בסערת העקירה

ספר חדש היוצא לאור מציג שיחות ודיונים שהתקיימו בשנת העקירה בין כותלי ישיבת הר עציון שבגוש עציון. בין המשתתפים רבני הישיבה, מגורשי הגוש, ואפילו קצין שנטל חלק בפינוי. קשה להישאר אדיש.

חדשות כיפה אלישיב רייכנר 25/07/07 00:00 י באב התשסז

בימים הקרובים ימלאו שנתיים לעקירת יישובי גוש קטיף, ולמרות הזמן שחלף, נדמה שהפצע עודנו מדמם. בשנתיים האחרונות יצאו לאור מספר לא מבוטל של סרטים, ספרים ואלבומי תמונות המתעדים את העקירה.


לאחרונה ראה אור ספר נוסף העוסק בעקירה, אבל בניגוד לספרים שיצאו עד כה, הפעם לא מדובר בספר תיעוד והנצחה. הספר "בסערת העקירה" הוא אוסף של עשר שיחות ודיונים שהתקיימו בשנת העקירה בין כותלי ישיבת הר עציון שבגוש עציון. לא מדובר בשיח סגור ופנימי של עוד אחת מישיבות ההסדר הרבות, אלא במפגשים בהם השתתפו גם רבנים ואישי ציבור מחוץ לישיבה, עקורים, מפגינים, ואפילו קצין שנטל חלק בפינוי. השיחות והדיונים לא נועדו מלכתחילה להיכתב ולצאת לאור כספר. הם שימשו את רבני הישיבה ותלמידיה כדרך להתמודדות עם העקירה ועם הסוגיות שהיא העלתה לחלל האטמוספרה הדתית לאומית. רבני הישיבה ראו בקיום השיחות תגובה חינוכית הולמת לסערה שהתחוללה לפני, תוך כדי, ולאחר העקירה.


משה (מושקו) מושקוביץ, מייסד ישיבת הר עציון ויו"ר הנהלתה, כותב בהקדמתו לספר שהדיונים שהתקיימו בישיבה מאפיינים את דרכה החינוכית של ישיבת הר עציון: "דרך המגלה פתיחות למגוון דעות ולבירור נוקב, הן של המחנכים והן של ציבור הלומדים".

ואכן, הספר פורס קשת של דוברים המתייחסים לסוגיות שהעלתה העקירה. הרב חנן פורת ופרופ אבי רביצקי, מתפלמסים בשאלת תפיסת המדינה כאתחלתא דגאולה. דן מרידור ובנצי ליברמן מתמודדים עם הבעיה הדמוגרפית, פרופסור רות גביזון והרב יעקב מדן (שיצרו בעבר את אמנת גביזון-מדן להסדרת סוגיות בנושא דת ומדינה), דנים בשאלת גבולות המאבק בתוכנית ההתנתקות. כל דיון הונחה על ידי אחד מרבני הישיבה שהביע גם הוא את עמדתו בסוגיה הנידונה. התוצאה היא סיעור מוחות מרתק שמתמודד לעומק עם סוגיות יסוד המטרידות כמעט כל חובש כיפה סרוגה, יהיו עמדותיו אשר יהיו.


אחת השיחות המרתקות ביותר בספר היא תיעוד מפגש שהתקיים בישיבה לאחר העקירה, אחרי המבול. במפגש נטלו חלק בין השאר גם שני עקורים מהישוב שירת הים שהתגוררו אז באופן זמני בפנימיית הישיבה, אסתר בזק שנעקרה מנווה דקלים, שני תלמידים מהישיבה שנטלו חלק במאבק, ומנגד - קצין, בוגר הישיבה שהשתתף בפינוי. המתח האדיר שליווה את המשתתפים בדיון מורגש בדבריהם. מסקרן במיוחד לקרוא את תיאור העקירה מפיו של סרן דוד, המעיד על עצמו שהשתתף בפינוי מרצון, ומתוך בחירה. כמי שהיה עד לפינוי הקשה של תושבי כפר דרום, עניין אותי לקרוא איך נראו הדברים מנקודת מבט של מי שעמד בצד השני של המתרס, במיוחד כשמדובר בקצין דתי.


קשה להישאר אדיש לספר הזה. הוא אינו מספק את האמוציות החזקות שמספקים אלבומי הזיכרון והסרטים המרגשים, אבל החיטוט הפתוח שלו בפצעי העקירה מעורר המון מחשבה.


"בסערת העקירה" - עשר שיחות בישיבת הר עציון,הוצאת ידיעות אחרונות, 254 עמודים.