המתגייסות הדתיות מתעלמות מהרבנים? נתוני הגיוס מראים אחרת

הבנות הדתיות אכן נוהרות בהמוניהן לצה"ל? ב-5 השנים האחרונות אחוז הבנות הדתיות שהתגייסו לצבא אכן עלה בצורה דרמטית. עם זאת, משנת 2000 היתה עליה של אחוז אחד בלבד. הרב טהרלב: "הסכר נפרץ"

חדשות כיפה משה ויסטוך 24/11/16 16:18 כג בחשון התשעז

המתגייסות הדתיות מתעלמות מהרבנים? נתוני הגיוס מראים אחרת
דובר צהל, צילום: דובר צהל

לאחרונה דובר רבות על העליה הגדולה בגיוס בנות דתיות לצה"ל. יש אפילו שרואים בנתוני הגיוס כניצחון לזרם הליברלי של הציונות הדתית על פני הזרם השמרני יותר. עם זאת, בדיקת נתוני הגיוס משנת 2000 מלמדת, כי "הניצחון" מסתכם בעליה של אחוז בודד אחד בשיעורי גיוס הבנות הדתיות.

בכתבה שפורסמה לאחרונה בערוץ 10, שעסקה בגיוס בנות דתיות לצבא, אמר הרב אוהד טהרלב, ראש התכנית הישראלית במדרשת לינדנבאום, שההתנגדויות לשירות בנות בצה"ל הוא מעין "יריות אחרונות של הקרב". לאחרונה פורסמו ברבים מכלי התקשורת על כך ששיעור גיוס בנות המגזר לצבא, הכפיל את עצמו ב- 5 השנים האחרונות.

 

 

 

על פי הנתונים הרשמיים שהוציא צה"ל לאחרונה אכן ניתן לזהות עליה משמעותית בשיעורי גיוס בנות דתיות. בשנת 2010 התגייסו 11.8% מכלל הבנות שסיימו את לימודיהן במסגרות דתיות. בשנת 2015 שיעור המתגייסות עמד כבר על 25.83%, עליה של יותר מפי 2 בשיעור הגיוס.

בשנים 2005-2008 אין נתונים רשמיים גלויים של הצבא, אך על פי ארגון 'אלומה' חלה בשנים אלו ירידה בגיוס. באתר של עמותת 'אלומה', המלווה את גיוסן ותקופת שירותן הצבאי של בנות הציונות הדתית, מפורסמת התייחסות של נציגת העמותה, עירית צוויג שמסבירה את הירידה כהשפעתה של תכנית ההתנתקות מ 2005, בה פקד צה"ל על חיילות דתיות רבות לקחת חלק פעיל בהליך פינוי תושבי גוש קטיף. ע"פ הפרסום ב'אלומה', הירידה נבלמה בשנת 2008 ומאז הגרף בעליה מתמדת.

נתון מעניין נוסף, מקטע המחקר שמפורסם באתר העמותה, הוא שכמות המתגייסות בשנת 2010 עמדה על 1500 (ולא על 935 כפי שפורסם ע"י אכ"א). במידה והדבר נכון, שיעור גיוס הבנות הדתיות באותה שנה, עמד על 18.93%, אחוז שמהווה עליה של כ- 36% בין השנים 2010 ל- 2015, הרבה פחות מפי 2.

 

(צילום מסך מתוך אתר אלומה של מחקר נאמני תורה ועבודה)

 

סקירה מצומצמת של השנים 2010-2015 בלבד, אכן מצביעה על עליה בשנים האחרונות (בין אם היא בשיעור כפול ובין אם היא של 36%). אך מבט רחב יותר שמכניס לתמונה גם את הנתונים משנת 2000, מלמד על שיעור עליה מינורי הרבה יותר. בשנת 2000 סיימו 6840 בנות את לימודיהן במוסדות של החמ"ד, מתוכן התגייסו 1694 המהוות שיעור של 24.8%. בחמש השנים שלאחר מכן, כאמור, כמות המתגייסות הלכה ופחתה עד שבשנת 2005 עמד שיעור המתגייסות הדתיות על 21.2% בלבד. מכאן עולה שמשנת 2000 (24.8%) ועד 2015 (25.8%) קצב הגידול בקרב בנות הציונות הדתית שהתגייסו לצה"ל עמד על אחוז אחד בלבד.

