מטבילות - ואין שכר בידן

למעט יומיים בשנה, עוסקות הבלניות ללא הפסקה לשבתות וחגים באותם תנאים שלא שונו מאז 1975. האם יגיע בקרוב התיקון המיוחל?

חדשות כיפה ליאורה מינקה 20/06/16 08:12 יד בסיון התשעו

מטבילות - ואין שכר בידן
דוברות, צילום: דוברות

על-פי נתוני המשרד לשירותי דת, מועסקות בישראל כ-800 בלניות. רק יומיים בשנה הן משוחררות מתפקידן; בליל יום הכיפורים ובערב ט' באב. אין שום זוהר במקצוע הזה - וזה כמובן בלשון המעטה - אבל יש בו אחריות ומסירות ותמורה אפסית. אמנם תולים בהן כל מיני בוקי-סריקי, מכפישים את שמן ומעוותים את דמותן, אבל לו לפחות היו משלמים להן כמו שצריך...

בלנית אחראית על ליווי הנשים, על ניקיון המקווה, על רכישת ציוד, והיא משמשת לא פעם כעובדת סוציאלית, המזהה כפייתיות וחרדה ומקרי אלימות ופגיעה מינית. והיא יודעת ליצור את הקשר עם גורמים מוסמכים. והיא גם "שקופה", ולא תמיד מבחינים בעצם נוכחותה במקום כל-כך הרבה שעות, ואין אפילו מי שיתגמל בחיוך או במילה טובה.

ההסכם הקיבוצי התקף לגביהן לא שונה מאז שנת 1975. היו שותפים וכפופים לאותו הסכם גם עובדים אחרים של המועצות הדתיות, אבל הם כמובן השכילו להיטיב את תנאיהם ולבנות מערכת שכר נפרדת. רק הבלניות נשארו מאחור. הרחק מאחור.

יש שמרוויחות 1800 ו-2300 ₪ ויש כאלה שמתקרבות גם - קחו נשימה ארוכה - ל-5000 ₪, אחרי שנים ארוכות ולילות לבנים, 6 ימים בשבוע, קיץ וחורף, שבתות וחגים.

הן לא מעלות על דעתן לשבות, כי מדובר בשליחות ובעבודה שבקדושה. באות אל המקווה יולדות וכלות וגיורות ונידות, ואין המחשבה יכולה לסבול מניעת או דחיית טבילתה של אישה, גם אם מדובר במאבק הכי צודק והכי מוסרי, שעשוי אולי לגול את חרפת השכר ולשפר את תנאי עבודתן של הבלניות. דורות על-גבי דורות יצאו נשים לשליחות הזו, כדי להכשיר את טבילתן של בנות ישראל. לא מעט נשים בוחרות לטבול, וחזקה עליהן שעם בואן למקווה הן מעדיפות לקיים את ההלכה באופן מוסמך. הבלנית שם, בשבילן, גם בשעות שרוב האזרחים כבר מכונסים בבתיהם, או יוצאים לבילוי, וילדיה-שלה רק יכולים לחלום על סיפור ונשיקת לילה טוב מאימא.

השינוי בשכרן חייב להיות עמוק ויסודי. הוא צריך להבטיח הכשרה מקצועית וגמול הולם ותנאים של כבוד. וועדה שהוקמה לפני כשנה, וכללה נציגים ממשרדי הממשלה הרלוונטיים, כתבה דברים נכוחים והפיחה תקווה לשינוי. אופק חדש. אבל אז סרבו המעסיקים הישירים, נציגי חבר המועצות הדתיות, לצרף חתימתם, וחזרנו 41 שנים לאחור. עוד שנה, עוד עשור, מי סופר...

השבוע נדרשה לנושא גם וועדת הכספים של הכנסת. עושה רושם שהעומד בראשה, ח"כ משה גפני, מנסה בהחלט לקדם ולהתקדם, אבל מקלות בגלגלים לא חסר, ויש מי שאף נהנה לתקוע אותם. "אמונה" פועלת כבר שנים ארוכות ומנסה לסייע. אולי הפעם אפשר יהיה גם לברך על המוגמר?

הכותבת היא יו"ר תנועת האישה הדתית-לאומית "אמונה"

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן