פרופ' אלכס לובצקי - חתן פרס ישראל, זכה בפרס יוקרתי נוסף

"נרגש ומופתע": חתן פרס ישראל פרופ' אלכס לובוצקי הוא בין הבודדים באירופה שזכו שלוש פעמים במסלול היוקרתי לחוקרים מנוסים ב-ERC

חדשות כיפה חדשות כיפה 31/03/20 16:42 ו בניסן התשפ

פרופ' אלכס לובצקי - חתן פרס ישראל, זכה בפרס יוקרתי נוסף
פרופ' אלכס לובוצקי, צילום: דוברות האונברסיטה העברית

חתן פרס ישראל לשנת תשע"ח (2018) פרופ' אלכס לובוצקי, התבשר על זכייתו בפעם השלישית במענק היוקרתי למחקר מטעם ERC Advanced לשנת 2019. האוניברסיטה העברית דורגה במקום הראשון בישראל במספר הזוכים במענקי ה-ERC Advanced Grant 2019 היוקרתי. שני החוקרים הנוספים מהאוניברסיטה העברית שזכו במענקים יקרי ערך הם פרופ' ינון בן-נריה מהפקולטה לרפואה ופרופ' גדעון שלח מהחוג ללימודי אסיה. סך זכיית שלושת החוקרים עומדת על כ-8 מיליון דולר. 

שבועיים אחרי זכייתו של פרופ' הלל פורטנברג ממכון איינשטיין למתמטיקה באוניברסיטה העברית בפרס "אבל" היוקרתי במתמטיקה (מקביל ביוקרתו לפרס הנובל) - התבשר היום (ג') תלמידו האקדמי, על זכייה במענק יוקרתי נוסף. מדובר במענק היוקרתי ביותר של האיחוד האירופי ובאחד המסלולים הקשים ביותר, המיועד לחוקרים בכירים עם ותק של למעלה מ-12 שנות מחקר, בעלי הישגים יוצאי דופן בעשר השנים שקדמו להגשה.

פרופ' לובוצקי הוא בין החוקרים הבודדים באירופה שיכולים להתהדר בשלוש זכיות שכאלה, כשרק עוד 18 חוקרים וחוקרות מתהדרים כיום בהישג המשמעותי הזה. היקף המימון למחקרו של פרופ' לובוצקי יעמוד על כ-1,800,000 דולר.

בעקבות זכייתו מסר פרופ' לובוצקי כי "אני בהחלט נרגש ואפילו קצת מופתע, מאחר ובדרך כלל הקרן האירופית אינה נוטה להעניק מענקים אלה לאנשים על סמך עברם, אלא על סמך הציפיות העתידיות מהם. אני מרגיש את המחויבות הגדולה להראות בשנים הקרובות שההשקעה בקבוצת המחקר שלי היא אכן כדאית ופורייה".

פרופ' לובוצקי נחשב מאז ומתמיד לעילוי אקדמי. הוא סיים את לימודי הדוקטורט שלו בגיל 23 בהנחיית פרופ' הלל פורסטנברג, זכה בכשמונה פרסים אקדמיים יקרי ערך ונבחר לדוקטור לשם כבוד באוניברסיטת שיקגו על תרומתו למתמטיקה המודרנית. בין לבין הוא אף הספיק לכהן כחבר כנסת מטעם מפלגת הדרך שלישית. הוא מתגורר כיום באפרת, אם כי בשנים האחרונות שימש כפרופ' אורח לתקופות שונות באוניברסיטאות סטנפורד, שיקגו, ייל, קולומביה ובמכון למחקר מתקדם שבפרינסטון, והוא מוזמן תדיר להרצות בכנסים בינלאומיים.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן