עופר ברקוביץ לכיפה: "הממשלה לא באמת מעוניינת להעביר את משרדיה לירושלים"

יו"ר התעוררות, שהגיש עתירה לבג"ץ בדרישה להעתיק את יחידות הממשלה לבירה, תוקף: "אלקין לא מצליח לקדם את הנושא. ברקת פעל משיקולים פוליטיים. ליאון אדיש ופוחד מהממשלה שמפקירה בעניין הזה את ירושלים"

חדשות כיפה משה ויסטוך, חדשות כיפה 10/06/19 16:46 ז בסיון התשעט

עופר ברקוביץ לכיפה: "הממשלה לא באמת מעוניינת להעביר את משרדיה לירושלים"
עופר ברקוביץ', צילום: רפי קוץ

בשבוע שעבר צוין בישראל יום שחרור ירושלים, אך בעיר יש מי שלא שבע נחת מכך שעל אף חוק והחלטות מהעבר בנושא, יחידות ממשלה רבות לא עולות לבירה. ראש האופוזיציה הירושלמית עופר ברקוביץ, שהגיש על כך עתירה לבג"ץ, מאשים בראיון לחדשות כיפה את הנהגת המדינה בלא פחות מהפקרת בירתה.

"אני מנהל את המאבק הזה במשך כמה שנים", הוא אומר, "כולל תכתובות ופגישות עם שרים וגורמים רלוונטיים שונים. לאחר שהתרשמתי שהמהלכים מול הממשלה ויתר הגורמים מוצו, החלטתי לעתור לבג"ץ".

יו"ר התעוררות, שהתמודד בבחירות האחרונות על ראשות העיר והפסיד בסיבוב השני למשה ליאון, מוסיף כי "הבעיה העיקרית זו העובדה שהממשלה גוררת רגליים ולא באמת מעוניינת ביישום המהלך. אין סנקציות על אותם משרדים שבוחרים לא לקיים 2 חוקי יסוד והחלטות ממשלה. ועדי עובדים מנהלים את המדינה במקום שהיא תנהל אותם". 

צפויה לשנות את פניה. ממשלת ישראל

מפקירים את ירושלים? משה ליאון, אלקין ונתניהו בישיבת הממשלהצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

יש לציין כי "חוק יסוד הממשלה" ו"חוק יסוד ירושלים בירת ישראל", קובעים כי "מקום מושבה של הממשלה הוא בירושלים". כמו כן, בשתי החלטות ממשלה מהעבר צוין כי על היחידות הארציות של משרדי הממשלה היה לעבור לבירה עד לחודש מאי 2015. לאחר מכן, ומשלא עמדו משרדי הממשלה בלוחות הזמנים, נדחה המועד בארבע שנים למאי 2019. על פי ההערכות, השלמת מעבר יחידות הממשלה תוביל להכנסה בגובה של עשרות מיליוני שקלים ויצירת אלפי מקומות עבודה.

בדו"ח מבקר המדינה בנושא נכתב כי מדובר ב-140 יחידות ארציות של 25 משרדי ממשלה, שבהן כ-2,700 עובדים. יש לציין כי במהלך השנה שחלפה גובשה הצעה שקיבלה את הסכמת השרים כדי להאיץ את מעברי היחידות, ובפרק זמן זה פנו 130 יחידות ממשלתיות לוועדת חריגים כדי לבחון את קידום העניין מבלי שיוטל עליהן סנקציות. נכון לעכשיו מעברן של 12 יחידות בלבד לא עומד על הפרק, אך ברקוביץ בכל זאת מסמן את האשמים לדעתו במה שהוא רואה ככישלון ביישום המהלך ומסביר מדוע החליט לעתור לבג"ץ.

"השר לענייני ירושלים", הוא אומר על זאב אלקין, "לא מצליח לקדם את הנושא". בנוסף הוא מפנה אצבע מאשימה כלפי ראש העיר עד לא מזמן: "עבדתי עם ניר ברקת על הנושא הזה ולזכותו ייאמר שהוא נתן לי במשך תקופה להוביל את המהלך, אך בשלב מסוים הוא נרתע משיקולים פוליטיים והעתירה שהוא הגיש בנושא בעבר היתה חסרה וכוונה רק לשר האוצר כחלון".

