בעלי שוב מסתבכים? ציטוטים קשים משיעורים של רבני המכינה

ציטוטים קשים משיעוריהם של הרב אליעזר קשתיאל והרב גיורא רדלר, המלמדים בישיבה ובמכינה בעלי, שודרו בחדשות 13. על פי הציטוט של הרב קשתיאל "יש מסביבנו עמים עם בעיות גנטיות. הערבי רוצה להיות תחת הכיבוש כי יש להם בעיה גנטית". המכינה: "הדברים הוצאו מהקשריהם"

חדשות כיפה חדשות כיפה 29/04/19 22:05 כד בניסן התשעט

בעלי שוב מסתבכים? ציטוטים קשים משיעורים של רבני המכינה
הרב אלי סדן, ראש המכינה בעלי, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

שוב סערה סביב שיעורים שהועברו במכינה ובישיבה בעלי. הרב אליעזר קשתיאל, המלמד בישיבה הגבוהה שעל יד המכינה ובמוסדות נוספים המשתייכים ל'ישיבות הקו', נראה בשיעור בישיבה, שקטעים ממנו שודרו בחדשות 13, אומר כי "הכי טוב להיות עבד של יהודי. הם שמחים להיות עבדים". וכן הוא מוסיף: "יש מסביבנו עמים עם בעיות גנטיות. הערבי רוצה להיות תחת הכיבוש כי יש להם בעיה גנטית, הם לא יודעים לנהל מדינה, הם לא יודעים לעשות כלום. תראה איך הם נראים". בהתייחס לגזענות אומר הרב קשתיאל: "אנחנו מאמינים בגזענות. יש גזעים בעולם, ויש תכונות גנטיות של עמים, וזה דורש מאיתנו לחשוב איך לעזור להם. היהודים הם גזע מוצלח יותר".

הרב קשתיאל, הרב רייס והרב בבזק

הרב אליעזר קשתיאל (מימין)צילום: צילום מסך

בנוסף, שודרה הקלטה ובה קטעים משיעור של הרב גיורא רדלר במכינה בעלי, העוסק בשואה. יש לציין שהשיעור התקיים לפני 15 שנה. על פי הקטעים ששודרו, אומר הרב רדלר כי היטלר צדק בתיאוריה - אך היה בצד הלא נכון: "השואה זה לא שהרגו את היהודים. הומניזם, התרבות החילונית, זה השואה. השואה באמת זה להיות פלורליסטים".

בהמשך נשמע הרב רדלר כשהוא אומר: "בואו נתחיל מהשאלה אם היטלר צודק או לא. הוא הבן אדם הכי צודק שיש, ודאי שהוא צודק בכל מילה שהוא אומר", והוסיף כי "באידיאולוגיה שלו הוא צודק. יש עולם גברי שנלחם, שעניינו כבוד ואחוות לוחמים, ויש את העולם הנשי הרכרוכי, המוסרי, של לתת את הלחי השנייה, ואנחנו חושבים שהיהודים הם אלה שנושאים את המורשת הזאת, ולכן הם האויב האמיתי. הוא צודק במאה אחוז, חוץ מזה שהוא בצד הלא נכון".

בתגובה לדברים ששודרו אמר הרב אליעזר קשתיאל כי הדברים הוצאו מהקשרם: אני מצטער וכואב ששיעור בזכויות אדם מקבל את החשיפה ההפוכה ממשמעותו – ביאור מודרני-סוציאליסטי למושג העבדות, שפריסת חסות משמעותה אחריות חברתית ודאגה לחלש. השימוש שלי בביטוי 'גזענות ועבדות' לא כוון למושגים השפלים והאכזריים שחווינו וחוותה כל האנושות, וצר לי מאוד על השימוש בביטויים שעלולים להתקבל בצורה מטעה ופוגעת".

הרב גיורא רדלר מסר בתגובה לשידור הדברים: "הציטוטים נכונים אבל הוצאו המקשרים. השיעור מנסה להסביר את ההיגיון החולני של היטלר ואת הסיבות והמניעים ההיסטוריים לשואה. יש כאן ניסיון ציני להשתמש בתקשורת ערב יום קדוש ונורא."