גל תגובות על פטירתו של הרב משה לוינגר ז"ל

תגובות רבות מכל גווני הקשת הפוליטית פורסמו הערב לזכרו של הרב משה לוינגר מייסדי הישוב היהודי בחברון שנפטר במהלך השבת.

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 16/05/15 21:55 כז באייר התשעה

גל תגובות על פטירתו של הרב משה לוינגר ז"ל
יחצ, צילום: יחצ

פטירתו של הרב לוינגר בשבת יצרה גל של תגובות מכל גווני הקשת הפוליטית כולל ממתנגדיו האידיאולוגים שכיבדו אותו על התנהגותו ויושרו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, התקשר הערב לבנו של הרב לוינגר, מלאכי לוינגר, הביע את תנחומיו למשפחה ולבית קריית ארבע חברון וציין כי "אני מבכה את האובדן העצום של מחולל ההתיישבות ביהודה ושומרון".

ח"כ יצחק הרצוג, יו"ר המחנה הציוני אמר הערב: "הרב לוינגר היה מנהיג של ציבור חשוב, ציבור אידאולוגי שהאמין בו ובעמדותיו, אני חולק על עמדותיו לכל אורך הדרך, אך כיבדתי אותן. אני מוסר הערב את תנחומיי וצערי למשפחתו ולתלמידיו הרבים ובמיוחד לבנו מלאכי עימו זכיתי לעבוד בתפקידיי השונים".

ראש המועצה האזורית שומרון גרשון מסיקה: "כולנו מרכינים ראש ואבלים על לכתו של אב ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון. הרב משה לוינגר זצ"ל תמיד הלך לפי האמת שלו והביע אותה בפני כל ללא חשש וללא משוא פנים. דמותו המיוחדת השאירה ותשאיר חותם עמוק בקרב דורות רבים. היום במיוחד, ערב יום ירושלים ויום חברון, עם ישראל כולו צריך להוקיר ולזכור את תרומתו האדירה של הרב משה לוינגר לתקומת ארץ ישראל ושיבת העם היהודי לארצו. אין ספק כי פועלו ייכתב בדפי ההיסטוריה של העם היהודי".

גם בישוב היהודי בחברון שהרב לוינגר נמנה על מייסדיו הגיבו הערב: "היישוב היהודי בחברון אבל והמום עם פטירת הרב משה לוינגר, מייסד היישוב בחברון וממניחי היסודות לתנועת ההתיישבות בארץ ישראל. מקומו של הרב לוינגר ייזכר לעד יחד עם שמותיהם של מובילי ההתיישבות בארץ מראשית הציונות ותחיית האומה וראשוני בניין הארץ".

ממועצת יש"ע מסרו כי "מועצת יש"ע אבלה על פטירת הרב משה לווינגר חלוץ חידוש הישוב היהודי בחברון ומפורצי הדרך לחזרת העם היהודי להתיישבות בכל רחבי יש"ע.

במשך כל חייו פעל הרב לוינגר בדרכו הנאמנה והמסורה לעם וארץ ישראל ולמען ירושת הארץ כולה. מחר יום שחרור חברון יטמן באדמתה הרב שהוביל לצמיחתה.

אנו מוסרים את תנחומינו למשפחת לוינגר כולה ולבנו, חברנו, מלאכי לוינגר, חבר הנהלת מועצת יש"ע וראש המועצה המקומית קריית ארבע".

יו"ר ועד מתיישבי השומרון בני קצובר:"הלך לעולמו המייסד האמיתי של ההתיישבות היהודית כולה ביהודה ושומרון. כאשר הוא זה שדחף את הרב חנן פורת לחידוש ההתיישבות בכפר עציון והתייצב בעצמו בראש חבורה שייסדה את היישוב היהודי בעיר האבות בחג הפסח תשכ"ח 1968"

"כמה סימלי" אומר קצובר, "שפטירתו התרחשה בדיוק ביום שחרור יהודה שומרון וירושלים אשר הוא היה מניף הדגל העיקרי של תוצאות הנס שהתרחש לעם היהודי במלחמת ששת הימים. זכרו כבר מונצח בכל אבן שנבנתה במרחבי יהודה ושומרון".

דוידי פרל, ראש המועצה האזורית גוש -עציון: "בשמי ובשם בית גוש עציון שולח תנחומים לחברנו היקר מלאכי לוינגר ראש מועצת קרית ארבע, לידידנו ותושבנו הרב מנשה לוינגר, לרעיה הרבנית מרים, ולמשפחת לוינגר כולה עם פטירתו של אבי המשפחה הרב משה לוינגר ז'ל. הרב לוינגר, מחדש הישוב היהודי בחברון ומאבות ומובילי ההתיישבות המתחדשת ביהודה שומרון חבל עזה ובקעת הירדן עד ימיו האחרונים. הרב לוינגר ענק בתורה ובמעש, מותיר אחריו מורשת מפוארת, דור ישרים צאצאים ותלמידים רבים, ממשיכי דרכו בתורה ובהתיישבות. בדרכו הנחושה מתוך אמונה עמוקה בקב'ה ובצדקת הדרך הראה לנו כי בכוחנו להשפיע על עתיד עם ישראל כולו. יהיה זכרו ברוך".

