Warning: implode(): Invalid arguments passed in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/cpt/maamar/single.php on line 105
דיין בבית הדין האזורי: "הרב יוסף אינו מעולם הדיינות" - כיפה

דיין בבית הדין האזורי: "הרב יוסף אינו מעולם הדיינות"

זעם רב סביב החלטתו של הרב יצחק יוסף לדון באפשרות לביטול גט שניתן לפני כשנתיים לאישה שבעלה הוגדר בצמח. יהודית שילת: "מעשה חסר תקדים בהרסנותו"

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב, משה מאירסדורף 17/11/16 17:57 טז בחשון התשעז

דיין בבית הדין האזורי: "הרב יוסף אינו מעולם הדיינות"
Yaakov Coehn/Flash90, צילום: Yaakov Coehn/Flash90

דיין בבית דין אזורי מהצפון יוצא בחריפות כנגד החלטתו של נשיא בית הדין הרבני הגדול והרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף להורות על כינוס רחב של חברי בית הדין לצורך דיון בביטול גט. אותו דיין אמר היום לעמיתיו הדיינים כי הוא "ממש מתפלא שהרב יוסף חושב שהוא בר הכי לדון בפס"ד של הרב לביא, הרי הרב לביא הוא דיין מוערך כבר עשרות שנים בעוד הרב יוסף הוא ת"ח גדול אך הוא הגיע מהישיבה לפני שלש שנים ואינו מעולם הדיינות והדברים ידועים". כך אמר הדיין לעמיתיו אשר הסכימו איתו.

הדיין ציין שהוא לא היה פוסק כמו הרב אבל אינו יכול לערער על בית דין עמית: "גם אני לא מבין את הפסיקה של ההרכב מצפת, אבל יש מעשה בית דין. בכל מקרה זו התנהלות תמוהה של בית הדין הגדול".

מדובר בגט שניתן לפני כשנתיים לאישה שבעלה הוגדר רפואית כצמח. הגט ניתן על ידי בית הדין הרבני בצפת בראשותו של הרב אוריאל לביא, בית הדין פסק כי הוא רשאי להעניק לאישה גט במקומו של הבעל והיא תוכל להינשא בשנית. ההחלטה על הענקת הגט היא אומנם תקדימית אך גם החלטה על ביטול גט, שנתיים לאחר שניתן על ידי בית הדין, הינה תקדימית בישראל ובמידה ותתקבל היא צפויה לחולל סערה ציבורית.

הדיון בנושא עלה שוב בעקבות ערעור על ההחלטה של אדם שעל פניו איננו קשור למקרה עצמו, עו"ד רפאל שטוב, שמייצג רב בשם ראובן כהן. ההחלטה של הרב לביא עוררה בזמנו סערה גדולה בעולם הדיינות והרבנות. הרב לביא קיבל לפסק הדין גיבוי מגאון הרב זלמן נחמיה גולדברג שהסתייג מכך מאוחר יותר.

דייני בית הדין בצפת שנתנו לאישה את הגט ככל הנראה יזומנו להעיד בבית הדין הרבני הגדול, בעבר הדגישו הדיינים בצפת כי יקבלו את דעת בית הדין הרבני הגדול במידה וזה יפסוק נגד מתן הגט.

הרב יצחק יוסף התבטא לאחר הפסיקה בחריפות גדולה נגדה. בשיעור שנתן בעיר העתיקה סיפר על אביו מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, שערך תיקון מיוחד לפטירתו של אדם שהפך לצמח כדי להתיר את אשתו מעגינותה: "הרב לא עשה 'זיכוי גט', לא אמר 'תתנו גט, זכין לאדם שלא בפניו' - כמו שעשו עכשיו בצפת, זה נגד ההלכה, זה מתיר אשת איש לעלמא".

לפני מספר חודשים התנגד הראשל"צ הרב יוסף למינויו של הרב אוריאל לביא לבית הדין הגדול בוועדה למינוי דיינים ובתמורה מונה הרב לביא כראש אב בית הדין בירושלים.

יהודית שילת, מנהלת פורום תקנה, הביעה דאגה רבה היום בקשר לדרישתו של הרב יוסף לדון בביטול הגט. בשיחה עם 'כיפה' אמרה שילת כי "מעבר לטרגדיה האישית שפתרונה פתח פתח לפתרונן של טרגדיות נוספות גם היום וגם בעתיד, יש במעשה פסילת גט, חלילה אם יקרה, המשך הרס של קידום נישואין כדת משה וישראל שכיום הוא מאבק דתי וחברתי קשה בארץ".

