הרב יצחק יוסף: "הפכתי להם את הראש"

טענות כנגד הרב הראשי הספרדי, יצחק יוסף המשמש גם כדיין, שפעל לכאורה בניגוד לכללי האתיקה של השופטים כשהתערב בבחירות לרב העיר נשר. נאמני תורה ועבודה מבקשים לבטל את הבחירות: "חיבור לא טהור בין פוליטיקה לרבנות"

חדשות כיפה 04/05/17 16:51 ח באייר התשעז

הרב יצחק יוסף: "הפכתי להם את הראש"
Yaakov Coehn/Flash90, צילום: Yaakov Coehn/Flash90

בארגון נאמני תורה ועבודה חוששים כי תקדים הבחירות לרבנות העיר נשר וקוראים לרשויות החוק "לעצור את כדור השלג לפני שיהיה מאוחר מדי".


בחודש שבט השנה נערכו הבחירות לתפקיד רב העיר נשר. מועמד ראש העיר נשר ומפלגת ש"ס היה הרב יצחק לוי ומועמד מפלגת הבית יהודי הרב יהודה דנה. בסיבוב הראשון זכו כל אחד לשמונה קולות בבחירות. בבית היהודי עלצו על התיקו אבל השמחה הייתה מוקדמת. 

בחודש אדר נערך הסיבוב השני ואז זכה הרב לוי ל12 מתוך 16 קולות הגוף הבוחר. איך השתכנעו חלק מחברי הגוף הבוחר לשנות את הצבעתם? 

על פי עדותו של הרב הראשי לישראל בעצמו, הוא היה זה שפעל לשכנע אותם. בשיעור שנתן בערב חג הפסח סיפר הרב יוסף כיצד קיבל את חברי הגוף הבוחר בחיפה ודיבר על ליבם לבחור במועמד של ש"ס:

"לצערנו הרב", סיפר הרב בשיעור, "היום לא קל לבחור רב עיר באמת שיהיה מתאים. הגוף הבוחר מורכב גם מאנשים לא דתיים, לצערנו הרב מחללי שבת, הכל. אבל יש כל מיני חוקים במדינה, מה אפשר לעשות? יש גם יועצים משפטיים שמכתיבים לך- תעשה את זה, זה נציג, זה נציג".

 

 "חוץ משהיה איזה אחד שהיה קצת..עם כיפה סרוגה, לא רצה לשמוע בכלל" (מדקה 0:46)

 

"אני, ביום חמישי שעבר היה לנו כנס של כמה בוגרים בחיפה, בוגרי 'חזון עובדיה'. והם שמעו שאני נמצא בחיפה. מהגוף הבוחר, הם באו אלי לשאול אותי. הזכרתי ממרן האבא זצ"ל כמה היה מוסר את נפשו בשביל לבחור בכל עיר לבחור רבנים טובים, רבנים חרדי..יראי שמיים שיפיצו תורה ילכו בדרך ההלכה הנכונה ודיברתי על ליבם ברוך ה'. חוץ משהיה איזה אחד שהיה קצת-- עם כיפה סרוגה, לא רצה לשמוע בכלל. אבל האחרים כולם ראיתי, שאפילו החילונים שביניהם, דיברתי על ליבם. הפכתי את הראש שלהם הפכתי ברוך ה' ובזכות זה הוא נבחר. נבחר להיות רב העיר". 

עו"ד אסף בנמלך שלח לנציב תלונות הציבור על שופטים, השופט (בדימוס) אליעזר ריבלין בשם ארגון נאמני תורה ועבודה מכתב תלונה על התערבותו של הרב יוסף בבחירות בניגוד לכללי האתיקה של השופטים. בין השאר ציטט עו"ד בנמלך כי "שופט יימנע מלהביע בפומבי דעה בעניין שאינו משפטי בעיקרו והשנוי במחלוקת ציבורית".

בארגון נאמני תורה ועבודה הסבירו כי "התנהלותו של הרב הראשי פסולה. ​הוא ​כפוף לענייני משמעת של נציבות שירות המדינה​. כמו כן, ​הוא ​אב בתי הדין ​ולכן עומד תחת כללי השופטים בישראל​, וכידוע ​אסור לשופט ​לעסוק בסוגיות פוליטיות מובהקות".

״ההתערבות הבוטה של הראשון לציון בבחירות בנשר עבור מועמד ש"ס היא המשך של החיבור הלא טהור בין פוליטיקה ורבנות". אמרו בארגון והוסיפו: "לא פלא שמעמד הרבנות בשפל כשדברים כאלה מתרחשים, בייחוד כשמדובר בהתגייסות של רב ראשי בעד מועמד של מפלגה פוליטית אשר הוא עצמו מזוהה איתה ונגד רבנים שמזוהים עם הציונות הדתית".

מהרבנות הראשית נמסר בשמו של הרב הראשי לישראל: "אין כל מניעה למעורר בות רב ראשי בתמיכה במועמד לתפקיד רב עיר".