ראש האופוזיציה בעירייה לא שוכח גם את מי שניצח בבחירות בחודש אוקטובר האחרון, משה ליאון: "אני ממש לא מוצא אוזן קשבת בעירייה. חשבתי שנכון שהעירייה תצטרף אליי בעתירה הזאת, אך הפעילות של העירייה בעניין הזה נפסקה כמעט לחלוטין. ליאון כמעט אדיש לזה ולא אומר מילה בנושא וזה חמור מאוד. הוא מודע לכל המהלכים שלנו אבל הוא לא שותף להם. הוא פוחד מעימות עם הממשלה ולא עושה את המהלכים הנדרשים כדי לחזק את ירושלים".

לצד זה, הוא תולה את עיקר האשמה בממשלת ישראל: "מדובר בממשלה ימנית ולאומית, שלא עושה את תפקידה ולא מחזקת את מעמדה הבינלאומי והכלכלי של ירושלים. טראמפ הכיר בירושלים והעביר את השגרירות ומשרדי הממשלה עדיין מדשדשים. בסופו שלדבר הממשלה מפקירה בעניין הזה את ירושלים שמאבדת מיוקרתה כעיר בירה".

רא העיר היוצא ניר ברקת

"לא הצליח להטביע שום חותם של עשייה בירושלים". ברקתצילום: פלאש 90. הדס פרוש

מלשכותיהם של השר לענייני ירושלים זאב אלקין וראש העיר ירושלים משה ליאון לא התקבלו תגובות.  ממשרד רה"מ נמסר כי המשרד "עוסק רק בוועדת החריגים הקובעת האם למשרדים יש אישור להחרגה מחובת המעבר. הוועדה דנה בשנה האחרונה במספר רב של משרדים, ונותרו 5 משרדים בלבד, מתוך 143 משרדים, שעניינם טרם נדון בוועדה".

מלשכתו של ראש העיר ירושלים לשעבר, ח"כ ניר ברקת, נמסר בתגובה להאשמותיו של ברקוביץ כי "על מנת שמשרדי הממשלה יוכלו לקיים את חובתם החוקית לעבור לירושלים צריך לייצר תשתית לקליטתם (הקמת שטחי תעסוקה בהיקפים של מאות אלפי מטרים רבועים). לצד דרישה בלתי מתפשרת אותה הוביל ברקת כלפי הממשלה שתקיים את חובתה ותעביר משרדיה ויחידותיה לירושלים (דרישה שכללה קידום החלטות ממשלה, ליווי פרטני של העברת יחידות, הגשת עתירה לבג"ץ), פעל ברקת לקידום זמינות למקומות אליהם יעברו המשרדים". 

עוד נאמר בהודעת התגובה כי "אכן, רובע העסקים המרכזי בכניסה לעיר הולך וממוקם בימים אלה והוא יכיל כ-1.6 מיליון מ"ר משרדים שיוכלו ומתוכננים לקלוט משרדי ממשלה ויחידות סמך. בשיתוף עם רמ"י מקודמות עוד תכניות משמעותיות להרחבת היצע המשרדים גם עבור הממשלה, ובהם: הרחבת קריית הממשלה הקיימת מול הכנסת במאות אלפי מ"ר, הרחבת הגן הטכנולוגי והתעסוקתי במלחה יחד עם מתחם תעסוקה ענקי באזור טדי/ארנה, שיספק עוד מאות אלפי מטרים רבועים למשרדים ותעסוקה.

"בנוסף ישנן עוד מספר תכניות שיכניסו לעיר מיליוני מטרים נוספים של משרדים ותעסוקה בהם יתמקמו משרדי הממשלה, חברות הייטק וחברות עסקיות נוספות שבשנים האחרונות גדל מספרן בירושלים, ככל שיסופקו צורכיהן לשטחי משרדים ופעילות כך יגדל מספרן".

בנוגע לברקוביץ עצמו נמסר כי "לצד להג וברברת מצד גורם אופוזיציוני שלא הצליח להטביע שום חותם של עשייה בירושלים, עשה ברקת רבות לקידום העיר גם בתחום זה של הגדלת ההיצע לתעסוקה והעברת משרדי הממשלה לירושלים ועם העובדות אי אפשר להתווכח. הוכח כי האסטרטגיה שגיבש ויישם ברקת לצמיחת ירושלים מביאה לתוצאות מרשימות, והדברים הוצגו בצורה בהירה בדו"ח מכון ירושלים למחקרי מדיניות שהוצג ביום ירושלים".