איך מקרבים ילדים וטף לספרים ולקריאה

הורים רבים שהיו "תולעי ספרים" בילדותם, מחוברים לקריאה בבגרותם, ומתייחסים ברצינות לכינוי שלנו כ"עם הספר" - פוכרים ידיים או מרימים ידיים כשהם רואים את צאצאיהם מסרבים אפילו רק לדפדף בספרים מודפסים על נייר. ערב שבוע הספר 2018, שייפתח ב-6 ביוני, הוא הזדמנות נהדרת לחשוף אותם לעולם הקריאה.

חדשות כיפה נעמי גוטקינד-גולן 31/05/18 10:32 יז בסיון התשעח

איך מקרבים ילדים וטף לספרים ולקריאה
צילום: רהיטי דורון

הורים רבים שהיו "תולעי ספרים" בילדותם, מחוברים לקריאה בבגרותם, ומתייחסים ברצינות לכינוי שלנו כ"עם הספר" - פוכרים ידיים או מרימים ידיים כשהם רואים את צאצאיהם מסרבים אפילו רק לדפדף בספרים מודפסים על נייר. אבל ערב שבוע הספר 2018, שייפתח ב-6 ביוני, בעלי כוונות טובות ורעיונות יצירתיים, מציעים שיטות ופטנטים שכדאי לנסות או לפחות לדעת עליהם. תחילה קצת סטטיסטיקה: "השבוע" הוא בעצם עשרה ימים (6-16 ביוני), ואם לדייק – חודש שלם. שכן משרד החינוך בשיתוף התאחדות הוצאות הספרים בישראל הכריז על כל יוני כ"חודש הקריאה". בעשרות ערים ויישובים ברחבי הארץ יהיו פעילויות לעידוד קריאה בעיקר בקרב ילדים, יוקמו דוכנים ועליהם אלפי כותרים חדשים כולל ספרים שכבר הורדו ממדפי החנויות, ויוזלו המחירים. רשת צומת ספרים למשל, מציעה ספרי ילדים בכ-30 שקלים. בירידים האלה יהיו מפגשים עם סופרים, שעות סיפור והצגות על פי סיפורי מופת, כולם ללא תשלום. בתל אביב במדרחוב רוטשילד אפשר יהיה לצפות בשעות הערב במופעי תיאטרון כמו "תיבת הנגינה של דודה נעמי", על שירי נעמי שמר, "שמלת השבת של חנה'לה", מחזות זמר עם שירי דתיה בן דור, עוזי חיטמן, מרים ילן שטקליס עוד. עוד בתל אביב ביוזמת מוזיאון נחום גוטמן בנווה צדק, מוזמנים ילדים והורים לצייר על המדרכות דמויות מתוך ספרי הילדים של גוטמן, וזו ההזדמנות לספר שהספר של הצייר והסופר הנפלא הזה "שביל קליפות התפוזים", יצא בימים אלה בהוצאה חדשה.

דוד אריה בערבות רומניה

דוד אריה בערבות רומניהצילום: יח"צ

בחולון, בפארק פרס, בנוסף לספרים מוזלים יהיה שייט באגם הסירות, נסיעה ברכבת הפארק וסדנאות יצירה. בחודש הקריאה תיערך בחולון גם תערוכה חוצות חדשה בשם "המבוגר האחראי", שתיפתח בשדרות דוב הוז ב-7 ביוני עם 38 איורים של דמויות מבוגרות מספרות הילדים הישראלית לאורך 70 שנות המדינה ובהם "אבא עושה בושות", "דודה לאה", "סיר הסירים", "דוד אריה", "דודי שמחה", ו"חנן הגנן". האיורים יוצגו ברחוב עד 25.8. כידוע, חולון מקדמת מזה שנים את הקשר בין ילדים לספרים באמצעות "גני סיפור" שבהם מוצגים פסלים של דמויות מתוך ספרות הילדים הקלאסית. ביקור בגן כזה גם הוא אמצעי היכול לקרב את הטף לקריאה.

אלונה פרנקל - סיר הסירים

אלונה פרנקל - סיר הסיריםצילום: יח"צ

 

כל הקניונים נרתמים לשבוע הספר באמצעות דוכנים, הוזלות ומופעים. במתחם אושילנד בכפר סבא, למשל, לאורך כל חודש יוני יעלו חינם הצגות ילדים המבוססות על סיורים מוכרים: דג זהב, הביצה שהתחפשה, מעשה בחמישה בלונים, האריה שאהב תות, איה פלוטו ועוד.

ובירושלים במתחם התחנה הראשונה יציעו לילדים בנוסף לדוכני הספרים, משחקי רצפה ענקיים, בועות סבון, סדנאות גלידה והצגות כמו "תותי מארץ התותים", אליסה בארץ הפלאות" ועוד.

פרויקט משותף של ספריית פיג'מה וביה"ס שנקר שמטרתו עידוד קריאה בקרב ילדים, יזם תליית כרזות המעוצבות על ידי סטודנטים משנקר, ברחבי הארץ, עם סיסמאות על ההנאה שגורמת הקריאה, איורים וטקסטים המדברים לגילאים הנמוכים. את הכרזות ממנות קרן גרינספון ישראל וספריית פיג'מה, המעניקות  מידי חודש ספרים במתנה לכ-500,000 ילדים ישראלים. כאשר מטיילים עם הקטנים לעת ערב, כדאי להפנות את תשומת לבם לכרזות האלה ולהקריא להם את הסלוגנים המודפסים עליהן כמו "קריאה: לחלום בעיניים פקוחות", "אם קוראים מגיעים למקומות נפלאים", "קוראים כדי לדעת שאנחנו לא לבד", ועוד. קרן גרינספון ישראל ממנת גם "ספריית פיג'מה לקטנטנים", לגילאי 2-3 במעונות יום ברחבי הארץ ומשתתפים בה כ-23,000 פעוטים.

כרזת קריאה

כרזת קריאהצילום: בתאל בן

שעת קריאה

שעת קריאהצילום: נעמי גוטקינד גולן

הבעת אמון בעתיד הקריאה ועתידם של ספרי הילדים, מתבטאת גם בהוצאת ספרים חדשים על ידי הוצאות גדולות. כך למשל הוצאת סטימצקי יצאה בימים אלה עם הספר "ארץ הילדים"

שכתב עופר גרוזברד ואייר דני קרמן. הספר מתאר את המאבק של קבוצת ילדים במנהל רשע בשם "אוזן המן", המתעקש להפיל עליהם בגרות מוקדמת. חברי הקבוצה נשבעים להישאר ילדים לנצח, גם כשיהיו מבוגרים. גרוזברד, פסיכולוג קליני, מצהיר שהוא כתב את הספר לילדים בני כל הגילים, כולל מבוגרים שנשארו ילדים בלבם.

עופר גרוזברד - ארץ הילדים

עופר גרוזברד - ארץ הילדיםצילום: יח"צ

על עגלת שבוע הספר עולות, ובצדק, גם רשתות של רהיטי ילדים. המטרה: להציע פתרונות לאחסון הספרים החדשים שנקנה, או כורסאות קריאה בממדים המתאימים לגובהם של ילדים. אחת מאלה היא חברת רהיטי דורון, שמצאתי בה כורסת ילדים עם מסגרת עץ וריפוד ספוג רך בסגנון רטרו ובציפוי בד בצבעים סגול, כחול, ורוד או כסף, שמחירה 370 ש"ח.