חצי שנה לאחר פטירתו: נסגר פרויקט הדגל של אורי אורבך

יום שלישי השבוע היה הפעם האחרונה בה ניתן היה לאזרחים ותיקים לממש את הטבת השלישי בשלייקס בשל סיום התקציב השנתי. בשנה הבאה התקציב לפרויקט יקוצץ משמעותית או יבוטל לחלוטין

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 05/08/15 18:46 כ באב התשעה

חצי שנה לאחר פטירתו: נסגר פרויקט הדגל של אורי אורבך
פלאש 90, צילום: פלאש 90

פרויקט 'שלישי בשלייקס', שזכה להצלחה ניכרת בכל הנוגע להיקף מימוש ההטבות ושסייע רבות גם לחשיפתו של הקולנוע הישראלי בפני קהלים חדשים הסתיים ועתה נראה כי גדלים הסיכויים שתקצובו יקוצץ או אף יבוטל לחלוטין בהצעת התקציב לשנה הבאה, כך דווח ב'מעריב'.

אתמול יום ג' היה הפעם האחרונה בה אזרחים ותיקים יכלו לממש את ההטבה, במסגרתה בעלי תעודת אזרח ותיק יכולים לרכוש כרטיס קולנוע ב-10 ₪ בלבד במקום בכ-40 ₪. מהשבוע הבא הגמלאים ייהנו מהנחה קטנה הרבה פחות ברכישת כרטיס קולנוע, 26 ש"ח במקום 39 ש"ח בהצגת תעודת אזרח ותיק.

הפרויקט שהיה פרויקט הדגל של השר אורי אורבך ז"ל נחל הצלחה גדולה. כחצי מליון מתוך 800 אלף אזרחים ותיקים מחזיקי תעודת אזרח ותיק מימשו את הטבת "שלישי בשלייקס" בכל רשתות בתי הקולנוע בארץ מאז הושק הפרויקט בדיוק לפני שנה, כך עולה מנתוני המשרד לאזרחים ותיקים במלאת חצי שנה לפרויקט. עוד עולה מנתונים כי גם הסרטים הישראליים זכו במסגרת הפרויקט להצלחה גדולה יחסית כשצפו בהם עשרות אלפי אזרחים ותיקים במהלך השנה. מיותר לציין כי מעבר למחווה של המדינה לאזרחיה הותיקים מדובר בפרויקט בעל השלכות ישירות על איכות חייהם החברתיים של האזרחים הוותיקים שראו בימי שלישי הזדמנות לבילוי חברתי יקר ערך.

פרויקט "שלישי בשלייקס", ביוזמת אורבך נועד לאפשר לאזרחים הוותיקים לצאת מהבית, לטייל, לצרוך תרבות ולבלות במחירים אטרקטיביים במיוחד. השם 'שלישי בשלייקס' הומצא על ידי תמר, בתו של אורי אורבך ז"ל והתקיים עוד שנה קודם לכן תחת הכותרת "סבא סרט". בנוסף לבתי הקולנוע, עשרות חברות מסחריות וגופי תרבות ציבוריים כמו מוזיאונים ותיאטרונים לקחו חלק במיזם. ההטבות על מגוון בילויים, תרבות פנאי, שופינג ועוד מפורסמים באתר ובדף הפייסבוק של "שלישי בשלייקס" מדי שבוע.

השרה החדשה לשוויון חברתי, גילה גמליאל, שתחת סמכותה נמצא כיום המשרד לאזרחים ותיקים, סיפרה בראיון ל'מעריב' כבר עם כניסתה לתפקיד שהפרויקט בסכנה, לדבריה, קיבלה משרד עם תקציב של 49 מליון שקלים בלבד, "זה תקציב מאוד קטן. השלייקס לוקחים שליש מהתקציב שזה הרבה, נמשיך עם זה לפחות לקיץ הקרוב אבל פרויקט מעין זה צריך להיות משותף לכמה משרדים ומימונו לא צריך ליפול דווקא עלינו".

מהמשרד לאזרחים ותיקים נמסר בתגובה כי: "כ-600 אלף כרטיסים נמכרו במסגרת שלישי בשלייקס בשנה האחרונה. הפסקת המבצע היא מכיוון שנגמר התקציב שיועד למבצע השנה. ההחלטה לא נעשתה במפתיע והודענו עליה לפני כשבועיים. מתוך הכרה בחשיבותו של הפרויקט, בימים אלה יושב צוות המשרד על שדרוג ופתוח הפרויקט ושילובו בתקציב המשרד לשנה הבאה. כמו כן, עם סיומו של הפרויקט השנה, החליטה השרה גילה גמליאל להגדיל את ההטבה בימה האחרון ולצרף גם את הנכדים להטבה".