פרסום ראשון:כאלף בני ישיבות בעצומה לצה"ל: "אל תפגעו בקדושת המחנה"

בצעד חריג ועל אף האיסור שיש למשרתים בצבא להביע את דעתם, חתמו למעלה מאלף בני ישיבות על עצומה בה הם "מוחים על הניסיון להכניס לצה"ל רוחות של שירות מעורב". יוזם העצומה ל'כיפה': "מקווה שצה"ל ייקח בחשבון את ההשלכות"

חדשות כיפה משה ויסטוך 29/11/16 17:22 כח בחשון התשעז

פרסום ראשון:כאלף בני ישיבות בעצומה לצה"ל: "אל תפגעו בקדושת המחנה"
אילוסטרציה בלבד. למצולמים אין קשר לידיעה. Yaakov Naumi, פלאש 90, צילום: אילוסטרציה בלבד. למצולמים אין קשר לידיעה. Yaakov Naumi, פלאש 90

התנגדות מלמטה: עד עתה עיקר השיח בציבורי, בגנות כוונת צה"ל לבחון את האפשרות לשלב בנות כלוחמות שיריון היה של רבנים, פוליטיקאים וקצינים בכירים במיל'. כעת לראשונה נשמע קולם של תלמידי הישיבות שפירסמו עצומה הקוראת לצה"ל שלא לפגוע "בקדושת המחנה".

אחז מיוזמי העצומה הוא י', תלמיד שיעור א' שעתיד להתגייס בשנה הבאה. "שמענו על פקודת 'השירות המשותף", הוא אומר ל'כיפה', "ורצינו להשמיע קול מלמטה. מה שעומד לנגד עינינו זה הפסוק והיה מחנך קדוש". לדבריו, העצומה נולדה מתוך השטח ומתוך רצונם של בני הישיבות למחות על יוזמת הצבא, "חשוב לנו להבהיר שאנחנו בני הישיבות, אלה שאמורים להתגייס ולהתמודד עם ההשלכות של החלטה זו או אחרת, מתנגדים למהלך. חשוב לנו להבהיר שיש עוד קול בנושא שפחות נשמע עד כה וזה קולם של תלמידי הישיבות".

לדעתו, במידה וצה"ל אכן יוציא את יוזמתו לפועל יהיו לכך השלכות ישירות על המתגייסים בני המגזר, "אני מקווה שצה"ל ייקח בחשבון את ההשלכות של שילוב בנות ביחידות הלוחמות. אך אני מקווה שלא נגיע למקום הזה".

בעצומה, שנכון לעכשיו חתומים עליה למעלה מ-1000 תלמידי ישיבות, שחלקם כבר עברו תהליך חיול, הם כותבים: "אנו, תלמידי ישיבות המשרתים באמונה בצבא ההגנה לישראל, הרואים בשירות בצבא שליחות ומצווה גדולה וזכות שאנו זוכים לקיים בדורנו דור התחייה. אנו מאמינים שחוסנו של הצבא לא מבוסס רק על מקצועיותו וכוחו, אלא בעיקר על רוחו. רוח של מסירות וערבות הדדית אהבת העם והארץ. רוח של אמונה בה' וסייעתא דשמיא, המלווה אותנו מיום הקמת המדינה ועד היום. "וזכרת כי ה' אלוהיך הוא הנותן לך כוח לעשות חיל".

אנו מוחים על הניסיון להכניס לצה"ל רוחות של שירות מעורב, בנים ובנות. "והיה מחניך קדוש ולא יראה בך ערוות דבר ושב מאחוריך". חיילות כחיילים יקרים ומכובדים בעינינו אך אנא אל תפגעו בציפור נפשנו, אל תפגעו בקדושת מחנה ישראל לו אנו מסורים בכל נפשנו ומאודנו.

הציבור הישראלי הרחב מחובר באופן עמוק למסורת ישראל ולקדושה. אנו מצפים ומתפללים שצה"ל יוסיף וישקף רוח זו. "וראו כל עמי הארץ כי שם ה' נקרא עליך ויראו ממך".

הרב אייל יעקבוביץ', ראש ישיבת ההסדר בצפת הגיב לעצומה ואמר: "יש אומרים- 'רודפים אותנו!' ומסמנים גופים עלומים ומפחידים כמו הקרן החדשה, האיחוד האירופי ועוד ארגוני שמאל ראדיקליים. לדעתי מי שחושב כך עושה לעצמו חיים קלים. בעסק הזה אין טובים ורעים. מדובר כאן בסוגיה עמוקה, שמניחה לפנינו חבורה רצינית, פטריוטית ואידיאולוגית".

לדבריו, "אל מול ההתחזקות האידיאולוגית של הציונות הדתית עומדת התחזקות אידיאולוגית של לוחמי הדמוקרטיה השוויון וכבוד האדם. אל מול הגזרות המתחדשות עלינו אנחנו בעיקר מכבים שרפות. עם קצת לחץ ופוליטיקה, מגיעים להבנה שבשתיקה על הזקנים ועל שירת נשים. פה ושם מתנצלים על איזה ביטוי או פסק הלכתי ומצטטים את קהלני לגבי שירות חיילות בטנקים".

לדעתו, קולם של בני הישיבות מהשטח יכול לשנות את התמונה כולה: "העצומה האחרונה של בחורי הישיבות שוברת את המאזן הזה. החבר'ה אומרים את מה שבליבם בלי לחשוש ולכבס מילים. העצומה קוראת לסייעתא דשמיא בתנאי שהמחנה יהיה קדוש ומסיימת בציפייה שבצה"ל יוסיפו עוד קדושה עד שיתקיים בנו - "וראו כל עמי הארץ כי שם ה' נקרא עליך ויראו ממך". משהו מהסגנון של עופר וינטר בצוק איתן תופס תאוצה. כנראה שבחורי הישיבות שלנו כבר משוכנעים שאצלם אין פחות כבוד לאישה או קבלת השונה מאף אחד אחר. הם מניחים על השולחן את האג'נדה שלהם ומי שחושב אחרת שיתמודד. יש כאן רצון ואמונה ביכולת להנהיג את כל העם ואת הצבא לכיוון אחר, קדוש יותר, מאמין יותר, נכון יותר".