שקד: "פסילת חוקי יסוד – חלם"

שרת המשפטים ענתה בכנס פורום קהלת לטענות בנוגע לפסילת חוקי יסוד על ידי בית המשפט העליון: "אין אף דמוקרטיה מערבית שפוסלת תיקונים חוקתיים מכוח עקרונות היסוד של השיטה". השר יריב לוין: ״חוק הלאום הוא שלב בדרך לתום עידן הדיקטטורה המשפטית.״

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/10/18 10:45 ל בתשרי התשעט

שקד: "פסילת חוקי יסוד – חלם"
השרה שקד בכנס פורום קהלת, צילום: ששון תירם

"הטענה שמצדדת בסמכות בית המשפט לפסול תיקון חוקתי בשל היותו לא חוקתי היא קודם כל טענה חלמאית" – כך אמרה שרת המשפטים איילת שקד היום (ג') בפורום קהלת במרכז בגין בירושלים. בנאומה השיבה שקד לטענות שהושמעו לאחרונה נגד עמדתה העקבית המתנגדת נחרצות לפסילת חוקי יסוד בידי בית המשפט העליון, מתוך הבנה שפסילה שכזו חותרת תחת אושיות המדינה הדמוקרטית.

"על פי התפיסה שרואה בדוקטרינה הזו כלי חיוני לשימורה  של שיטתנו הדמוקרטית - העם יושחת", אמרה שקד בסרקזם. "נציגיו בכנסת אולי יושחתו גם הם. אולי אפילו הממשלה תושחת. ואיתה גם הצבא שסר למרותה, וכוחות המשטרה שיאכפו ברחובות את הפקודות החדשות. המדינה שלנו תשנה את פניה לחלוטין וכל מה שהכרנו יאבד. הקטסטרופה תשתולל. אך אין מקום לדאגה. גם בלילה אפל שכזה בית המשפט ידע להציל אותנו. כל תחלואי החברה שהובילו אותנו יום אחד לאבד את צלמנו הדמוקרטי לא ייגעו בבית המשפט. מבחוץ יהום הסער, אך בית המשפט, יאיר לנו הסהר. 

יריב לוין בכנס

יריב לוין בכנסצילום: יח"צ

"חמישה עשר השופטים בגבעת רם יספיקו כדי להציל את המצב. זו הרי בדיוק המשימה שלשמה נבחרו... בית המשפט יפסוק כי חוקתנו החדשה אינה חוקתית, ואנחנו – מיד נחזור לעצמנו; העקוב יהפוך למישור וחיש קל תקיץ אומתנו מן הסיוט החוקתי אותו חלמנו. כמה פשוט. וכמה חלמאי.

"אלא שדוקטרינת התיקון החוקתי שאינו חוקתי - יותר משהיא חלמאית - היא מסוכנת. היא עשויה על הדרך למוטט כל יסוד משטרי ובכלל זה את עקרון הפרדת הרשויות, שהוא הבסיס לשיטתנו הדמוקרטית, וזאת למען אשליה חוקתית. משהו שאינו קיים. והכל כדי להציל אותנו באמצעות תרופה שלא תועיל ממחלה שלא תבוא".

"בדמוקרטיה, בית המשפט לא שותף לחוקה"

"בעשורים האחרונים נטלו הם מאיתנו את העיפרון החוקתי והרחיבו את מגילת הזכויות החוקתיות באמצעות פרשנות מרחיבה מדי", אמרה שקד. "כעת נדמה שיש מי שעותר ומבקש מהם ליטול מאיתנו גם את המחק החוקתי. בית משפט שמוחק טקסט חוקתי שיצא תחת ידיה של הכנסת הופך עצמו שותף לכינון החוקה. אלא שבדמוקרטיה בית המשפט אינו שותף לכינון החוקה. הכנסת תכונן חוקה ובית המשפט ישפוט על פיה.

"איני מקבלת את ההנחה המובלעת בכל הדיונים האלה כאילו בית המשפט מחזיק בעדיפות מוחלטת על הפרלמנט בתחום ההגנה על זכויות האדם. כאילו הפרלמנט הוא זה שתולה את הג'ינג'ים על עמודי חשמל ובית המשפט עובר עמוד עמוד ומוריד אותם ממנו. מי הגן יותר על זכויות האדם?"

השר יריב לוין: ״חוק הלאום הוא שלב בדרך לתום עידן הדיקטטורה המשפטית.״

"הניסיון לפסול את חוק הלאום הוא אירוע חסר תקדים במערכת משפט כלשהי, והוא בבחינת ניסיון נואש אחרון של חלק מראשי מערכת המשפט לשמר את המהלך הדיקטטורי להשלטת השקפת עולמם על הציבור כולו". אמר בכנס השר יריב לוין, ממובילי חוק הלאום. 

"אני קורא מכאן לשופטי בג״ץ להתעשת בטרם ידהרו עד קצהו של המדרון, לתהומות שאף דמוקרטיה מערבית לא מעלה על דעתה להתקרב אליהן. עליהם לדחות את העתירות על הסף ומיד. הכנסת חייבת להודיע לבית המשפט כי אין בדעתה להשיב לגופן של העתירות, ואין בית המשפט יכול לבוא בנעליה ולבטל חוק יסוד שחוקק על ידה. 
 
"זוהי שעת מבחן לדמוקרטיה הישראלית והבחירה היא ברורה מאי פעם- כיבוד רצון העם ולא דיקטטורה של מיעוט קטן הכופה את ערכיו ללא סמכות, בניגוד לדין, בניגוד לכללי היסוד הדמוקרטיים ותוך שימוש לרעה בכוחה של הרשות השופטת"