לא מספיק דתיים

מפעל הפיס יצא בתחרות כתיבת חיבורים תורניים, הישיבות הציוניות נשכחו מאחור

חדשות כיפה אפרת רוט הלוי 05/11/09 00:00 יח בחשון התשע

לא מספיק דתיים
יחצ, צילום: יחצ

מפעל הפיס יצא לאחרונה במסע פרסומי לעידוד לימודי יהדות - "תחרות חיבורים תורניים". במסגרת הפרסום נקראים בחורי ישיבה לכתוב חיבור תורני עליו תעבור ועדה המורכבת מרבנים בכירים, והזוכים יזכו בפרסים כספיים. הפרסומים לתחרות הופיעו בעיתונות החרדית, וגם רשימת הרבנים בוועדה הבוחרת כוללת רבנים חרדים בלבד. הדבר קומם את ח"כ לשעבר, ניסן סלומינסקי שמיהר לפנות למנכ"ל מפעל הפיס, שאול סוטניק במכתב מיוחד. במכתב מתרעם סלומינסקי על האפליה שעושה מפעל הפיס בין המגזרים הדתיים.

"שמחתי לקרוא כי מפעל הפיס בכלל ואתה באופן אישי החלטתם לסייע בהגברת ובעידוד לימוד התורה ע"י עריכת תחרות חיבורים תורניים ומתן פרסים נאים בסדר גודל של 20,000 ש"ח" כותב ח"כ לשעבר ניסן סלומינסקי. "מה רבה היתה תדהמתי כשראיתי כי מפעל יפה ומכובד זה מיועד אך ורק למגזר החרדי! ועדת השיפוט מורכבת אך ורק מרבנים מהמגזר החרדי, ולמרבה המבוכה דאגתם שפרסום התחרות יהיה אך ורק בעיתונים החרדים. שמא חס-ושלום בחור ישיבה או תלמיד חכם שאינו מהמגזר החרדי ישמע ויחליט להשתתף".


למי שפיספס - הפרסומת הופיעה בעיתונות החרדית


במכתב שנשלח גם לראשי ישיבות ומוסדות דתיים נכתב כי "הציבור הדתי-לאומי מהוה 20% מהאוכלוסייה במדינת ישראל, יש לו 52 ישיבות הסדר בהם לומדים 7,500 בחורים ועוד 16 ישיבות גבוהות ציוניות בהם לומדים 2,600 בחורים, 32 מכינות קדם-צבאיות, 28 מדרשות תורניות, 30 מדרשות ליהדות ולימודי א"י.

"האם בגלל שבחורים אלו משלבים לימוד תורה עם שירות משמעותי בצבא וביחידות המיוחדות והמובחרות מפעל-הפיס פוסל אותם מתחרות החיבורים התורניים?" תמה סלומינסקי. "האם מפעל הפיס החליט להתנתק מהציבור הדתי-לאומי המרושת בכל תחומי העשיה והיצירה במדינת ישראל?"

סלומינסקי סיים את המכתב בבקשה ליזום בדחיפות תחרות דומה לציבור הדתי לאומי ואף הציע לעזור לארגן את התחרות.

במפעל הפיס לא מבינים על מה המהומה. "מפעל הפיס השיק את הפרויקט לעידוד כתיבת החיבורים תורניים כחלק ממדיניותו וחזונו לתמוך ולעודד את החינוך בישראל. הפרויקט פתוח לכלל הציבור הרחב על כל גווניו, עם דגש והתייחסות למגזר החרדי-דתי, שכן מדובר בתחום שקרוב יותר לתרבותה וליבה של אוכלוסייה זו."

לגבי הרכב ועדת הרבנים טוענים במפעל הפיס כי ועדת הרבנים שהוקמה מייצגת את כלל העדות והחוגים המקובלים על המגזר החרדי-דתי. תוך שהם מסבירים כי הרב שמחה הכהן קוק, רבה הראשי של רחובות, מגיע מתוך הציבור הדתי לאומי. גם את הטענות בנוגע לפריסת הקמפיין דוחים במפעל הפיס ומבטיחים כי בשבוע הקרוב יתפרסמו מודעות בכ-100 ישיבות של המגזר הדתי לאומי.

"מפעל הפיס מזמין את הציבור הדתי לאומי לקחת חלק בפרויקט ולהגיש חיבורים תורניים עפ"י הכללים והקריטריונים שנקבעו. אנו מעודדים את כולם לעשות כן וכל המרבה הרי זה משובח".