הנשנוש המושלם לדיאטה ומקור לחלבון: דברים שלא ידעתם על פיסטוקים

מה יש באגוז המחייך הזה שאנחנו כל כך אוהבים? לינור חינגה מזרחי, דיאטנית קלינית ומנחת קבוצות ברשת חלי ממן המתמחה באורח חיים בריא, מציגה את היתרונות של הפיצוחים הירוקים 

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/04/22 08:44 כג בניסן התשפב

הנשנוש המושלם לדיאטה ומקור לחלבון: דברים שלא ידעתם על פיסטוקים
צילום: יחסי ציבור

הפיסטוקים טעימים ומזינים, הם נאכלים כחטיף ומשמשים כמרכיב במנות רבות. צבעם הירוק משגע והופך אותם לפופולריים בקינוחי גלידות, עוגות, עוגיות, ממתקים, מוצרי חלב, חמאה, שמן ועוד. והכיף הגדול - הם לא רק טעימים וכייפים לפיצוח (חוץ מהסגורים), אלא שהם גם סופר בריאים.  

דברים שלא ידעתם על פיסטוקים 

פיסטוקים מגיעים ממשפחת האגוזים והזרעים ומקורם בעצי הפיסטוק. ישראל היא צרכנית פיסטוק החלבי הגדולה בעולם ביחס למספר הנפשות, אך שלא תטעו, אנחנו ממש לא הראשונים שגילינו את סגולותיו של הפיסטוק. לאורך ההיסטוריה, אגוזים היו חלק מהתזונה ברחבי העולם. כולם גילו את סגולותיו של האגוז בתפריט וככל שחלף הזמן הוא הפך למאכל יקר מאוד. במדינות סקנדינביה, אגוזים יובשו ואוחסנו כמזון לשימוש בחורף הארוך והקשה. מבין האגוזים, שידועים בתכולת שומן גבוהה, הפיסטוק הוא בעל אחוז שומן ואנרגיה הנמוכים משמעותית מאחיו למשפחה. 

צילום: shutterstock

ממנה אחת של 50 גרם פיסטוק (כ-28 פיסטוקים) נקבל את הערכים התזונתיים הבאים:
8 גרם פחמימה 
3 גרם סיבים
6 גרם חלבון 
13 גרם שומן (90% מהם מהווים שומן בלתי רווי)
ויטמין B 1, תיאמין, (21% מהקצובה היומית המומלצת
ומינרלים כגון: זרחן (11% מהקצובה היומית המומלצת), נחושת (41% מהקצובה היומית המומלצת)  ומנגן (15% מהקצובה היומית המומלצת).

הנשנוש המושלם לדיאטה 

  • בהשוואה לאגוזים אחרים, הפיסטוקים דלים בשומן ובקלוריות. 28 גרם מהם (50 פיסטוקים) מכילים רק 159 קלוריות וחומצות שומן בלתי רוויות, אולאית ולינולאית. חומצות שומן אלו ידועות בתכונותיהן כמונעות מחלות לב וכלי דם. 
  • כמו כן, פיסטוקים הם מקור טוב לחלבון צמחי המהווה 20% ממשקלם הכולל. הם מכילים יותר חלבון מכל יתר האגוזים עם יחס גבוה של חומצות אמיניות החיוניות לגופנו. חשוב להבין שגופנו לא יודע לייצר חומצות אמיניות ולכן הוא חייב לקבלן מהתזונה שלנו. אחת מחומצות האמינו החיוניות למחצה הקיימות בפיסטוקים היא הארגינין ( L-ARGININE) אשר מסייעת לכלי הדם בגופנו להתרחב ולגרום לזרימת גם טובה יותר. הדבר חשוב לרמות לחץ דם תקינות, גדילה של שרירים ועצמות, בריאות הלב ועוד.
  • הפיסטוקים יסייעו לכם לרזות בשל כמות הפחמימות הנמוכה בהם וכמות הסיבים הגבוהה. תכולת הסיבים חשובה מכיוון שמחקרים מוכיחים שאם צורכים סיבים באופן עקבי יורדים במשקל, מפחיתים את הסיכון לסכרת וסוגים מסוימים של סרטן. 
  • פיסטוקים עשירים בסיבים תזונתיים התורמים לבריאות המעי הגס שלנו. אכילת הפיסטוקים עשויה להגדיל את אוכלוסיית חיידקי המעי שלנו אשר מייצרים חומצות שומן קצרות שרשרת מועילות כמו בווטיראט. לבוטיראט תפקיד מפתח הכולל את הפחתת הסיכון לפתח הפרעות במערכת העיכול, מחלת הסרטן ועוד מחלות במעי הגס.

בצד הקולינרי שלהם, מלבד היותם חטיף נהדר ובריא, ניתן להשתמש בפיסטוקים באפייה ובבישול ולהוסיף את צבעם הירוק או סגול למאכלים שונים. כך למשל, תוכלו לאפות עוגת שוקולד נהדרת עם פיסטוקים ומשמשים, ותפוחי עץ ממולאים בניחוח דבש ותבלינים