(צילום: באדיבות המצלם)

שילת מדגישה כי "זה יהיה מעשה חסר תקדים בהרסנותו שייתפס גם כמעשה של רשעות ואטימות לב חלילה כלפי אשה אומללה והשבתה לכלא לעולם. זו תהיה פגיעה קשה בתורה ובעוסקיה. אין, פשוט אין שום מילה טובה על אסון כזה אם יבוא עלינו. זה לא יהיה מאבק לאמיתה של תורה ולא מלחמה זוהרת במלחמתה של תורה כשהיא מקריבה על מזבח האמת הזו ,לכאורה, אשה אחת, שנאת הרבנות, בזיון התורה וחילול כבוד שמיים".

"צריך לקרוא לכל אשה יהודיה להגיע לעצרת תפילה וזעקה בעת שהדיון הזה יתקיים. נבקש את ריבונו של עולם שיאיר פניו אלינו. כל כוחו של בית דין של תורה לדון מתבסס על האמונה שהקב"ה יושב איתם בדין. אנו נתפלל ונזעק אליו שכל דייני ישראל ילמדו ממנו מה הוא רחום, היו אף אתם רחומים. אני מייחלת ומתפללת שישיבה זו של כל דייני בית הדין הגדול תתקיים ושהקול שיצא ממנה יהיה 'הן, הן דברי הרב לביא בשיבתו בדין בצפת. כשר הגט. כשר. כשר. כשר'" אמרה שילת.

פנינה עומר, מנכ"לית ארגון "יד לאישה" מבית אור תורה סטון, המייצג עגונות ומסורבות גט ומסייע להם במפגש עם בתי הדין אומרת כי "בית הדין הגדול מתכנס באופן חסר תקדים דווקא לצורך ביטול גט שכבר ניתן. היה אפשר לקוות כי ימצא בידם העת להתכנס באופן דומה למציאת פתרון לבעיית העגונות".

עומר אומרת כי הגט ניתן בהתבסס על "נימוקים הלכתיים שקבעו כי ניתן לשחרר אישה עגונה שבעלה צמח באמצעות גט זיכוי. פסק הדין ניתן לאחר שהדיינים התייעצו עם גדולי הדור, שנתנו את הסכמתם לפסק הדין ולנימוקים ההלכתיים עליהם הוא התבסס".

"עתה, בשם אותם גדולי הדור, מבקש הרב יצחק יוסף לבטל את פסק הדין, ובשם ההלכה להנציח את אותה אישה בעגינותה? אני קוראת לבית הדין להתייחס לכלל שקבעו חז"ל: 'משום עיגונא אקילו בה רבנן' ולהתיר את הגט האמור.

אין לנו אלא לחזק את דייני בית הדין האזורי בדברי המהרי"ק 'כי תלך בדרך טובים רבותינו ז"ל, אשר כמה וכמה חשו לעגונה וכמה הקלות הקלו בה מפני זה. וכן כל חכמי הדורות הבאים אחריהם חזרו בצדדים וצדדי צדדים להתיר אישה כאשר בא לידם שאלה כזו, וגם אתה צידדת צדדים ואמרת טעמים נכוחים להתירה. יישר כוחך כארי!'".

ח"כ רחל עזריה מסיעת "כולנו" הגיבה אף היא בחריפות להחלטתו של הרב יוסף. "איך אפשר לכפות על אישה לחזור להיות נשואה לגרוש שלה שהוא צמח כבר שנים? הרבנות הראשית והרב יצחק יוסף עברו את הגבול. לגזור את דינה של עגונה, שכבר קיבלה גט לאחר שנים שבעלה שוכב צמח, רק משום שהדיין שהתיר את הגט לעגונה לא מוצא חן בעיניהם הוא מצב בלתי מתקבל על הדעת. זוהי עליית מדרגה בשימוש הציני של הרבנות בכוחה הבלתי מידתי אשר תגזור חיים נוראיים עבור העגונה רק בגלל פוליטיזציה שהשתלטה על הרבנות. חבל שהרב יצחק יוסף שכח כנראה את מה שאביו, הרב עובדיה יוסף זצ"ל, לימד את כולנו ש'כוח דהיתרא עדיף' כאשר התיר את עגונות נעדרי מלחמת יום כיפור ובעשרות מקרים דומים בהם טיפל. אגיש כבר היום שאילתה דחופה לשר הדתות בנושא".

(צילום: נעם ריבקין פנטון)

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן