האינסטגרם הפך ממקור אסקפיזם לסרט אימה מצלק

כשמהדורות החדשות משודרות מבוקר עד ערב וסיפורים מזוויעים ומצמררים הפכו לשיחת היום בכל אולפן או תכנית רדיו, באינסטגרם החליטו לשלול מהמשתמשים את הדבר היחיד שנשאר להם: אסקפיזם

תהילה שינובר תהילה שינובר, חדשות כיפה 09/11/23 11:41 כה בחשון התשפד

האינסטגרם הפך ממקור אסקפיזם לסרט אימה מצלק
אפליקציית אינסטגרם, צילום: shutterstock

חוץ מהלחימה של חיילי צה"ל הגיבורים בדרום וצפון הארץ, במלחמה הזו יש עוד חזית חשובה: ההסברה. כשהעולם ממשיך להאשים אותנו בפשעי מלחמה נגד אזרחי עזה המסכנים, לאחר שאלו טבחו, שרפו וחטפו את קרובינו, החליטו פעילים ואושיות ברשתות החברתיות להתגייס למען ההסברה הישראלית ולהפיץ לעולם את האמת. יש מי שעושים זאת בצורה מצוינת - כמו יוסף חדאד, נפתלי בנט, נועה תשבי ואחרים - אך יש מי שבעיקר מבזבזים את זמנם ומצלקים את הצופים הישראלים.

המסר הפופולרי בימים אלו הוא "כל אחד יכול לעזור למסע ההסברה", והוא נאמר שוב ושוב מאז פרוץ המלחמה. אין ספק שההסברה היא חשובה, ויש דוגמניות, שחקנים, אושיות וזמרים עם אלפי עוקבים מחו"ל שנחשפים לזוועות בזכותם, אך יש גם לא מעט פעילים עם רוב של עוקבים ישראלים, שבוחרים לשתף סרטונים ותמונות מחרידים ללא הכרה, עם תחושת שליחות גבוהה ובלי הרבה מחשבה על הפסד מול תועלת.

קיבוץ בארי אחרי הזוועות

קיבוץ בארי אחרי הזוועות, תמונות מחרידות | צילום: Edi Israel/Flash90

כל אחד מפעילי האינסטגרם היה צריך לחשב הפסד מול תועלת

היה מצופה שכל אחד מפעילי האינסטגרם יעבור על העוקבים שלו ברשת ויחשב - כמה מתוך העוקבים יכולים לסייע בהסברה ולהפיץ את האמת לחו"ל, וכמה עוקבים עלולים לזהות בסרטונים הכואבים את קרוביהם ולהישבר? כמה עוקבים ייחשפו ליוזמות למען החטופים וישנו את דעתם על ישראל, וכמה מהם הם חברים של החטופים שנכנסו לאינסטגרם כדי להירגע וקיבלו כעת עוד חץ ללב?

פעם אינסטגרם הייתה אפליקציה לברוח מהמציאות. לצפות בזוגות סלבס דביקים ולקנא בהם, תמונות של אותה שקיעה ורודה בזו אחר זו, בדיחות של הפשוטע ומתכונים לעוף עם פתיתים של קורין גדעון. היום כמעט כל המשפיענים בחרו לנצל את כוחם להסברה, ובין סטורי על מגולגלות קינדר לסטורי משעשע של גיא הוכמן, יש עוד מאות ואלפים של תמונות קשות, סרטונים כואבים ומשפטים מצמררים כתובים על רקעים שחורים.

תמונות מהמלחמה

תמונות מהמלחמה, צילום: דובר צהל

אף אחד לא הבטיח שאינסטגרם תהיה חייכנית ושמחה, אבל זה מה שהפכה להיות

לאינסטגרם יש כוח אדיר בהסברה שלנו וביכולת להפיץ את המסרים הלאה, אך יש לו גם השפעה על המורל הישראלי ועל נפשות העם. גיא הוכמן ומשה כורסיה זיהו זאת מהרגע הראשון, ומנצלים את הפלטפורמה בכדי לשתף סרטונים מצחיקים, משמחים ולהעביר מסרים אופטימיים ומחזקים. לעומת זאת, אושיות רשת בעלות אלפי עוקבים בודדים - רובם מן הסתם ישראליים - בוחרות לשתף סרטונים מהמסיבה בנובה או תמונות של שאריות גופות בבארי. להסברה זה בטח לא יעזור.

מייסדי אינסטגרם אף פעם לא הבטיחו שהאפליקציה תהיה רק חייכנית ושמחה, אך זה מה שהפכה להיות עם השנים. מקום לברוח אליו, יישום לגלול בו לפני שהולכים לישון ואפשרות לברוח מהמציאות אל תוך עולם שכולו מתכונים מדפי אורז וממים מטופשים. לפני שאושיות הרשת רצות להתנדב להסברה, היה עדיף שהיו משקיעות עוד רגע קטן כדי לחשוב כיצד יוכלו לתרום בצורה הכי טובה. כשהמציאות ממילא נוראית יותר מכל דמיון, חבל שלקחו לנו את המקום היחיד לברוח אליו.