חשד לכשרות בחינות הסמכה ברבנות הראשית

בפרקליטות המדינה בודקים חשדות לפיהם נעשו מעשי מרמה בבחינות לרבנות ונבחנים הועברו באופן לא כשר. הרבנות הראשית: הכל נערך על פי כללי המנהל התקין

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 17/03/16 12:00 ז באדר ב'

פרקליטות המדינה בוחנת בימים אלה תלונה נגד גורמים ברבנות בחשדות כבדים לפיהם אנשים מקורבים לש"ס וללשכת הרב הראשי הספרדי עברו מבחני הסמכה לרבנות באופן לא כשר, כך דיווח הבוקר יהודה שלזינגר ב'ישראל היום'.

על פי הדיווח, לאחרונה התעורר חשדם של גורמי משפט ברבנות הראשית, שלפיו מקורבים לגורמים פוליטיים בש"ס עברו את המבחנים בצורה תמוהה באופן קיצוני, שמעלה שאלות לגבי כשרות המבחנים או אופן בדיקתם.

מדובר במבחנים רבים הכוללים חומר רב. כך למעמד רב שכונה צריך לעבור שישה מבחנים ולמעמד רב עיר מבחנים שדורשים שנות לימודים רבות. על פי הדיווח, החשדות מתרכזים כרגע בבנו של רב בכיר מהצפון המזוהה עם ש"ס, נגד פעיל ש"ס מוכר מראשון לציון וגם נגד אחד ממקורביו של הרב הראשי לישראל הרב יצחק יוסף. על פי החשד, הם עברו את מבחני ההסמכה וזכו לתעודת "כושר" לרב במהירות לא סבירה ומעוררת חשד. אחד מהם עבר בהצטיינות בתוך פחות משנתיים יותר מעשרה מבחנים קשים במיוחד, שבדרך כלל דורשים יותר מחמש שנים של הכנה ולימודים.

מה שעורר את חשדם של הגורמים המשפטיים היא העובדה כי לא מדובר באנשים שעזבו את עיסוקיהם ופרנסתם והתרכזו רק בלימודים למבחנים דבר שהעלה תמיהה כיצד הצליחו אותם אנשים לעבור את המבחנים הקשים ועוד במהירות שכזו.

כזכור, בקדנציה הקודמת שבה עמד הרב אלי בן דהן מ'הבית היהודי' בראש המשרד נוסח מכרז, שבכוונתו היה להוציא את כל סוגיית הבחינות מידיה של הרבנות הראשית לידיים חיצוניות, ובקדנציה הנוכחית ניתנה הוראה לשנות את תנאי המכרז כך שחברה חיצונית תארגן את הבחינות ותערוך אותן - אך בדיקתן תישאר בידי הרבנות מה שעל פי הטענות העלה את החשד כי החזרת השליטה לידי הרבנות נועדה לכאורה למטרות לא כשרות.

מפרקליטות המדינה נמסר בתגובה: "הפנייה מצויה בבחינה, תוך עדכונם השוטף של פרקליט המדינה ושל יועמ"ש הרבנות הראשית".

מהרבנות הראשית לישראל נמסר בתגובה ל'כיפה': "מערך הבחינות ברבנות הראשית לישראל מנהל למעלה מ-6000 בחינות בשנה אשר נערכות עפ"י כל כללי המנהל התקין כאשר כל בחינה נבדקת ע"י שני בודקים שונים חיצוניים בלתי תלויים מבלי שהם יודעים את זהות הנבחן. אנו לא רשאים להתייחס לנבחן זה או אחר מפאת צנעת הפרט אך נדגיש כי אין מגבלה לכמות הבחינות (חלקי בחינות) שיכול נבחן להיבחן במועד מסוים. לא ידוע לנו על מכתב שיצא ע״י היועמ״ש או כל גורם אחר".

"המכרז לניהול מערך הבחינות (אשר בו זכתה לא מכבר חברת מרמנת) ע"י חברה חיצונית לא שונה אלא הופעל ביחס לחלק מהליך הבחינות עד העברת מחברות הבחינה לבודקים. ההליך המרכזי לווה ע״י המחלקה המשפטית וחשבות המשרד לשירותי דת עפי חוק".