50 רבני ערים: לא להשכיר לערבים

רבנים ממטולה ועד אילת מפרסמים גילוי דעת הלכתי לפיו אין להשכיר דירות לערבים. בין החותמים: הרב שלמה אבינר, הרב דב ליאור והרב אביגדור נבנצל

חדשות כיפה אורי פולק 07/12/10 00:00 ל בכסלו התשעא

50 רבני ערים: לא להשכיר לערבים
Wikipod,ויקיפדיה, צילום: Wikipod,ויקיפדיה

50 רבני ערים בישראל, ממטולה ועד אילת, מפרסמים היום (ג) גילוי דעת הלכתי לפיו אין להשכיר דירות לערבים. בין הרבנים הבולטים החתומים על העצומה: הרב דב ליאור, הרב שלמה אבינר, הרב יעקב יוסף, הרב שמחה הכהן קוק, הרב אביגדור נבנצל והרב יוסף שיינין. מארגני העצומה טוענים בשיחה עם כיפה כי בכוונתם לצרף רבנים בולטים לתמיכה בעצומה - עד סוף השבוע הקרוב.

"במענה לשאלת רבים הננו משיבים שאסור מהתורה למכור בית או שדה בארץ ישראל לנכרי והזהירה עליו התורה כמה וכמה פעמים שהוא גורם רעות ומחטיא את הרבים בנישואי תערובת.. ועוון המכירה והמשלשל ממנו, הכל תלוי בצוואר המוכרים", כותבים הרבנים בעצומה.

עוד מוסיפים הרבנים כי "עוד רעה על רעה, שהמוכר או המשכיר להם דירה באזור שגרים בו יהודים גורם נזק גדול לשכניו, באשר דרך חייהם שונה מן היהודים, ומהם יש שצוררים לנו ויורדים לחיינו עד כדי סכנת נפשות כמו שהתפרסם כמה וכמה פעמים... ומן המפורסמות הוא שבעקבות מכירה או השכרת דירה אחת יורד מחיר כל דירות השכנים אפילו כשהקונים והשוכרים נחמדים בתחילה".


אחת ממודעת הרבנים שפרסמו בעבר


זאת ועוד, לדברי הרבנים, במידה ושוכר הדירה מגלה אלימות ומציק לשכניו "כל מי שמוכר לו חייב נידוי, עד שיסלק הנזק אפילו בדמים מרובים". אולם, מפני שהלכתית אין לנדות כיום בשל חומרת הנידוי, מציינים הרבנים כי "חובה על שכניו ומכריו של המוכר והמשכיר הזה להתרות בו ולהזהירו, בתחילה ביחיד ואחר כך רשות בידם לפרסמו ברבים. להתרחק ממנו, למנוע מסחר איתו, לא להעלותו לתורה... עד שיחזור בו מהיזק רבים זה".

הרב אבינר: אי אפשר לעזור להם להשתרש

הרב שלמה אבינר, רבה של בית אל וראש ישיבת עטרת כהנים החתום על העצומה, אומר הבוקר כי "ישנן שתי בעיות שונות בהשכרת דירות לערבים: האחת היא מתן עדיפות ליהודים בדיור והשנייה היא שזו בסך הכל עמדת ביניים הגורסת כי לא ניתן לגרש מכאן את הערבים, אך לכל הפחות אי אפשר לעזור להם להשתרש כאן בתוך היישובים".

לשאלה בדבר חוקיות העצומה עליה חתומים רבנים אשר מועסקים כעובדי מדינה, אומר הרב אבינר כי בכוונתו להתבטא "אך ורק בצורה חוקית" וכי הוא איננו חושב שיש פסול בפרסום הדברים כפי שהם. עם זאת, מוסיף הרב אבינר, "אם הרבנים לא יגידו את שהם חושבים, הם ימעלו בתפקידם הציבורי ואף בהיותם בני אדם. מדובר במציאות מורכבת".