בגיל 71: איש העסקים איתן ורטהיימר הלך לעולמו

המיליארדר הישראלי נפטר לאחר מאבק ארוך וקשה במחלת הסרטן. בתו היא השחקנית מאיה ורטהיימר, הנשואה לקונסול הכללי של ישראל בניו-יורק אסף זמיר | ורטהיימר היה ידוע בפעילותו הנדבנית

חדשות כיפה חדשות כיפה 04/04/22 09:22 ג בניסן התשפב

בגיל 71: איש העסקים איתן ורטהיימר הלך לעולמו
איתן ורטהיימר ז"ל, צילום: Uri Lenz/FLASh90

איש העסקים והמיליארדר איתן ורטהיימר הלך לעולמו בגיל 71, לאחר מאבק במחלת הסרטן. ורטהיימר ז"ל ייסד עם אביו, סטף ורטהיימר, את קבוצת IMC, שנמכרה תמורת כ-6 מיליארד דולר. בכך הפכו השניים את משפחת ורטהיימר למשפחה העשירה בישראל עם הון מוערך של כ-6.2 מיליארד דולר. איתן ורטהיימר נודע בפעילותו הנדבנית.

לאיתן ורטהיימר חמישה ילדים. בתו היא השחקנית מאיה ורטהיימר, הנשואה לקונסול הכללי של ישראל בניו-יורק אסף זמיר.

איתן נולד וגדל בנהריה, בנם של מרים ושל המיליארדר סטף ורטהיימר שעלה מגרמניה וכיהן בעברו כחבר כנסת. בגיל חמש בלבד החל לעבוד בנגרייה וכילד לקה בשיתוק ילדים ואיבד את עינו.

בגיל 24, לאחר סיום שירותו בחיל החימוש של צה"ל, הקים יוזמה עצמאית בתחום כלי עבודה לעיבוד שבבי. לאחד מכן שהה כתשעה חודשים בארצות הברית ועבד בחברת הסמיקונדוקטורים אדמס.
כשחזר לישראל ב-1977, קנה, שיקם ומכר מספר חברות, וכך הגיע להונו הראשוני.

ב-1982 שב והצטרף לעסקי אביו, הוא ניהל תוכנית הבראה ב"ישקר" והצטרף לניהול החברה לאחר שאביו נפצע קשה בתאונת דרכים. תחת ניהולו ועד 1995, צמחה רווחיות החברה ביותר מפי 20. בשנת 1996, רכש יחד עם איש העסקים מוטי זיסר כ-13% ממניות חברת אפריקה ישראל להשקעות ותוך מספר חודשים מכרו השניים את מניותיהם ברווח גדול. באמצע שנות ה-90 פרש ורטהיימר מניהול שוטף של החברות המשפחתיות ועבר לשמש בהן כנשיא.

בשנת 2006 הוביל את מכירת קבוצת IMC לחברת ברקשייר האת'וויי, בבעלותו של וורן באפט, שרכשה 80% ממניות החברה בסכום של 4 מיליארד דולרים. חמש שנים לאחר מכן מימשה את האופציה לרכישת האחוזים הנותרים תמורת 2.05 מיליארד דולר.

למען הקהילה

בשנת 2000 היה שותף בהקמת תוכנית עתידים, שמטרתה לשלב צעירים מצטיינים מהפריפריה במוסדות להשכלה גבוהה בישראל ושימש כיו"ר הדירקטוריון של המיזם. על הצלחתו בפעילות זו זכה ב-2011 לתואר דוקטור לשם כבוד של הטכניון.

כמו כן, ורטהיימר ייסד בשותפות עם הסוכנות היהודית את "קרן דרומה צפונה", שמטרתה לחולל שינוי בכלכלה האזורית ולהעלות את רמת החיים בגליל ובנגב. ורטהיימר שימש כיו"ר הקרן והיה התורם המרכזי לפעילותה.