כמו בכל שנה, אזעקת שווא: במד"א מאיימים בצמצום הפעילות ביו"ש

למדו מצה"ל? בכל שנה מודיעים במד"א על צמצום הפעילות ביו"ש עקב מחסור בתקציב שנובע מאי הזרמת הכספים ע"י 'אמנה'. בכיר ב'אמנה' ל'כיפה': השנה זה איום ממשי, משרד האוצר לא העביר את מה שצריך"

חדשות כיפה משה ויסטוך 29/12/16 20:01 כט בכסלו התשעז

כמו בכל שנה, אזעקת שווא: במד"א מאיימים בצמצום הפעילות ביו"ש
Almog Sugavker, פלאש 90, צילום: Almog Sugavker, פלאש 90

במד"א הודיעו כי לאחר שלא הועבר מלוא התקציב לפעילות הארגון ביהודה ושומרון ע"י 'אמנה', החל ממחר (ו') תצומצם הפעילות ביהודה ושומרון. בשנים האחרונות יוצאות לקראת סוף השנה, הודעות דומות אך בסופו של דבר העניין נפתר. גורמים המעורים בנושא אומרים ל'כיפה' שהפעם המצב שונה מכיוון שהתקציב כלל לא הועבר ממשרד האוצר. הבדל נוסף השנה הוא ההתרעה הקצרה יותר. בדרך כלל האזהרה כי התחנות ביו"ש ייסגרו מגיעה בפרק זמן של שבועות שנותנת מספיק זמן כדי להעביר את התקציב. השנה ההודעה הגיעה כמעט יממה לפני זמן הסגירה.

במכתב שנשלח אתמול ליו"ר תנועת 'אמנה' ושרים וראשי רשויות, נכתב ע"י מנכ"ל מד"א: "לאחר שנה שלמה בה מסרת לי ולגורמי מד"א כי התקציב לפעילות מד"א בשטחי יהודה ושומרון תוסדר כנדרש, שוב אנו עומדים בפני שוקת שבורה... נכון למועד זה לא מסתמן פתרון שיסדיר את הפעילות שבוצעה בשנת 2016 בהתבסס על דבריך. בשל אי הסדרת הנושא, וככל שלא יועברו למד"א הכספים שהוצאו על שכר, דלק, ביטוח ואחזקה - צפויה האגודה להיכנס לגירעון אשר תהיה לו השפעה על הפעילות בכלל המדינה".

מדובר על מחסור של 2.5 מיליון ש"ח שמאיימים על הפעילות השוטפת של התחנות ביו"ש. "מד"א הינה אגודה ארצית", אומר מנכ"ל הארגון אלי בין שמוסיף כי הם "מחויבים בחוק להתאים את פעילותנו לתקציב שהממשלה אישרה ולפעילות תקציבית תקינה. במשך השנה האחרונה שמענו הבטחות רבות להסדרת התקציב, אולם כעת ברור שההבטחות הופרו, ולמעשה במקום 7.5 מיליון ₪ שהובטחו מראש קיבלנו רק 5 מיליון ₪. אין לנו את האפשרות לסבול את גרירת הרגליים ולהביא את האגודה לכדי סיכון תקציבי, ועל כן הנחיתי את סמנכ"ל מבצעים במד"א לפעול מידית להעברת האחריות להפעלת חלק מהשירותים ביהודה ושומרון ובגבול הצפון - חזרה ליישובים".

נראה כאילו במד"א למדו מצה"ל ומשרד הביטחון. בכל שנה מאיימים בכירים במערכת הביטחון כי הצבא לא מוכן למלחמה, מקורות מדווחים על עלייה בהתרעות וירידה במוכנות וכל זאת כדי להביא למאזן אימה מול בכירי האוצר שמתכוונים לקצץ בתקציב מערכת הביטחון.

אין זו הפעם הראשונה שמד"א מתריעים על נושא חוסר התקצוב. רק בשנה שעברה, בשל איום דומה, נפגש ראש מועצת שומרון עם שר הבריאות כדי להבטיח שהאיום לא יתממש. בדף הפייסבוק שלו כתב דגן באוקטובר 2015 כי "לא מדובר ב'איום סגירה' ראשון. מידי שנה אנחנו ראשי הרשויות צריכים לשמוע כל פעם מחדש על כך שמד"א צפוי לצמצם את הפעילות ביו"ש משיקולים תקציביים".

שנה לפני כן בדצמבר 2014 עלתה בעיה דומה שהפעם נפתרה בהתערבותו של השר חיים כץ (אז ח"כ).

(צילום: צילום מסך)

גם באוקטובר 2013 דווח על סכנת הסגירה של תחנות מד"א ביהודה ושומרון בטענה שמשרד הבריאות מסרב להעביר את התקציב המובטח.

(צילום: צילום מסך)

בכיר בתנועת 'אמנה' מסביר ל'כיפה' כי הפעם מדובר בבעיה אמיתית שטרם נפתרה. לדבריו, בכל שנה מעביר משרד האוצר את הכספים למשרד הבריאות שמעביר אותו ל'אמנה', שם מזרימים את הכספים למד"א. "הגענו לסוף השנה ומשרד האוצר עדיין לא העביר את מה שהוא צריך להעביר", הוא אומר ומסביר שהבעיה היא ש-"הכסף מגיע ממשרד האוצר למשרד הבריאות בסוף השנה על סמך בקשות שלנו ולא על בסיס התקציב שמגיע בתחילת השנה. בגלל המצב הבטחוני ביו"ש מד"א נאלצים לתקצב יותר תחנות מאשר בשאר המקומות הארץ ואז נדרשת תוספת תקציב שאותה צריך להסדיר בכל סוף שנה".

לדבריו, "גם השנה ביקשנו להסדיר את הנושא, אך בניגוד לשנים עברו הפעם משכו אותנו עם העניין הזה ולא העבירו את התקציב, כך שברגע האחרון נותרנו עם הבעייתי הזה".