נשים לא יכולות לכהן בתפקידי רבנות

זה לא בגלל חוסר יכולות רוחניות או שכליות. נשים יכולות לכהן כרבניות, אבל חסר להן משהו בסיסי. רחל סילבצקי מסבירה

חדשות כיפה רחל סילבצקי 17/12/15 10:31 ה בטבת התשעו

נשים לא יכולות לכהן בתפקידי רבנות
פלאש 90, צילום: פלאש 90

הסתדרות הרבנים באמריקה ((RCA, ארגון ותיק ומכובד המאגד כאלף רבנים ציוניים בסקטור האורתודוקסיה המודרנית, קבעה לאחרונה שאסור לחברי הארגון להסמיך נשים לרבנות ולקבל אישה לתפקיד רב במוסד דתי, גם בכינוי אחר. ההחלטה עוררה סערה ציבורית, כצפוי, וניצני ויכוח בנושא הגיעו גם לכאן.

למה עלה הנושא לדיון? חברי הארגון הגיבו לעובדה שבזרם המכונה "אורתודוקסיה פתוחה" - ושרבניו אינם מתקבלים לארגון בגלל שינויים שהנהיגו באורח החיים הדתיים ומאמרים שכתבו בנושאי אמונה - הסמיכו נשים לתפקיד רב קהילה במוסד הנקרא ישיבת מהר"ת (מנהיגות הלכתיות רוחניות תורניות). ארגון רבני קהילות אירופה הוציא אותם מהזרם האורתודוקסי.

למה להתנגד למינוי נשים לתפקיד רב קהילה? רבני ה‑RCA, שרובם הולכים בדרכי הרב סולובייצ'יק שבשנת 1937 הקים בית ספר שלימד גמרא לבנות, אינם חשודים בהפליית נשים. רבני ה‑RCA מרגישים שהקהילה היהודית היום נסחפת למאבק הפמיניסטי השולט בשיח הציבורי הסוגד לשוויון זכויות הזוי. הם אינם מקבלים את המנטרות שהגיעו לאבסורד מוחלט בשבוע שעבר, כשהתקשורת האמריקנית דנה בהפרת זכויות הרוצחת מסן ברנדינו בגלל פרסום תמונת פניה הגלויות.

בדיון בנושא לגופו, הובאו דעות ופסקי הלכה ברורים של הרב אהרן ליכטנשטיין זצ"ל, ראש ישיבה-יוניברסיטי הרב הרשל שכטר ועוד פוסקים שיצאו נחרצות נגד הענקת סמיכה לנשים (קטונתי מלהיכנס למושגים ההלכתיים בדבריהם. הדברים מופיעים באנגלית באינטרנט).

הדעה המובאת כאן נובעת מהסתכלותי בתפקיד עצמו. מאמר ידוע של הרב ליכנטנשטיין מסביר שאישה דתית צריכה להימנע ממקצועות מסוימים, כגון זמרת ורקדנית, כשזה כרוך בהופעות לפני קהל מעורב. סמיכה לרבנות לא הייתה נושא לדיון כשהמאמר נכתב, אבל לימוד תורה של נשים כן. וכמי שפעלה לקידום נשים, הרב הזמין אותי לדבר בפני תלמידי ישיבת הר עציון על כך שלימוד תורה צריך להיות פתוח בפני נשים ללא הגבלה.

הפרדה ברורה קיימת בין לימוד תורה ובין תפקיד רב קהילה. אישה יכולה להצליח בלימוד החומר במבחנים לרבנות, זו אינה השאלה. בבית הכנסת האורתודוקסי מוצבת מחיצה כי זה אמור להיות מקום ששואף לרוחניות נטו, בלי הסחות. נכון, אישה דתית נמצאת היום במשרות הנהגה בתחומים רבים, אבל מתח מיני נמצא שם למרות המלחמה בתופעות בוטות המלוות אותו. את זה השארנו מחוץ לתפילה בבית הכנסת. קשה לאוזן המודרנית לשמוע את הביטוי "כבוד הציבור", אך לדעתי הכוונה לציבור שמכבד את עצמו ומודע לחולשותיו.

התפילה בציבור מהווה נושא מרכזי לרב קהילה. הרב מגיע למניין, מחכים לו לתחילת קריאת שמע וסופה וכן לחזרת הש"ץ, ותפילתו מהווה דוגמה אישית. מה תעשה אם לילדים שלוש פעמים ביום?

בוויכוחים על שוויון במערכת קיימת, חשוב לחדד את המטרה העיקרית שלמענה הקימו אותה. תפקיד רב קהילה נועד להרבות תורה וקיום מצוות, אבל גם להוות דוגמה בתפילה והעלאת הרמה הרוחנית בזמן התפילה. לא חוסר יכולת שכלית ורוחנית, אלא חוסר יכולת ביצועית להגשים את מטרות התפקיד, מונעות מאישה לכהן כרב קהילה.

המאמר מתפרסם בעיתון בשבע

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן