המג"ד של הגדוד המעורב החדש: בוגר 'בני דוד' בעלי

סא"ל ניר דופט, בוגר המכינה בעלי שגם למד בבית המדרש לבוגרי צבא הוא המג"ד הראשון של הגדוד המעורב החדש של צה"ל. בעברו שירת כסמג"ד בצנחנים וקידומו נעצר בגלל "זובור" שעשה לקצינים בגדוד

חדשות כיפה משה מאירסדורף 05/03/17 18:03 ז באדר התשעז

המג"ד של הגדוד המעורב החדש: בוגר 'בני דוד' בעלי
Abir Sultan/Flash 90 (למצולמים אין קשר לכתבה), צילום: Abir Sultan/Flash 90 (למצולמים אין קשר לכתבה)

בתחילת החודש הכריז צה"ל כי בימים אלו יגויסו שתי הפלוגות הראשונות של גדוד מעורב של לוחמים ולוחמות חדש, הרביעי במספר ותפקידו יהיה הגנה על גבולות הבקעה. מספרו של הגדוד יהיה 47, ועם הקמת הגדוד תוצג הכומתה החדשה בצבע צהוב-אפרפר מדברי עם חברבורות בצבע כתום, שתשרת את כל גדודי החי"ר המעורבים מעתה והלאה (במקום כומתת הנח"ל), ובנוסף הגדודים יאוגדו תחת מערך הגנת הגבולות החדש.

גדוד 47 יצטרף לשלושה גדודים שכבר קיימים: "קרקל", "ברדלס" ואריות הירדן. לדברי צה"ל "ייעוד הגדודים הוא הגנת גבולות המדינה, כאשר כל גדוד נמצא בגזרה ספציפית וניתנות לו היכולות להתמחות בגזרתו".

המג"ד הראשון של הגדוד המעורב המוקם בימים אלו הוא סא"ל ניר דופט שביצע שורה של תפקידי פיקוד בחטיבת הצנחנים. דופט הוא בוגר המכינה הקדם צבאית 'בני דוד' בעלי ובזמן חופשת הלימודים שלו אף למד בישיבה במהלך שירותו. ל'כיפה' נודע כי הוא התייעץ עם רבותיו לפני שקיבל על עצמו את התפקיד. לדופט מונתה גם סמג"דית שתשרת תחת פיקודו בפיקוד על הגדוד.

דופט (34), נשוי ואב לארבעה, ומתגורר בברוכין שבשומרון היה מפקד הפלוגה המבצעית בגדוד, בזמן שהיה בחופשת לימודים התבקש לחזור לצבא ולהחליף בתפקיד סמג"ד 202 בוגר אחר של המכינה, רס"ן אלעד פרץ, בנו של הרבצ"ר הקודם הרב רפי פרץ שביקש לעזוב את התפקיד לאחר מותו של סמ"ר נדב רוטנברג, שנהרג מירי דו-צדדי של חבריו לגדוד.

לקראת סיום תפקידו כסמג"ד ערך דופט לקצינים בגדוד מעין 'זובור' שמאוד לא מצא חן בעיני מפקדיו. הוא כינס לישיבה במשרדי מפקדת הגדוד שבמוצב בירנית על גבול לבנון מספר מקציני המטה שתחת פיקודו, וברגע אחד לא מתוכנן מבחינתם, פוצץ רימון גז מדמיע בחדר ונמלט מהמקום כשהוא נושא מסכת אב"כ צבאית. הקצין נעל לזמן קצר את הקצינים ההמומים במשרד, וחלקם החלו להיחנק ולהשתעל. כשפתח להם בסופו של דבר את הדלת, הם נמלטו מהחדר כל עוד נפשם בם, כשמולם ניצב הסמג"ד כשהוא מתעד אותם בצילום וידאו מהטלפון הנייד שלו. מדובר צה"ל נמסר אז כי "מדובר במקרה חמור שאינו עולה בקנה אחד עם המצופה מקצין ומפקד בצה"ל. בעקבות האירוע הוחלט על ביטול מינויו הבא של הקצין המדובר כמפקד מגמה בבסיס האימונים של חטיבת הצנחנים".

אולם, לאחר חצי שנה, בהן מילא דופט תפקיד הכשרות מילואים מחוץ לחטיבה חזר לתפקיד שלו יועד והיה מפקד מגמה בבא"ח הצנחנים. לאחר תפקידו כמפקד מגמה מונה דופט לקצין אג"ם של חטיבת הצנחנים, יצא ללימודים בפו"ם ובתפקידו האחרון שימש כקצין אג"ם של חטיבת הקומנדו.

כזכור, אחד מראשי המכינה בעלי, הרב יגאל לויינשטיין תקף בחריפות את ראשי הצבא במספר הזדמנויות, הבולטת שבהן זכורה בעיקר בעקבות ההתבטאות שלו על הקהילה הלהט"בית אז כינה אותם 'סוטים'.

באותו נאום בקיץ האחרון האשים הרב לוינשטיין את קצין חינוך ראשי, תא"ל אבנר פז צוק, שינוי הנורמות בצבא כדי למנוע 'הדרת נשים: "בצה"ל מוכנים לשלם במחיר אובדן חיילים מעולים, ובלבד שלא יפגעו בשילוב נשים".

הרב לוינשטיין היה מחברי 'הוועדה לשילוב הראוי', שמטרתה הייתה בין השאר ליצור תודעה יהודית משותפת לרבנות ולחיל החינוך. לטענתו, בוועדה ניסו להשליט את דעותיו של קצין חינוך ראשי, וכשהרב גילה שהוא עלה תאנה - פרש ממנה. לדבריו, אנו עדים ל"תהליכים לשינוי זהותה של המדינה במובן החמור ביותר - הלאומיות הפכה לדבר שלילי, הקריאה בשם ה' היא שלילית, אין צודק וטועה בסכסוך הישראלי-פלשתיני, ובצבא יש לזה השלכות קשות, כי בסוף יש חיילים שצריכים להיות נחושים בצדקת דרכם".