הסיני שמתכוון להיות הרב הראשון של קהילה עתיקה זה 200 שנה

לאחר 200 שנה, ייתכן כי לקהילה הסינית היהודית העתיקה של קאיפנג יהיה רב משלה. יעקב וואנג יחל בלימודים באלול ומתכוון לחזור לחזק את הקהילה. "רוצה לחזור לסין לעזור"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 07/05/15 21:11 יח באייר התשעה

הסיני שמתכוון להיות הרב הראשון של קהילה עתיקה זה 200 שנה
שבי ישראל, צילום: שבי ישראל

200 שנה לאחר שהרב האחרון של הקהילה היהודית העתיקה בסין הלך לעולמו, מצב שגרר אחריו התבוללות של הקהילה, מתעתד יעקב וואנג, רק בן 29, ללמוד להיות רב ולעשות היסטוריה, כשהוא הופך לרב הראשון של הקהילה הסינית העתיקה מזה מאות שנים.

לא רבים יודעים זאת, אך בעוד הקהילות בארצות אשכנז והמזרח פרחו, במאה השביעית או השמינית לספירה התיישבו יהודים גם בעיר קאיפנג, עיר בירה משמעותית בזמנו, והקימו במקום קהילה.

וואנג, נצר לשושלת של יהודים המשתייכים לקהילת קאיפנג שבסין. הקהילה עתיקת היומין התפתחה, על פי ההערכה, כתוצאה מנדידה של יהודי פרס והודו למזרח הרחוק. כשהגיעו לעיר קאיפנג, החליטו להשתקע בה.

עד לפני 200 שנה התפארה קהילת קאיפנג בתעשייה ענפה, בית כנסת מפואר עם מספר לא מבוטל של מתפללים וחיי חברה עשירים - אולם עם השנים, בשל שיעורי התבוללות שהלכו וגדלו, כיום חיים בקאיפנג כאלף יהודים בלבד, המזוהים ברובם עם המסורת היהודית-שורשית. הקהילה היהודית העתיקה של קאיפנג, סין, הולכת ומידלדלת, כתוצאה משנים רבות של התבוללות והתרחקות מהמסורת.

"בזמנו קאיפנג הייתה אחת הבירות של האימפריה הסינית והיהודים התיישבו במקום בברכת הקיסר. על פי האגדה הקיסר לא הצליח לבטא את השמות שלהם ולכן הוא נתן להם שמות סינים. כך למשל לוי הפך ל-'לי', וכו'", מספר מיכאל פרוינד, מנכ"ל עמותת שבי ישראל שהביא בשנים האחרונות כמה מאות צאצאי יהודים לארץ, ביניהם וואנג.

"עם הזמן הקהילה התפתחה ובימי הביניים היו כ-4000 יהודים בקהילה שקיימה תשתית יהודית מסורתית - בית כנסת, מקוואות, רבנים ועוד. הבעיה הייתה שלא היו אנטישמים שיזכירו ליהודים מהי יהדות, וכבר במאה ה-18 החלה התבוללות קשה. לאחר שהרב האחרון של הקהילה נפטר, ובעקבות שיטפון שהרס את בית הכנסת במקום, הקהילה אבדה".

כיום, מספר פרוינד, אין יהודים כשרים בקאיפנג, והוא פועל להעלות את צאצאי היהודים לארץ על מנת לגייר אותם ולהחזירם למורשת אבותיהם. "יש שם כ-1000 אנשים שנראים סינים אך מזוהים כצאצאים של הקהילה היהודית במקום. לפני כ-15 שנה התחיל תהליך התעוררות בקרב הצעירים והם החלו להתכנס בכוחות עצמם כל ערב שבת, קידשו ונתנו כבוד לאבותיהם".

ב-2005 הצליח פרוינד להביא קבוצה של בנות לארץ שלמדו שנה במדרשה ולאחר מכן עברו גיור בהצלחה. שנתיים וחצי לאחר פניה למשרד הפנים, אישרו לו להביא קבוצה נוספת ב-2009, ובקבוצה זו הגיע וואנג.

(צילום: שבי ישראל)

"מאז שהייתי קטן שמעתי מסבא שלי שאנחנו צאצאי יהודים, לא אוכלים דם או חזיר ושאנחנו שונים מהסינים. אפילו בתעודות הזהות שלנו כתבו יהודי או צאצאי יהודי", מספר ל'כיפה' יעקב וואנג. "כבר בגיל קטן ידעתי שאני רוצה להתגייר, שסין אינה הבית שלי ושאני צריך לחזור לארץ אבותיי. התחלתי ללמוד יהדות יותר לעומק, והחלטתי שאני רוצה להיות יהודי ולא רק מצאצאי היהודים. בעקבות כך, ובעזרת ארגון שבי ישראל הגעתי לארץ וסיימתי לפני כשנתיים את התהליך".

כעת, לאחר שנתיים של התאקלמות בארץ בעקבות תהליך הגיור וכשהוא באמצע לימודי תואר ראשון, פועל וואנג בסיועו של פרוינד להתחיל ללמוד לימודי רבנות ולקבל את התואר הנכסף 'רב'. "ההתבוללות של הקהילה שלי התחילה בגלל שלא היה לנו רב. רב הוא כמו מורה, ולאחר שהוא נפטר אף אחד לא ידע עברית ולא ידע לקרוא בתורה. משם הדרך הייתה קצרה להתבוללות ולאיבוד המסורת", אומר וואנג.

לדברי וואנג, הוא מעוניין להתגורר בארץ אך להמשיך לסייע לבני קהילתו בסין. "אני רוצה לחזור לסין לעזור. עדיין יש שם אנשים רוצים לעלות לישראל וצריך ללכת לעזור להם. להראות להם כיצד מקיימים מצוות ולא שילמדו רק בתיאוריה. זה החלום שלי. ההורים שלי עדיין נמצאים בסין והם רוצים לעלות לארץ. מישהו צריך לעזור להם".

פרוינד מספר כי כבר לפני שנים הוא הבטיח לוואנג שיסייע לו והוא מתכוון למלא את הבטחתו. "הוא רוצה להקדיש את חייו לקירוב של הצעירים מקאיפנג ליהדות. הבטחתי לו שאסייע לו להגשים את החלום הזה".

"כשאנחנו מדברים על הקהילה היהודית בקאיפנג אנו מדברים על הקהילה היהודית העתיקה ביותר בסין. אומנם היום יש יהודים בסין, אך אלו הגיעו רק במאה ה-19 או מעט קודם לכן. הקהילה בקאיפנג הייתה הקהילה היהודית היחידה בסין עד העידן המודרני", אומר פרוינד. "יש עדיין הרבה צאצאים בקאיפנג שרוצים לעלות לארץ ולחזור לעם היהודי. אני מקווה שבשנים הקרובות ממשלת ישראל תעשה את הדבר הנכון ותאפשר לנו להחזיר אותם הביתה. בספר ישעיהו הנביא מדבר על קיבוץ גלויות ואומר 'ואלה מארץ הסינים'. הייתי רוצה להאמין שהנביא חזה את שובם של יהודי קאיפנג לארץ ישראל".