לישראל.

נוסף על פעולתו ב-"תגלית" יסד סטיינדהרט רשת של בתי-ספר עבריים בארצות-הברית, הוא תורם בולט של מוזיאון ישראל, נמנה עם התורמים המרכזיים של אוניברסיטת תל-אביב ועוד.

משואה התפוצות-הרב משה הייר (78) הוא דיקן ומייסד "מרכז שמעון ויזנטל" ו-"מוזיאון הסובלנות" המסופח אליו. מרכז ויזנטל שם לעצמו למטרה להגן על העם היהודי ולשמר את זיכרון השואה; למרכז סניפים רבים ופעולתו מתפרסת בכל רחבי העולם. המרכז פועל להעמדתם לדין של פושעי מלחמה נאצים, בנוסף המרכז מביא את סיפורה הטראגי של השואה לקהלים מגוונים ברחבי ארצות-הברית ומחנך ללקחים הנדרשים ממלחמה נוראית זו. בצד מוזיאון הסבלנות בלוס אנג'לס, מושלמת בימים אלו בנייתו של מרכז עולמי לסובלנות במרכז ירושלים, עיר הקודש, המסמלת את הערכים אותם מבקש המרכז לקדם. הרב הייר שימש במשך שנים רבות כרב בוונקובר קנדה. הוא הפיק סרטים דוקומנטריים העוסקים במלחמת העולם השנייה וזכה על-כך באוסקר. במהלך נאומו בעת השבעת נשיא ארצות דונלד טראמפ ריגש הייר רבים בעת שציטט את המשפט מתוך המקורות" אם אשכח ירושלים תישכח ימיני".

משואת צה"ל- סגן דין ארגיל (22) הוא מפקד צוות חוד בגדוד "צפע" של חטיבת הצנחנים. ארגיל מתגורר באלפי-מנשה עם משפחתו, במרץ 2014 התנדב לחטיבת הצנחנים כדי להמשיך את דרכם של דודו וסבו ששירתו גם הם ביחידה. סבו של דין, מרדכי אברגי'ל, התגייס בשנת 1952 לצנחנים והשתתף במערכות ישראל כלוחם; במלחמת ששת הימים לחם בדרום ירושלים והשתתף באיחודה של העיר. כשסיים דין את קורס הקצינים שלו, העניק לו סבו רקע אדום לכנפי הצניחה אותו קיבל לאחר שצנח במיתלה במהלך מלחמת סיני.

משואת צה"ל- רב סרן ירוס ירושלים שיגוט (30) היא ראש מדור הסברה במפקדת קצין החינוך והנוער הראשי. ירוס נולדה באתיופיה ועלתה בגיל ארבע לארץ. היא גדלה באשקלון והתגייסה לחיל החינוך והנוער שם שימשה בין היתר כקצינת קידום אוכלוסיות, סגנית קצין חינוך פיקוד דרום וקצינת החינוך של בית-הספר להנדסה צבאית. ירוס פעילה במגוון רחב של יוזמות חברתיות המבקשות לחשוף את סיפורם של ישראלים יוצאי אתיופיה לציבור הישראלי ולגשר על הפערים שבין קבוצות ומגזרים בישראל. ירוס הקרויה על-שם העיר ירושלים מסמלת בעשייתה את הקשר העז והעמוק בין אנשי "ביתא ישראל" לישראל אליה נשאו את עיניהם, הקהילה האתיופית נהגה לכנות את כל ארץ ישראל - ירושלים.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן