קצין חינוך ראשי תוקף את עלוני השבת: "בין חצאי אמיתות לשקרים"

בשיחה שנתן בליל הושענה רבא ביישוב קרני שומרון חשף תא"ל צביקה פייראיזן את הלחצים שהופעלו עליו בזמן ההתנתקות, את היחס לעלוני השבת ש"תוקפים את צה"ל" ועל הרבנות הצבאית: "צה"ל לא בא לחנך אף אחד"

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/10/17 09:27 כט בתשרי התשעח

קצין חינוך ראשי תוקף את עלוני השבת: "בין חצאי אמיתות לשקרים"
צביקה פייראיזן בטקס הכניסה לתפקיד, צילום: דובר צה"ל

"בשנתיים האחרונות כשהחלטתי שייתכן שאקח את התפקיד הזה, התחלתי לדפדף בעלוני השבת והתחלתי לקרוא. מאוד נעצבתי, אין כמעט שבת שבה אין בעלוני השבת תקיפה ישירה או עקיפה של צה"ל. דברים רבים הם בין חצאי אמיתות לשקרים". את הדברים הללו אמר קצין חינוך ראשי הנכנס תא"ל צביקה פייראיזן בשיחה שהעביר ביישוב קרני שומרון בליל הושענא רבה ופורסמו על ידי אבישי גרינצייג בעתון 'בשבע'.

הוא הוסיף ואמר כי התקשורת הדתית גורמת לירידה במוטיבציה בגיוס: "לילדים שלי יש אבא תת אלוף שיכול לאזן ולומר להם מה נכון ומה לא נכון. אך אין מי שיאזן ילד בן 14 שקורא 4 שנים רצוף את עלוני השבת האלה, מה הוא יחשוב? למה לו להתגייס למקום של אנשים שממש לא רוצים את טובת עם ישראל, שיושבים בצה"ל חבורה של אנשים שכל מה שהם רוצים זה רק את חולשתה של מדינת ישראל?".

בטור של עורך 'בשבע' מתייחס עמנואל שילה לפרסום דבריו של קצין חינוך ראשי המשתייך לציבור הדתי לאומי ומעביר ביקורת על ה'אשמים' שמצא פייראיזן: "תמהני אם קצין חינוך ראשי החדש היה מרשה לעצמו לצאת בסגנון דומה נגד כלי תקשורת שמבקרים את צה“ל מנקודת מבט חילונית-שמאלנית, וכאלה לא חסרים כידוע".

"אני בטוח שבמקביל לביקורת הבלתי נמנעת", מזכיר שילה, "עלוני השבת היו שמחים מאוד לתת חשיפה חיובית ליחידות הלוחמות של צה“ל בכלל, ולחיילים ולקצינים הדתיים בפרט. אבל יחידת דובר צה“ל שמה דגש בשנים האחרונות על תעשיית יח“צ להאדרת הלוחמות והגדודים המעורבים ולקידום גיוס בנות דתיות. היא עסוקה בלהראות כמה שצה“ל נאור ומקדם ערכים ליברליים כמו שוויון מגדרי וטיפוח הלהט“בים.

עמנואל שילה

עמנואל שילהצילום: Yonatan Sindel/Flash90

שילה אומר לפייראיזן שבמקום להתלונן אולי כדאי לדובר צה"ל לאשר לכלי התקשורת שמבקשים שוב ושוב לראיין את בכירי הצבא בנושאים הללו לאשר ולא לדחוף אג'נדות שנויות במחלוקת: "גם אם תבקש מאוד יפה, אף אחד לא ייתן לך לראיין מחלקה לוחמת של הסדרניקים. כלי תקשורת דתיים כמעט שאינם זוכים אף פעם באפשרות לראיין מישהו מבכירי צה“ל. גם לא את תא“ל פייראיזן. כן, ביקשנו לא פעם. הראיונות הללו שמורים לכלי התקשורת הגדולים, לא לאלה שקוראיהם מתגייסים ליחידות הלוחמות באחוזים הגבוהים ביותר. אם תא“ל פייראיזן חרד מהתדמית השלילית שעלולה להיווצר לצה“ל בקרב הנוער הדתי כתוצאה מביקורת נגדו בתקשורת המגזרית, כדאי שיסייע לספק לנוער דמויות להזדהות דרך כלי התקשורת שאותם הוא צורך".

תא"ל פייראייזן התייחס גם לטענות רבנים כשהבולט בהם הוא הרב אלישע וישליצקי, מבלי להזכיר את שמו, שטען שחיל החינוך לא מתעסק בכלל ברוח הלחימה: "זה דבר שהוא שקר מוחלט", אמר, "אולי לא מתעסקים כמו שהוא היה רוצה, אבל ודאי שמתעסקים".

הקרע בין הציונות הדתית לצה"ל החל לדעת פייאריזן בתקופת ההתנתקות ואחר כך במלחמת לבנון השניה שהגיעה מיד לאחר ההתנתקות. על פייאריזן עצמו לחצו גורמים בציונות הדתית להתפטר מצה"ל כדי לסכל את תכנית ההתנתקות. "בשנת ההתנתקות מגיעים אליי ואל הרבה חברים שלי ואומרים לנו את המשפט הבא: 'שיהיה לכם ברור שאתם אשמים באירוע. אם אתם קמים ומודיעים שאתם עוזבים את צה"ל – לא תהיה התנתקות'".

פייאריזן שלל לגמרי את הרעיון לסרב פקודה שמוביל לאנרכיה. "אני לא רוצה להגיד שזו פסגת היהירות, אבל בעיניי זו פסגת חוסר ההבנה הבסיסית של התפקיד שלנו. אם כולנו היינו עוזבים, הצבא היה מצופף שורות והיה עושה את המשימה שלו. הציבור הדתי לאומי במדינת ישראל הוא בין 15%-16% זהו. אם הדתיים היו עוזבים, לא היה קורה שום דבר. מה שכן היה קורה זה שאחרי שהיינו חוזרים לצבא ולממלכתיות זה כבר היה מאוחר מדי ובלתי אפשרי".