רוב בציונות הדתית: צה"ל פועל במכוון נגד הדתיים

סקר חדש מראה כי 65 אחוזים מבני הציונות הדתית, סוברים שבצה"ל קיימת מדיניות מכוונת כנגד הדת והדתיים בצבא. עורך הסקר: "הממצאים מלמדים על אכזבה עמוקה של הציונות הדתית ותחושה של כפיות טובה"

חדשות כיפה משה ויסטוך 19/09/16 20:41 טז באלול התשעו

רוב בציונות הדתית: צה"ל פועל במכוון נגד הדתיים
Basal Awidat, פלאש 90, צילום: Basal Awidat, פלאש 90

סערת הזקנים, ההגבלות בהכנסת ספרי תורה, הוצאת תודעה יהודית מידי הרבנות הצבאי. כל אלה ועוד מהווים הוכחה עבור מרבית הציונות הדתית ש-"קיימת מגמה מכוונת כנגד השפעת דתיים והימצאותם בצבא". כך עולה מסקר חדש של מכון 'מסקר' שפורסם בנענע 10.

ע"פ הסקר, כ- 65 אחוזים מהציבור הדתי-לאומי סוברים כי בצה"ל פועלים במתכוון כנגד הדתיים המשרתים בצבא, בעוד 13 אחוזים בלבד טוענים שהדבר אינו נכון. נתונים מעניינים נוספים מלמדים על ההבדלים, בתחושות כלפי הצבא, בין הזרמים השונים בציונות הדתית. בקרב הציבור המכונה 'חרד"לי', 78 אחוזים סוברים כי ישנה מגמה מכוונת בצה"ל נגד הדתיים. בקרב זרם המיינסטרים, 69 אחוזים חושבים כך, ואילו בקרב הזרם הליברלי המכונה 'לייטי', 55 אחוזים טוענים שבצה"ל יש יד מכוונת נגד חובשי הכיפות הסרוגות.

עורך הסקר, ד"ר עידו ליברמן מכללה האקדמית הגליל המערבי, אומר כי "תוצאות הסקר הן ביטוי חד משמעי למתח הרוחש תחת השטח בין הציבור הדתי לחברי הפיקוד העליון בצבא, אשר אינם רואים בעין יפה את ההתחזקות של הציבור הדתי במסגרת הצבאית". לדבריו הממצאים החד משמעים מלמדים על "תהליך משמעותי של אכזבה עמוקה של הציונות הדתית מההיזון החוזר כפוי הטובה שלו זוכה המגזר על מה שלתפיסתו מהווה מאמץ חינוכי, ערכי וריאלי ראוי להערכה - שליחת מיטב הבנים ואף אחוז לא מבוטל של הבנות לחוד החנית הצה"לי על כל המשתמע מכך".

(צילום: צילום אילוסטרציה: פלאש 90)

תנועת 'נאמני תורה ועבודה' נמסר כי "אנו רואים בחומרה את פעילות הארגונים המבקשים ליצור מצג שווא של הדרת הדת ע״י מפקדי צה״ל. זהו ניסיון נוסף ליצור דה-לגיטימציה של הרמטכ״ל ומפקדי צה״ל, כולל הרבנות הצבאית. ניסיונות אלו נובעים ממניעים אנטי ממלכתיים, שפוגעים בצה״ל בכלל ובחיילים הדתיים בפרט. ניסיונות אלו אינם נעצרים בצבא, אלא ממשיכים בניסיונות של גורמים שונים להפריד בין הציבור הדתי לבין מדינת ישראל. ישנן בעיות מכאן ומכאן, אך החינוך לזהות יהודית אינו בלעדי לאף צד בחברה הישראלית ומטרתה של הרבנות - לדאוג לשירותי הדת בצה״ל - לא נפגעה ולא תיפגע".

מפורום רבנים צבאיים במיל' נמסר בתגובה לסקר, כי "הציונות הדתית אוהבת מאוד את צבא ההגנה לישראל, חייליו ומפקדיו. צה"ל הוא הזרוע המרכזית של מימוש ריבונות ישראל בארצו. יחד עם זאת, בחודשים האחרונים נוצרה למרבה הצער חשדנות מסויימת כלפי גורמים מסויימים הקשורים לתפקודו של צה"ל, חשדנות שנגרמה עקב התערבות בוטה של ארגוני שמאל קיצוני בתוך צה"ל. אנו בטוחים שהרמטכ"ל ימשיך בדרכו לחיזוק הרבנות הצבאית על מנת שתמשיך לסייע לצה"ל במשימתו מתוך מקצועיות ושיתוף פעולה כדי לממש את ייעודו המרכזי של צה"ל והוא הנצחון במלחמה והכרעת האויב."