"נעמה לא הייתה מוצאת את מקומה בכנס"

חברי הכנסת עזריה ושטרן הקדישו כנס בנושא פמיניזם דתי, לזכרה של נעמה הנקין. במשפחה, זעמו על רשימת המשתתפות, אשר מייצגת לטענתן את הזרמים הליברלים בלבד

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 13/03/16 13:14 ג באדר ב'

"נעמה לא הייתה מוצאת את מקומה בכנס"
רבקה נרקיס, צילום: רבקה נרקיס

"השדולה ליהדות ישראלית" בראשות חברי הכנסת רחל עזריה ואלעזר שטרן, הזמינו את הציבור הרחב להשתתף בכנס בנושא הפמיניזם הדתי. את הכנס הקדישו לזכרה של נעמה הנקין, אשר לטענת המארגנים מייצגת את הפמיניסטיות הדתיות.

יגיל הנקין, גיס של נעמה, פרסם אמש (מוצאי שבת) בעמוד הפייסבוק שלו, כי הכנס לא היה מתאים לנשים פמיניסטיות כמו נעמה "אם בהתאם לרוח הכותרת ואם במקרה, כמעט כל המשתתפות הרשומות נמצאות על הסקאלה המרווחת שבין נאמני תורה ועבודה, דתיות ליברליות, דתיות לייט, פמיניז מזרחי ורבה קונסרבטיבית אחת לקינוח. אין ייצוג ממשי לאגף השמרני יותר" טען הנקין, אגף שאליו נעמה השתייכה יותר.

ברשימת המשתתפות ניתן למצוא את הסופרת שהרה בלאו, שמגדירה את עצמה כדתייה לייט, את העיתונאית החילונית גל גבאי, עו"ד יעל רוקמן מ'קולך', העיתונאית והפובליציסטית רביטל ויטלסון יעקב ועוד נשים שנחשבות בעיקר לדתיות ליברליות. "היא הייתה שמרנית יותר ממני, ולא הייתה מוצאת את מקומה בכנס כזה עם רשימת המשתתפות הזו, והיא גם לא הייתה מוזמנת; אין ברשימת המשתתפות ולו אחת שהשקפותיה קרובות לזו של נעמה".

רשימת המשתתפות לא מכילה נשים דתיות שמרניות

עוד הוסיף יגיל, כי הרשימה מייצגת את הלך הרוח במגזר הדתי בכל הנוגע לפמיניזם. לדבריו, רק נשים ליברליות, יכולות להגדיר את עצמן כפמיניסטיות, והשאר מודרות "הרשימה הזו מצדיעה לפמיניזם הדתי כמחולל שינוי, לא כזה שמבקש חיבור. יש בה מקום לרבה קונסרבטיבית; אין בה מקום לדוסית, שלא לדבר על חר"דלית, ולו כזית, אלא אם היא ז"ל ועל השלט".

יגיל הוסיף לפוסט ציטוט אישי של נעמה, שפורסם בפורומים של אתר 'כיפה' בשרשור שנשא את הכותרת "למה התואר פמיניסטית כל כך מפחיד נשים": "יש לי בעיה עם הטייטל "אני פמיניסטית דתיה (עם או בלי חוש הומור)". בעיניי הוא משקף משהו עמוק יותר מסתם טייטל - המשמעות היא "אני קודם כל פמיניסטית, ורק אח"כ כל דבר אחר, וכל ההסתכלות שלי על העולם נבחנת מתוך הפריזמה הפמינסטית". זה אומר שההתייחסות ליהדות נבחנת דרך משקפיים פמיניסטיות (במקום להפך), וזה אומר שרק מה שעובר את הקריטריונים של המשקפיים האלה, גם אם אלה גופי תורה, הוא "בסדר". וכנגד כל היתר צריך להיאבק. ואילו אני, גם אם יש מאפיינים באישיותי שאפשר לקרוא להם "פמיניסטיים", זה בוודאי לא המרכיב הראשון (גם לא השני והשלישי) ולא הפריזמה שדרכה אני מסתכלת על העולם. איילת וידר-כהן מביאה רשימה ארוכה של נושאים שמעסיקים את הפדלחושיות. ביניהם יש נושאים שאני בהחלט מוטרדת מהם בעצמי, אבל היא מכלילה שם למשל "אמהות יחידניות ולהט"ביות". זה אומר שאם אני רוצה להיות פמיניסטית דתיה, אני צריכה לתמוך באמהוּת לסבית. ואני לא תומכת, אפילו מתנגדת".

יגיל התלונן שמארגני הכנס לא התייעצו עם משפחת הנקין לגבי הכנס " אני מניח שפשוט רצו להתהדר בכמה נשים מרשימות, ושיותר משרצו לכבד אותן, רצו שהן תכבדנה את הכנס".

מלשכתם של חברי הכנסת רחל עזריה ואלעזר שטרן, טרם נמסרה תגובה.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן