רוצים רב אזורי? בכנסת לא שואלים אתכם

פה אחד: ועדת הפנים אישרה שינוי בהרכבי הועדה לבחירת רבנים במועצות אזוריות. ההרכב החדש יכלול רוב של נציגי הרבנות הראשית ומשרד הדתות ויאפשר מינויים פוליטיים בניגוד לרצון התושבים. ארגון רבני צהר: "תפקיד הרב אינו ג'וב תפור שעסקנים מחלקים למקורבים"

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 07/11/16 12:07 ו בחשון התשעז

רוצים רב אזורי? בכנסת לא שואלים אתכם
אביטל טרקיאלטאוב, צילום: אביטל טרקיאלטאוב

ועדת הפנים והגנת הסביבה בראשות ח"כ דוד אמסלם אישרה שינוי בהרכבי הועדה לבחירת רבנים במועצות אזוריות בהן לא קיימת מועצה דתית. הרכב הוועדה החדש, שהציגו נציגי משרד הפנים, יוצר מצב בו שלושה מתוך חמישה נציגים בועדה לבחירת רבנים, הם נציגי הרבנות והמשרד לשירותי דת.

לפני כשבועיים הוצגה הצעת משרד הפנים להרכב החדש של הועדה לבחירת רבנים, ההצבעה בנושא נדחתה משום שהיו הסתייגויות להצעה בגין חוסר ייצוג נשים בועדה ובעיקר- חשש שמינוי רבנים יהפוך למינוי פוליטי במועצות האזוריות המדוברות בשל העובדה שרוב הועדה הבוחרת מורכבת מנציגי הרבנות ומשרד הדתות.

היום עלה הנושא בשנית להצבעה בועדת הפנים והגנת הסביבה בכנסת, כאשר השינויים היחידים שנעשו בהצעת משרד הפנים הם התחייבות לנציגות נשית בועדה וקביעה כי במידה ויש יותר מרב אזורי אחד במועצה האזורית, מועצת הרבנות הראשית תקבע איזה רב ינכח בועדה, סעיף שרק מעצים את כוחה של הרבנות הראשית בבחירת רבנים. באופן מפתיע ההצעה עברה בוועדה בקלות, בנוכחות דלה של חברי כנסת, עם שלושה תומכים, ללא מתנגדים וללא נמנעים.

בישראל יש כיום 32 מועצות אזוריות בהן לא קיימת מועצה מקומית דתית, במועצות אלו מינוי רב למועצה האזורית ומינוי רבני היישובים נעשו עד היום על ידי ועדה שהורכבה מנציג משרד הפנים, נציג הרשות המקומית ונציג הציבור. צו של שר הפנים הורה לשנות את מבנה המינויים במועצות אלו ולהרחיב את הועדה לבחירת הרבנים, מה שעורר ויכוח בנוגע לאופן הרחבת הועדה ולאופן בו מיוצג הציבור בועדה. בויכוח ניצחו היום, ללא עוררין, משרד הדתות והרבנות הראשית.

"לפי ההצעה החדשה יוצא שיש שלושה מתוך חמישה חברים בועדה שהם בפועל נציגי הרבנות והמשרד לשירותי דת. במילים אחרות, יש פה ניסיון להעביר את המוקד לבחירת הרב מהתושבים, שאותם הרב אמור לשרת, אל הפוליטיקה. יש נסיון לקחת באופן חד וברור את המושכות מהציבור ולהעביר אותן למשרדי הממשלה שנשלטים על ידי הפוליטיקאים" מסבירים בארגון רבני צהר.

"יש לתת לציבור לבחור את הרב שקרוב לליבו ולהשקפותיו ולא שינחיתו עליו איזה רב רק בגלל שהוא מקורב לאיזו מפלגה כזו או אחרת. לב העניין מאוד ברור- במקום להפוך את התורה למשהו שקשור לאנשים ולבחור ברב שמתאם לאוכלוסייה, יש פה מגמה להעביר את יכולת הבחירה לפוליטיקאים ועסקנים".

בארגון רבני צהר זועמים על אישור ההרכב החדש בכנסת ואמרו בתגובה: "תפקיד הרב אינו ג'וב תפור שעסקנים מחלקים למקורבים. על הרב המקומי להיבחר על ידי נציגי הציבור שמקבל על עצמו את הרב, כפי שהדבר מקובל בבחירת רבני ערים ומועצות מקומיות. ההחלטה הזו בתמיכת ש"ס ומקורביה תגרום למעשה להעברת הסמכות לבחור רב מקומי מנציגי התושבים לפוליטיקאים".

ח"כ רחל עזריה ממפלגת כולנו, אמרה בועדה כי "לפני שבוע וקצת ביקשתי שגם נשים יהיו חברות בועדה והדיון נדחה בשבוע כדי שנוכל להגיע להסכמות. נושאי יהדות ודת מאוד חשובים לנשים, אני שמחה שנשים נכנסות לחזית ויש שותפות בהתדיינות".

גם תנועת נאמני תורה ועבודה הגיבו בסיפוק לחלק שהתייחס לייצוג הנשים בוועדה לבחירת רבנים ואמרו: "אנו מברכים את משרדי הפנים ושירותי דת על השינוי שנעשה בצו להכנסת ייצוג נשי הולם. ההחלטה מהווה חלק ממגמה לדמוקרטיזציה וייצוג הולם של הציבור בוועדות למינויי רבנים בפרט ובמועצות דתיות בכלל, ברוח החלטת בג״צ בעתירה שהגישה התנועה בנושא ייצוג נשים בוועדות למינויי רבנים".