יוחאי דמרי, ראש מועצת הר חברון: ערב יום ירושלים ויום שחרור חברון והר חברון, התבשרנו על הסתלקותו של אביר ההתיישבות הרב משה לוינגר. תנחומיי למשפחתו, לבנו, ידידי מלאכי לוינגר, ראש המועצה בקרית ארבע חברון, ולהתיישבות כולה.

ח"כ ניסן סלומינסקי אמר: "עם ישראל איבד היום את הרב משה לוניגר זצ"ל שהיה מאבות ההתישבות במרחבי ארצינו ובחברון בפרט. באופן אישי במשך עשרות שנים היה חבר ומורה דרך והוא הוביל אחריו ציבור גדול .קולו נדם אך משנתו ודרכו תמשיך ללוות אותנו יהי זכרו ברוך".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' כתב: "אנחנו נאלצים לפתוח את השבוע בבשורה מצערת על פטירתו של הרב משה לוינגר, אבי הישוב היהודי המתחדש בחברון.

אין סמלי יותר מפטירתו של האיש הזה, שהיה כל כך מזוהה עם חברון, בערבו של היום שבו היא שוחררה במלחמת ששת הימים.

הרב לוינגר היה אחד הראשונים שחנכו אותי בעשיה הציבורית, עוד בתחילת דרכי כבחור צעיר. יושרתו הנוקבת ועמידתו על האמת יהיו נר לרגלינו. תהי נשמתו צרורה בצרור החיים".

שר החקלאות, אורי אריאל: "אבד צדיק מן הארץ. עם ישראל איבד היום את הרב משה לוינגר זצ״ל שהיה ממובילי ההתיישבות בארץ ישראל ובעיר האבות חברון בפרט. רק סמלי הדבר שיום קבורתו יתקיים ביום שחרור העיר.
הרב לוינגר פעל להתיישבות בכל חלקי ארצנו ללא פשרות תוך הקפדה על אהבת עם ישראל ללא תנאי. במשך שנים רבות למדתי מהרב לוינגר שליחות ציבורית מהי ואבדתו היא אבדת עם ישראל כולו".

יו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין כתב: "אני מבקש להשתתף בצער משפחת לוינגר, הישוב היהודי בחברון ושל ציבור גדול שנפרד היום מאחד מאבות התיישבות בחברון וממייסדי גוש אמונים.הרב משה לוינגר ז"ל היה אישיות מיוחדת, רב פעלים ובעל רוחב מבט, שזכה להיות ממניחי היסודות בדורנו של חידוש היישוב היהודי בעיר האבות, ויש בכך מן הסמליות שהלך לעולמו בערב יום שחרור ירושלים. יהיה זכרו ברוך".

ברוך מרזל, יצא אף הוא בהודעת אבל: קרוב ל40 שנה זכיתי לפעול מתחת לאיש ענק הרב משה לוינגר שהטביע את חותמו על יהודה ושומרון יותר מכל אדם אחר. הרב לוינגר היה ידוע בעמדותיו התקיפות באשר לזכותנו על הארץ ודגל בהתיישבות על פי התורה גם במחיר שחיילים יסרבו לפקודות גירוש הניתנות לעיתים על ידי הממשלה.

'התורה מעל הכל' היה נוהג לומר והתנגד לכל סוג של פשרות על העתקת ישובים וכן להתנהלות מתנצלת אל מול התקשורת בתקופות הקשות שעברו על ההתיישבות לאחר אירועי ברוך גולדשטיין ולאחר חשיפת המחתרת היהודית, זכיתי לפעול עם הרב לוינגר במאבקים רבים בחברון בחבל ימית במאבקים של גוש אמונים ומול האויב הערבי מותו מסמל סיום עידן במאבק על א"י. יהי זכרו ברוך.

רבה של ירושלים הרב אריה שטרן: ״הרב לוינגר היה אחד מדוגמאות המופת של הרבנים בישראל ושלי באופן אישי.

לא כולם מכירים את כלל פעילותו של הרב לוינגר, אבל מעבר להיותו אבי ההתיישבות השקיע הרב לוינגר בפעילות חברתית, התייצב נגד האפלייה וועדות הקליטה ביישובים ופעל לשיקום תושבי שכונות מצוקה במסגרת ההתיישבות לכלל עם ישראל ולא רק עבור הציונות הדתית.

במעשיו הפך הרב לוינגר דמות לחיקוי עבור רבים והותיר מורשת מפוארת של חיבור העם והארץ אותה אנו מחוייבים להמשיך״.

מתנועת נחלה נמסר הערב: "תנועת נחלה מרכינה ראשה עם הוודע דבר פטירתו של הרב משה לוינגר, מנהיג גוש אמונים ומנהיג תנועת נחלה, פורץ הדרך להתיישבות יהודית ביהודה ושומרון. הרב משה לוינגר הנחה את צעירי התנועה עד השבוע האחרון להמשיך ביוזמות התיישבות, להקים גרעיני התיישבות ולא לוותר על אף שעל, על אף גבעה ולא לשכוח את חובתנו לישהב כל עיר וכל אתר בארץ ישראל. במהלך הבחירות האחרונות, הרב לוינגר שלח אגרת מיוחדת בשמו ובשם תנועת נחלה למפלגת הבית היהודי לחיזוק הקמת ממשלת ימין. מסכת חייו של הרב לוינגר ומורשתו נושאים בחובם ערכי ציונות וערכי חיים אשר בכוחם להנחות דורות רבים".