מאמר תגובה: הפיתרון האמיתי להטרדות המיניות

כשהתורה היא אוסף של מעשים ´דתיים´ היא אכן לא מספיקה. המעשים נעשים חיצוניים לחיים. תורה גדולה שנותנת לאשה את הערך האמיתי שלה היא כזו שמרוממת את המעשים. יהודה ולד במאמר תגובה לרב לוביץ´

חדשות כיפה יהודה ולד 05/12/16 19:58 ה בכסלו התשעז

מאמר תגובה: הפיתרון האמיתי להטרדות המיניות
shutterstock, צילום: shutterstock

הרב רונן לוביץ במאמרו נשא עיניו אל המודרנה על מנת להציב סולם ערכי ראוי למניעת הטרדות מיניות. התורה, לשיטתו, מציבה גבולות קרים ופרקטיים שמתייחסים אל האישה כאל חפץ ועל כן אינם יכולים להיות מענה לאתגרי הדור.

כשקראתי את מאמרו נזכרתי בדברים של של הרב יוסף דב סולוביצ'יק : "אסור לנו להיכנע רגשית, אסור לנו להרגיש נחותים, לפתח תסביך נחיתות. הסובל מתסביך נחיתות נכנע בפני הקסם החולף של סיסמה מודרנית פוליטית או אידיאולוגית. אסור שאי-פעם יעלה על דעתו של מי שקיבל עליו 'עול מלכות שמים', שחשוב לשתף פעולה אפילו במשהו עם כיוון של פילוסופיה מודרנית חילונית. לדעתי, אין היהדות זקוקה להתנצל לא בפני האשה המודרנית ולא בפני נציגים מודרניים של הסובייקטיביזם הדתי. עלינו להיות גאים במסורת שלנו." (מתוך 'זה סיני' הרצאה שניתנה בתמוז תשל"ה לועידת הרבנים של ארה"ב)

יש הסוברים שלתורה אין מסר מוסרי אלא דתי. המעשה הדתי אצלם הוא מעשה שחיצוני לחיים. אכן יראת שמים כזו לא מחזיקה מים. תורה כזו לא רלוונטית כי באמת היא לא מרימה את האדם למקום חדש. התורה שעליה אני חונכתי אינה רק של גדרים וסייגים אלא מערכת של מוסר ודרך חיים . כבוד האישה, היחס הראוי לקדושתה ותכונתה המיוחדת ,קדושת חיי המשפחה הן הבסיס לכל הקשר בין המינים. תורה שבכתב ותורה שבעל פה ניתנו יחד בסיני. הלכות רבות ודינים שונים בונים בנו את המבט המיוחד על מהותה של האישה ואת היכולת להתייחס אליה כראוי ולא להימשך אחרי החפצה וחיצוניות.

בזמן שעמי העולם במשך אלפי שנים ביזו והתעמרו בנשים, במקורותינו "השוה הכתוב אשה לאישלכל הדינין שבתורה", "כל כבודה בת מלך פנימה" ועוד ביטויים רבים המייצרים יחס של כבוד והערכה. כל הלכות צניעות, יחוד והרחקה מטרתן להרים את המבט של הגבר ממבט גשמי למבט פנימי מלא עומק וטוב.

דווקא אותה מודרנה אליה נושא הרב לוביץ את עיניו היא זו המטשטשת את ייחודה של האישה, מנסה ליצור אצלה שאיפה דמיונית לשיווין הפוגעת בה ובכבודה. כל המביט בערוצי התקשורת או בפרסומות המוצגות בראש כל חוצות יכול לראות מה היא החפצה. זה הביזוי האמתי של האישה.

הפתרון להטרדות המיניות לא יבוא מהסתכלות חיצונית ונשיאת עיניים לתרבות המערבית הקלוקלת אלא מתוך מבט עמוק יותר אל עולם התורה.

כאשר ישנם המנסים להנמיך את קומתה של התורה ושל אישיה, הטוענים כי התורה לא ירדה לסוף דעתם ונטייתם המינית של אנשים רבים וכי היא כבר לא רלוונטית לחיינו בכל מיני תחומים, מה הפלא שהדרכות התורה וחז"ל להתרחק מנשים ולהישמר מכל מגע, מבט, דבור או אפילו יחוד (גם עם פנויות) אינן נשמרות והדבר גורר פרצות רבות. כשרבנים משנים את סדרי הישיבה בבתי כנסת הם בעצם אומרים לבנות שהישיבה שלהן מאחורה מפחיתה מערכן, כשיש בתי מדרש שמעודדים אותן להתגייס לצהל הם רומזים להן שזה שגדולי הדור אסרו זאת אומר שהם התייחסו אליהן כפחות מוכשרות, וכך כמובן נוצרת תפיסה מעוותת שהתורה והרבנים מחזיקי המסורת פגעו במעמד האישה.

לעומת זאת, תורה גדולה שמפגישה את האישה עם ערכה האמתי אינה גורמת לה להרגיש נחותה. זו תורה שמרימה את המבט לעמוק של תפקידה המיוחד והאלוקי בעולם. ממילא היא יותר שלמה עם חייה ומקומה.

כמובן שיש לעודד כל מי שנפגעה להתלונן במשטרה ולהוקיע מתוכנו כל גבר שחטא, אך יש לדעת שהפתרון האמתי לפרשות אלו לא יבוא מבחוץ אלא מתוך התקשרות עמוקה ונכונה יותר לתורה הערכית והמאירה שכפי שאנו רואים היא רלוונטית לנו היום יותר מתמיד.

הכותב הוא רב באולפנת 'חורב'

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן