הסוכנות היהודית תקים בתי דין עצמאיים לגיור

הכרזת מלחמה: בסוכנות היהודית החליטו לפעול ללא הרבנות הראשית ולהקים בתי דין לגיור אורתודוקסי בשיתוף עם רבנים מישראל ומחו"ל

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 25/06/15 11:08 ח בתמוז התשעה

הסוכנות היהודית תקים בתי דין עצמאיים לגיור
פלאש 90, צילום: פלאש 90

מהפכה בנושא הגיור? חבר הנאמנים העולמי של הסוכנות היהודית, שהתכנס אתמול בתל אביב, החליט להקים בית דין רבני עצמאי שיערוך גיורים בחו"ל לפי ההלכה האורתודוקסית, גיורים שיוכרו גם לצורך חוק השבות. ההחלטה תחתור תחת סמכותה של הרבנות הראשית שעוסקת באופן בלעדי בגיור, כך דווח ב'הארץ'.

עוד בנושא:

זאת תהיה הפעם הראשונה שהסוכנות מתערבת באופן פעיל בנושא הגיור ובכוונתה על פי הדיווח לשגר לחו"ל רבנים ישראלים שיישבו בקהילות בחו"ל, יחד עם רבנים מקומיים, ויערכו גיורים גם אם אלה לא יוכרו בידי הרבנות הראשית לצורך רישום לנישואים בארץ.

בסוכנות מתכוונים לגייר את אלו שאינם מתכוונים לעלות לישראל, מה שמשקף מגמה בסוכנות לתמוך בקהילות המקומיות במנותק מהזיקה לישראל, וכוונה לחתור תחת סמכותה של הרבנות הראשית על השאלה מיהו יהודי ומיהו אורתודוקסי.

חבר הנאמנים שהתכנס בישראל, ומורכב מ-150 נציגי קהילות יהודיות מרחבי העולם, מכל הזרמים, הצביע ברוב סוחף בעד ההצעה. רק אצבעות אחדות הורמו נגד ההצעה, ובהן אלו של נציגי ש"ס.

"הסוכנות היהודית משרתת את הצרכים של הקהילות היהודיות ברחבי העולם", אמר יו"ר הסוכנות היהודית נתן שרנסקי לאחר ההצבעה. "זהו אחד הצרכים הממשיים שהועלו על ידי קהילות יהודיות שונות. הגיעה העת לתת מענה הולם לכך".

על פי הדיווח, בית הדין העצמאי יפעיל הרכבים נודדים, שיגיעו לקהילות בעולם לתקופות קצרות כדי לערוך גיורים. בסוכנות אומרים כי ברוב המקומות יצטרפו הרבנים מישראל לרב האורתודוקסי המקומי ויערכו יחד אתו את הגיורים של חברים שעברו את תהליך הלימוד וההכנה לגיור בקהילתו. פרופ' בני איש שלום מיוזמי ההצעה סירב לחשוף את שמות הרבנים מישראל שמוכנים לשתף פעולה עם המיזם אבל הדגיש: "כולם רבנים מוכרים על ידי הרבנות הראשית, ואני מאמין שגם הגיורים שלהם יזכו לאמון הרבנות".

ב'הארץ' טוענים כי הרב נחום רבינוביץ, שתמך ביוזמת שטרן והיה אמור להתמנות בראש הוועדה המייעצת לרפורמה שנגוזה, מעורב ביוזמה הנוכחית לעידוד הגיורים בחו"ל. כמו כן, נטען כי מעורבים ביוזמה הנוכחית רבני ערים ובכלל זה כאלה המשתייכים לארגון צהר.

מלשכת הרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף, נמסר בתגובה, כי בסמכותו להכיר או לפסול גיורים הנעשים בחו״ל. "אין כל משמעות לשאלה מי הגוף העומד מאחורי הרבנים המגיירים בחו״ל", מסרה הלשכה, "כאשר מגיע גיור שהתבצע בחו״ל נערכת בדיקה על זהות הרב המגייר ואם הוא מוכר, תכיר הרבנות בגיור".