(צילום מסך מדוח מכון המחקר של הכנסת משנת 2007)

 

בארגון 'חותם' מכנים את הפרסומים בתקשורת כאילו רוב הבנות הדתיות מתגייסות לצבא כ-'תעמולה שקרית': "הנתונים מוכיחים, שלא היה שינוי מגמה משמעותי בכמות המתגייסות לצבא מקרב בוגרות החמ"ד, ב15 שנים האחרונות. צר לנו על מסע הקמפיין המניפולטיבי שמתנהל לאחרונה, מתוך מגמה להראות "ניצחון" כביכול על רבני ישראל ועל עמדת הרבנות הראשית והחמ"ד, המתנגדים לגיוס בנות דתיות לצבא.

התעמולה השקרית לא תשפיע על עמדת הרבנים הרואים את הבעיה הרוחנית הלכתית לגיוס בנות לצבא, וצר לנו שארגונים שונים מנסים לרתום את צה"ל לצורך ההצגה החלקית והמניפולטיבית של נתוני הגיוס".

הרב אוהד טהרלב, ממדרשת לינדנבאום, מדגיש בשיחה עם 'כיפה' כי שיעור הבנות שמתגייסות לצבא הוא פנומנלי ביחס לעמדה הבסיסית של הציונות הדתית: "הקו החינוכי הפורמלי של החמ"ד הוא שירות לאומי ולא גיוס לצבא. המערכת בגדול לא נותנת תמיכה לבנות להתגייס ולכן זו כמות עצומה בכל קנה מידה".

הרב טהרלב מסביר את אמירותיו, על כך שמבחינת הרבנים שמתנגדים לשירות דתיות בצבא, מדובר במלחמה של האתמול: "למה אני אומר שזה קרב מאסף? מכיוון שהבנות מצביעות ברגליים. כיום יש 8 מדרשות ו-2 מכינות לבנות שעומדות לפני גיוס וזה בלי לקחת בחשבון בנות דתיות שמתגייסות לבד. יש עוד מסגרות שמהן מתגייסות בנות, שבעיני זה בעייתי מבחינה חינוכית ואף אחד לא נותן עליו את הדעת וזה המכינות המעורבות בין בנים לבנות ששם לרוב הבנות הן אלה שדתיות".

הרב טהרלב סובר שהשינוי העיקרי שמורגש בתופעת הבנות הדתיות שמתגייסות, הוא המקומות מהן מגיעות הבנות. "לפי הניתוח שלי הבנות הדתיות הולכות שמאלה מבחינה דתית כלומר יותר ליברליות ואילו הבנים הולכים ימינה יותר קרי לישיבות הקו. אני רואה את זה אצלי במדרשה. אם בעבר היו באות אלינו בנות בעיקר מתיכונים ומוסדות שנחשבים ליברלים יותר. השנה יש לי בנות מ-30 מוסדות כולל מאולפנות שלא נותנים להיכנס אליהן כדי לספר על המדרשה שלנו. באות אלינו מכפר פינס, מאולפנות צביה וכדומה".

לדבריו, הסברה לפיה בנות שמתגייסות הן לרוב 'פחות דתיות' מופרכת מיסודה, "הבנות שהולכות לצבא הן בנות מאוד רציניות מבחינה דתית הן ממש לא חפיפניקיות". על הנתון שמאז שנת 2000 ועד היום, לא היתה קפיצה משמעותית באחוזי הגיוס של בנות המגזרה, אומר הרב כי "בתחילת העשור הקודם עיקר המתגייסות היו מהתיכונים", לטענתו הבשורה החדשה כיום היא העובדה ש-"יש הרבה מתגייסות מאולפנות ומוסדות שבעבר כמעט ולא התגייסו מהם. אני שומע שבאולפנת עופרה יש אחוז גיוס של 50% וזה מבלי שנותנים להיכנס לשם. גם במקומות שהקו הפורמלי הוא שירות לאומי, יותר ויותר בנות בוחרות לשרת בצבא".

לדבריו, הבנות לא 'קונות' יותר את ההפחדות שאם הן ילכו לצבא הן ירדו מבחינה דתית ורוחנית, "יש כאן מגמה וזה קרב מאסף כי הסכר נפרץ ואי אפשר לעבוד על הבנות שיקרה להם משהו בצבא. אגב זה הרבה בגלל שהצבא מאוד השתנה והוא מאוד מאוד עוזר בנושא שירות הבנות הדתיות".

 

(צילום: דוברות)

 

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן