השחקן שלמה בר שביט מוותיקי הבימה הלך לעולמו

שלמה בר שביט אחד מבכירי השחקנים בישראל, הלך לעולמו הלילה בגיל 90 בבית החולים איכילוב, הוא שיחק ביותר מ 250 הצגות וזכה בפרס התיאטרון הישראלי על מפעל חיים

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/09/19 12:14 ח באלול התשעט

השחקן שלמה בר שביט מוותיקי הבימה הלך לעולמו
צילום: פלאש 90, משה שי

השחקן שלמה בר שביט אשר שיחק בתיאטרון הלאומי הבימה, הלך הלילה (שבת) לעולמו כשהוא בן 90 בבית החולים איכילוב בו אושפז בתקופה האחרונה לאחר שחלה בדלקת ריאות. הוא שיחק במעל ל250 תפקידים שונים בהצגות ומחזות זמר בתיאטרון הבימה ובתיאטראות אחרים, לתקופה של כשנה וחצי אף היה מנהלו האמנותי של הבימה, הוא כתב שני ספרים, זכה בפרס התאיטרון הישראלי על מפעל חיים והוכתר על ידי אוניברסיטת בר אילן בתואר דוקטור לשם כבוד. הותיר אחריו את אשתו דיתה, בנו בן ושתי בנותיו, איה ומיכל.

התפקיד הראשון שלו היה בהצגה "בערבות הנגב", בין ההצגות בהן השתתף היו: "פר גינט", "המלך ליר", "איי לייק מייק", "הבט אחורה בזעם", "בגדי המלך", "ממלא המקום", "הכיסאות", "ריצ'ארד השלישי".  בין היתר שיחק גם במחזות הזמר "אירמה לה דוס", "קזבלן", "גבירתי הנאווה" ו"סיפור הפרברים". העלה הצגת יחיד והקליט אלבומים עם סיפורים ואגדות לילדים. בקולנוע הוא השתתף בסרטים "הבו בנות לאילת", "הירושה" ו"פובידיליה". ושיחק גם בסדרה הקומית "פולישוק"

בר שביט נולד בירושלים בדצמבר 1928 בשם שלמה פרידמן, לאב שהיה פועל בניין ולאם אחות בבית החולים "שערי צדק".כשהיה בן 4 התגרשו הוריו, והחליטו שהילד לא יגדל אצל איש מהם הסבא־רבא שלו היה הרב שלמה אלישיב, מחשובי המקובלים בזרם הליטאי בראשית המאה ה–20, וקרוב משפחתו מצד אמו היה הרב יוסף שלום אלישיב, מהבולטים שבמנהיגי הזרם הליטאי בישראל. שנת 1947 התקבל לסטודיו האמנותי של הבימה בהדרכת צבי פרידלנד ושיחק לצד צעירי התיאטרון. שנה לאחר מכן, שנת קום המדינה, התגייס לצה"ל ושירת תחילה בלהקה הארצית שבה היו חברים שחקני תיאטרון

נשיא המדינה, ראובן ריבלין ספד לו: "היום, הלך מאיתנו שלמה בר-שביט, שהיה בן התרבות הישראלית ואחד מסוכניה המובהקים. מהצ'יזבטרון ועד הבימה, שייקספיר ואלתרמן, מוסינזון ואיבסן, מולייר ואלוני - הפנים, הקול ומחוות הגוף של בר-שביט הביאו אלינו את כולם. עבור חלקנו הוא היה ענק, עבור צעירים יותר אולי פנים מוכרות שאי אפשר לשייך אליהן תמיד שם וביוגרפיה ועבור הצעירים מאוד – קולו של הנפלא של דמבלדור בחלק מהגרסאות המדובבות של הארי פוטר. ואכן, לא היה מי שיכול לדובב טוב יותר ולזקק טוב יותר את דמותו של הקוסם הענק הזה, כמו מי שהכיר את קסמי הבמה מלפני ומלפנים. ננצור את פועלו ויצירתו בספר שברי ימיה של האומנות הישראלית תמיד."

מתיאטרון הבימה נמסר: "התיאטרון הלאומי הבימה מרכין ראש בצער עמוק וביגון כבד עם פטירתו של שלמה בר שביט, מגדולי שחקניו ומגדולי שחקני התיאטרון בישראל מאז ומעולם. שלוימלה היה מעמודי התווך הנערצים של הבימה. כולנו המומים וכואבים. לבנו עם בני משפחתו". אודליה פרידמן, מנכ"לית הבימה, הוסיפה: "רק לפני פחות משנה, בחנוכה, חגגנו עם שלוימל'ה את יום הולדתו ה- 90. הכאב על לכתו מאיתנו הוא גדול מאוד מאוד. הבימה היא שלוימל'ה וחייו ופועלו בתיאטרון ובתרבות שזורים יחד עם הבימה יד ביד. בשעה זו אנחנו מצדיעים לשלוימלה וכואבים עם משפחתו".