אחיה של רותי פוגל דורש לפעול נגד מפרסמי שמות נרצחים בוואטסאפ

אחיה של תמר פוגל מהפיגוע באיתמר פנה במכתב לראש הממשלה והציע דרכי פעולה חדשות בכל הקשור להודעות למשפחות של נפגעי הטרור

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 29/10/15 15:51 טז בחשון התשעו

אחיה של רותי פוגל דורש לפעול נגד מפרסמי שמות נרצחים בוואטסאפ
mama_mia / Shutterstock.com, צילום: mama_mia / Shutterstock.com

אחיה של רות פוגל שנרצחה בפיגוע באיתמר יחד עם בעלה ושלושה מילדיה, אליחי בן ישי, שלח הבוקר מכתב לראש הממשלה, שרת המשפטים ושר הביטחון בו הציע דרכי פעולה חדשות בכל הקשור להודעות למשפחות נפגעי טרור, כך דיווחה כתבת ערוץ 2, סיון רהב מאיר.

"במציאות הטכנולוגית החדשה, נראה כי באירועי חירום ובעיתות מלחמה מתקיים ״מירוץ זמנים״ בין רשויות המדינה לבין העדכונים ברשתות החברתיות, מירוץ שרשויות המדינה "מפסידות״ בו במקרים רבים" מלין בן ישי.

הוא מספר במכתב את סיפורו של אחיו של הנרצח איתם הנקין, ד"ר יגיל הנקין, שסיפר כי ההודעה על הירצחם של אחיו וגיסתו, נמסרה למשפחתו ולו על ידי חברי המשפחה שחשבו כי הם כבר יודעים על הפיגוע, ולא ע״י הרשויות שלמעשה מעולם לא הגיעו לעדכן אותם, עד היום. כך גם השבוע נפצע אוהד הרץ בפיגוע דקירה בצומת אריאל. אבישי אחיו סיפר כי המשפחה גם היא לא קיבלה כל הודעה רשמית.

גם סיפורו האישי של בן ישי דומה, "בשנת 2011 נרצחו אחותי רות, בעלה אהוד ושלושת ילדיהם בביתם שבאיתמר. באותה עת שירתי כסמל מחלקת חי״ר בחטיבת הנח״ל. בשורת האיוב נודעה לי בטלפון על ידי גיסי במוצאי שבת, ולאחר שביקשתי מהממונים להצטרף למשפחתי, חלפו שעתיים קריטיות שבהן לא נמצא רכב באזור שיוכל להסיע אותי אליהם", מספר במכתב.

"לאור האמור לעיל ומתוך ניסיון אישי נראה כי על מדינת ישראל להסדיר סוגיה אקוטית זו, וליצור מערכת סדורה של נורמות ודרכי פעולה הנהוגים באירועים לאומניים עם נפגעים, ולהקים בהקדם ועדה שתבחן את הנושאים", אומר בן ישי.

הוא מציע ארבע הצעות לטיפול בנושא, האחת, הקמת גוף או שימוש בגוף קיים, שתפקידו להודיע במהירות האפשרית לבני המשפחה הקרובים של הנפגע, תוך רגישות ואחריות.

נקודה נוספת אותה עליה הוא מצביעה מציעה את העלאת מודעות האזרחים בנוגע לחומרת פרסום שמותיהם של הנפגעים לפני שהתקבלה הודעה אצל משפחותיהם. בנוסף, הוא ממליץ על הוצאת צו איסור פרסום על פרטיהם של נפגעים/נרצחים עד זמן ההודעה למשפחות, וקביעת מסגרת פלילית לטיפול במי שמפרסם את שמותיהם לפני הזמן האמור.

ולסיום, מציע בן ישי תיאום בין הרשויות האזרחיות לבין צה״ל כשהוא מציין שנדמה כי נוהל ההודעה למשפחת חייל שנפגע מוסדר היטב, אך נוהל ההודעה לחיילים שקרוביהם האזרחים נפגעו, כאמור, אינו מוסדר כלל.

נושא הודעות הוואטסאפ עלה בשנתיים האחרונות כמה פעמים כאשר אנשים ידעו על מות יקיריהם מהודעה בקבוצת וואטסאפ בה הם חברים. המהירות הטכנולוגית מציבה אתגר לא פשוט וקשה עדיין לראות דרך בה ייענש מי שפרסם הודעה כזו לפני האישור כאשר לפעמים מדובר במאות אלפי שיתופים.