מטוש, מסכה או סגר - מה תהיה 'מילת השנה' בעברית?

מהי מילת השנה? מטוש, מסכה, סגר ואולי חיסון? במסגרת אירועי יום העברית תשפ"א מקיימת האקדמיה ללשון העברית את מיזם בחירת המילה העברית האהובה

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 21/12/20 11:10 ו בטבת התשפא

מטוש, מסכה או סגר - מה תהיה 'מילת השנה' בעברית?
מה תהיה המילה של השנה?, צילום: באדיבות האקדמיה ללשון העברית

יום העברית תשפ"א, המתקיים מדי שנה ביום הולדתו של אליעזר בן־יהודה, יצוין השנה ביום שלישי כ"א בטבת תשפ"א, 5 בינואר 2021. השנה הזאת אינה שנה רגילה, והאקדמיה ללשון העברית מציינת את יום העברית תשפ"א בצורה מיוחדת ומקוונת לאורך כל השבוע הראשון של חודש ינואר.

אחד המיזמים המרכזיים שהאקדמיה ללשון העברית מציעה השנה הוא בחירת המילה העברית האהובה, מתוך מאות רבות של הצעות יפות ומרגשות שהתקבלו מציבור הגולשים באתר האקדמיה ללשון העברית וברשתות החברתיות – מועמדות כעת לבחירת הציבור מעל 100 מילים בשש קטגוריות, והציבור מוזמן להצביע ולבחור: מהי המילה האהובה? מהי מילת השנה? מה המילה שמצחיקה? איזו מילה נדירה אנשים אוהבים במיוחד? וגם מה מילת העגה (סלנג) שלא מוכנים לוותר עליה.

ההצבעה תיפתח היום (ב'), והתוצאות ייחשפו במהלך יום העברית, שיצוין, כאמור, ביום שלישי 5.1.2021. בעמוד ההצבעה באתר האקדמיה ללשון העברית אפשר ליהנות גם מן הסיפורים המרגשים שכתבו גולשים על החיבור שלהם למילים שאהבו.

במילים המועמדות לבחירה בקטגוריות השונות:

מה תהיה המילה האהובה? אהבה, הביתה, משפחה, כריך ואולי גלידה?

מה תהיה מילת השנה? מטוש, מסכה, סגר או חיסון?

איזו מילה מצחיקה את דוברי העברית? שבלול, פומפייה, גומץ, דחליל ואולי פופיק?

מה מילת העגה שאי אפשר בלעדיה? יאללה, כאילו, כפרה וגם חפרת וללרלר.

מה החידוש האהוב? צהלולים, מרשתת, חמרמורת או צהלולים?

ומה המילה הנדירה האהובה? אורלוגין, צפרירים, קנוקנת או מלקוש?

חוזרים לסגר?

מילת השנה? סגרצילום: דני מרון, פלאש90

עוד באירועים הבולטים בשבוע העברית – שכולם יוצעו לציבור ללא תשלום באתר האקדמיה ללשון העברית: 'אליפות העברית' חידון ידע ובקיאות בנושאים מגוונים; הרצאות בנושאי לשון וסדנה מקוונת על השאלות העריכה המטרידות כותבים ועורכים; בדף הפייסבוק של האקדמיה ללשון העברית ישודר שיחוח חי בהשתתפות המזכירה המדעית של האקדמיה רונית גדיש, ד"ר אבשלום קור וד"ר רוביק רוזנטל והגולשים ינסו לאתגר את הדוברים בסגנון 'הכה את המומחה'; האקדמיה הפיקה רב־שיח מקוון בהנחיית ירון לונדון, שיעסוק במילונאים ומחדשי מילים ובמילונאות בעבר וכיום, וכן הופקו סרטונים שיופצו ברשתות החברתיות, ובהם עובדי האקדמיה נותנים הסברים על סוגיות לשון ומספרים על הקשר האישי שלהם לעברית.

כל הפעילויות, האירועים, ההרצאות והמפגשים יהיו זמינים לציבור הרחב ללא תשלום באתר האקדמיה ללשון העברית לקראת יום העברית תשפ"א.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן