כמה זה עולה לנו: חתונה

במסגרת סדרת כתבות באתר "כיפה" יצאנו לבדוק כמה בדיוק יעלו לכם שירותים שונים הקשורים למגזר. הפעם, לכבוד תחילת עונת החתונות יצאנו לבדוק כמה עולה חתונה

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 07/05/15 23:46 יח באייר התשעה

כמה זה עולה לנו: חתונה
shutterstock, צילום: shutterstock

"אנחנו רוצים חתונה גדולה, מפוארת, גרנדיוזית, אבל שתהיה גם במחיר סביר, נמוך וזול, ושנוכל להזמין 1500 אורחים בלי להיכנס למינוס". המומחים להפקת חתונות בארץ מכירים כבר את כל המשפטים שנאמרים בתחילת פגישות ראשונות עם זוגות או בני משפחה שמתחילים לתכנן את האירוע של חייהם, תוך שהם מתכוונים להוציא על האירוע המרגש עשרות אלפי שקלים במקרה הטוב.

אבל כמה עולה חתונה? זו שאלת השאלות. הרי חתונה אינה אירוע של מה בכך. מצד אחד אתה רוצה הכל בפאר ובהדר, ומצד שני מדובר בכל זאת באירוע של שלוש או ארבע שעות, וצריך גם לחשוב על המינוס בבנק. יצאנו לבדוק כמה בדיוק עולה אירוע.

 

הרישום לנישואין במועצה הדתית

כן, גם שלב הרישום עולה כסף, ולא מעט, אך לפחות בשלב ראשון מדובר בהוצאה קבועה שאינה משתנה על פי קריטריונים שונים ומשונים.

לדברי אלדד מזרחי, יו"ר המועצה הדתית תל אביב, תשלום אגרת הרישום לנישואין עולה 700 שקלים לזוג, כשהאגרה כוללת גם אספקת רב מחתן לאירוע במידת הצורך, זאת על פי חוק. אם אתם חיילים, סטודנטים, בני ישיבות או זכאים להנחות בשל נכויות שונות, תקבלו 40% הנחה ותשלמו 420 ש"ח.

היתרון, הוא אומר, הינו בטיב השירות אותו אתם מקבלים, שהשתדרג באופן משמעותי ביותר בשנים האחרונות. "בניגוד לשנים עברו הרישום לנישואין לוקח היום שעות ספורות בלבד. אפשר למלא את כל המסמכים באינטרנט, להגיע לראיון קצר ולהדרכה זוגית קצרה בשעות הפנאי". בנוסף, הוא מספר, זכאיות הנשים לכניסה למקווה בחינם בשנה הראשונה, כך שהחיסכון בטבילה חודשית מסתכם בכ-360 ש"ח.

 

(צילום: אילוטסטרציה: פלאש 90)

 

מעבר לכך אתם מסודרים מבחינת הרבנות. 90% מהזוגות המגיעים למשרדי המועצה הדתית כבר מחליטים על זהות הרב המחתן, והדבר בכל אופן לא מגיע בעלות כלשהי. אם תרצו להירשם דרך צהר לנישואין אגב, אומנם תקבלו הדרכה שיש אומרים שהינה ידידותית ורב שמדבר בגובה העיניים, אך תאלצו להיפרד מ-180 ש"ח נוספים כדמי טיפול. 10,000 איש מדי שנה עושים זאת, כך שמתברר שיש שוק לעניין, וכשאתם מגיעים להחלטה תצטרכו להחליט מהי הדרך המתאימה בשבילכם.

אגב, לפני שאנו ממשיכים הלאה בעלויות החתונה, חשוב לציין כי בהחלט ישנה אפשרות להתחתן במשרדי המועצה הדתית. אומנם זה לא מפואר במיוחד, ויצא לעניין שם מעט רע, אך אם תחליטו להתחתן למשל במשרדי המועצה הדתית בתל אביב תמצאו מחירים זולים במיוחד. "יש לנו אולם אירועים", אומר מזרחי. "העלות הסמלית של אולם בלבד היא 200 ש"ח, כדי לכסות את עלות הניקיון, ואם מביאים גם אוכל, קייטרינג וכדומה, המחיר עולה ללא האוכל 1200 ש"ח לטובת עלויות ניקוי וכן אספקת שולחנות וכסאות". כפי שנראה בשורות הבאות, מדובר בסכום זול ביותר.

סיכום:

אגרה: 700 ש"ח.

אגרה לאחר הנחה: 420 ש"ח.

תוספת בצהר: 180 ש"ח דמי טיפול.

עלות אולם במועצה דתית: 200 ש"ח.

אולם כולל אפשרות להגשת אוכל: 1200 ש"ח.

 

עלות האולם והאוכל

סיימתם עם הרישום לנישואין ומבחינת הרבנות אתם רשאים להתחתן. מזל טוב! עכשיו הגיע הזמן באמת לפתוח ארנקים. שוחחנו עם יוני קרפוך, בעלי ארגון 'מרקדין' שהפיק בשנה החולפת כ-220 אירועים כדי לבדוק כמה בדיוק יעלה לכם להפיק את החתונה שלכם.

מחיר מנה ממוצעת נע בין כ-140 ש"ח למנה זולה מאוד לכ-220 ש"ח למנה יקרה. כמובן תוכלו למצוא בוודאי אולמות יוקרה בהן העלות תהיה הרבה יותר יקרה, ומנגד תמצאו את האולם שיציע לכם את המנה במחיר זול בהרבה, אך לא ברור האם כדאי לכם לאכול במקום או להביא סנדוויץ' ליתר ביטחון מהבית.

לדברי יוני הוא לא ממליץ להגיע לאולם ולסגור מול הבעלים חתונה באופן ישיר, אלא עדיף לסגור את העסקה מול חברת הפקת אירועים, מכיוון שמדובר בחיסכון משמעותי של כסף. "לבוא לאולם ולסגור חתונה זו האופציה הפשוטה אך היקרה, מכיוון שהאולמות מתמודדים עם זוג אחד ולכן זו עסקה אחת. אנחנו מנגד יוצרים מעין קבוצת רכישה של חתונות, ובגלל שאנו נותנים לאולמות הרבה חתונות הדבר מוזיל אותן בצורה ניכרת".

לדבריו, בעזרת חברת הפקת אירועים ניתן להוזיל את החתונות בכ-20%, כשבמרקדין החתונה הממוצעת עולה כ-160 ש"ח. במסגרת הכספית הזו תקבלו קבלת פנים, סלטים, מנה ראשונה, עיקרית ומנה אחרונה, כמו גם תאורה בסיסית, חופה בסיסית ועוד.

אם תרצו כמובן לשדרג את החופה ואת התאורה זה יעלה לכם עוד. התאורה תעלה עוד כמה אלפים טובים, ואם תרצו לשדרג את החופה ועיצוב האולם המחיר יעלה עוד, אך לא ניתן לפרט את המחירים מכיוון שמדובר בטעם אישי ובמחירים שמשתנים באופן תדיר על פי דרישת הלקוח. "עיצוב הוא דבר אישי מאוד", אומר יוני ממרקדין. זה יכול להיות 100 ש"ח וזה יכול להגיע גם ל-20,000". מדובר כאמור בנושא המשתנה באופן דרסטי מאדם לאדם, ולכן לא נעסוק בו בכתבה זו.

 

(צילום: shutterstock)

 

יוני ממליץ לזוגות המגיעים לבעל חברת ההפקות או לאולם לנשום עמוק, להמתין, ולא לדרוש להוציא כמה שפחות, למרות הרצון לחסוך בעלויות. "אנשים בהתחלה אומרים שהם רוצים להוציא כמה שפחות. זה בסדר, אבל בסוף הזוג גם רוצה להביא 500 איש שצריכים לאכול בצורה טובה, ואי אפשר לזלזל בהם. אנחנו לא רוצים שתוציאו הון אבל גם לא מוכנים שתוציאו מעט מדי", הוא אומר לזוגות.

ומה לגבי אולמות זולים מאוד? כן. מודה יוני. ניתן למצוא גם מחירים של כ-120 ש"ח למנה, אך הדבר לא מומלץ מכיוון שמדובר באוכל לא איכותי בעליל. "יש גבול להנחות שאפשר לעשות או לאפשרות להביא מחיר נמוך", הוא מסביר. "כולם היו רוצים לנסוע במרצדס ולשלם על פיאט".

מבדיקה שערכנו עולה כי אכן, יש גבול למחיר הזול, וכלל לא ברור מה מגישים לכם אם המחיר יורד מכ-140-150 ש"ח. עלות השכרת האולם לחברת הפקות הינה 40 ש"ח, ולאחר עלויות נוספות נשארים עם כ-70 ש"ח ביד. לאחר הורדת רווח של כ-10 ש"ח למנה נשארים במידה ומחיר מנה עולה 160 ש"ח עם 60 ש"ח לתשלום עבור האוכל בפועל.

אם יורדים ל-130 ש"ח למנה, הרי שבחישוב פשוט התקציב של בעל האולם או חברת ההפקות לאוכל הינו כ-35 שקלים, מחיר של מנת שווארמה ללא שתיה. אם תחשבו על כך שבאולם יש צורך בקבלת פנים, במנה ראשונה ועיקרית ובקינוחים, הרי ש-35 שקלים הינם תקציב זעום למנה בכל קנה מידה, ומי יודע איפה חוסכים עליכם כדי לצאת עם רווח.

גורם בתחום שביקש שלא להזדהות אמר לנו כך: "מי שרוצה להגיש בורקס סבבה, אבל אי אפשר להביא מנה מכובדת ב-35 ש"ח. התיאוריה של מנה ב-130 ש"ח מרסקת את השוק ומרמה את הלקוחות. צריך לתהות גם לגבי מי שמוכר מנה כזו, אבל גם לגבי מי שמוכן לקנות במחיר כזה. רוצים זול זה בסדר, אבל אי אפשר לעשות חתונה בלי תקציב נורמלי".

ומה קורה אם רוצים לעשות חתונה בשטח? למרות התנאים המינימליים כביכול, מתברר כי תשלמו הרבה יותר על חתונה שכזו. "חתונה בשטח זה דבר יקר. לפעמים אין חשמל, מים או תשתיות נוספות", אומר קרפוך. "ככל שהתשתיות יותר בעייתיות המחיר עולה. לפעמים צריך להביא שירותים כימיים למשל וזה עולה 10,000 לפני שמתחילים לדבר על כל היתר".

בשורה התחתונה, אם אתם מתכננים חתונה, תתכוננו לשלם על המנות והרבה, כשהמחיר באופן סופי נע בין 80 אלף ל-200 אלף ש"ח. כמובן, אפשר להגיע לסכומים יקרים הרבה יותר, אך לרוב זה דווח המחירים.

אם שאלתם את עצמכם מה זוג מהמגזר הדתי יקבל תמורת 160 ש"ח למנה, התשובה היא שהאולמות המוכרים לכם הינם בטווח הסביר. כך, תוכלו למצוא מחירים סבירים באולמות סקויה, הגן הקסום, ארץ קדם, ירוק על המים, צרעה, רמת רחל ועוד, כשהמחיר כמובן משתנה ממקום למקום ומאירוע לאירוע על פי דרישה.

"אנשים מחפשים היום דברים מעניינים, יפים, אבל לא רוצים חידושים מטורפים. הדתיים צריכים תאריך טוב ומחיר טוב", אומר יוני ומבהיר כי בניגוד לעבר, היום המחיר אינו משתנה לרוב על פי עונות השנה. "רוב האנשים ענייניים ותכליתיים. הם רוצים חתונה טובה, מחיר טוב ושירות טוב. בסוף חתונה זה ארבע שעות וחשוב לזכור שלא צריך להוציא כסף מיותר. ברור שחייב שהאירוע יהיה מכובד ויפה, אבל בין זה לבין 250 ש"ח למנה זה מוגזם לגמרי".

סיכום:

עלות מנה: 150-220 ש"ח.

עלות אירוע: 80 אלף - 200 אלף ש"ח.

לא לשכוח תוספת לתאורה, עיצוב חופה ועיצוב האולם על פי דרישה.

 

מוזיקה

מה זו חתונה ללא מוזיקה? כאן נכנסת שאלת ההעדפות, וכן, אם שאלתם את עצמכם, בציבור הכללי זה זול יותר.

בעוד שבציבור הכללי ההעדפה היא לדיי-ג'יי, שעלותו היא כ-3000-5000 ש"ח, במגזר המחירים מטפסים למעלה למעלה כשלהקה בסיסית תעלה לכם הרבה יותר.

בשיחה עם נעם יעקובסון, סולן להקת 'עניין אחר' שהינה אחת מלהקות החתונות היותר מבוקשות במגזר, המחיר מתחיל מאזור ה-7000 ש"ח ויכול לטפס עד 9000 ש"ח ולעיתים יותר. "הלהקות הפשוטות ייקחו בערך 6500-7000 ש"ח והוותיקות יותר יגיעו לכ-8000-9000 ש"ח. יש להקה אחת שמנסה לגרור את השוק למעלה, לכ-13000 ש"ח, אך לשמחתי כרגע רק הם במקום הזה".

"יוצא משהו מוזר מהסיפור", הוא מספר עוד. "אנשים שמעים שאתה לא הכי יקר ואוטומטית חושבים שאתה לא הכי טוב, למרות שזה בכלל לא אומר כלום. יש להקות מעולות שלא דורשות את המחיר הכי גבוה. יש גם רצון להישאר הוגנים כלפי הלקוחות". לדבריו ישנם הבדלים פעוטים בין חתונה בחורף לחתונה בקיץ, כשבחורף המחירים מעט יותר זולים.

 

(צילום: shutterstock)

 

בתחום המוזיקה הזוגות נכנסים לבעיה. גורמים שונים בעולם החתונות סיפרו לנו על קרטלים של חברות שהשתלטו על השוק ומתקינות מערכות הגברה בתוך האולמות, כך שהזוג חייב להשתמש במערכות הללו ולא במערכות חיצוניות של הלהקות.

"החברות הללו גובות סכומי עתק לא מוצדקים בעליל, ובמקביל המחיר של הלהקה לא יורד בגלל שהאולמות לא מספקות את כל המערכת אלא את הרמקולים בלבד", מספר גורם שביקש להישאר בעילום שם. "יש אולמות שגובים אפילו 5000 ש"ח לטובת שימוש במערכת ההגברה, ואת המחיר משלמים הזוגות שבפועל מוציאים כסף כפול - פעם על הלהקה ופעם נוספת על ההגברה, כשבפועל, לו האולמות לא היו דורשות את השימוש במערכת שלהם, היה ניתן להסתפק רק במערכת של הלהקה".

באופן אבסורדי, לעיתים אומרים בעלי האולמות לזוגות לבקש מהלהקות להוריד את המחיר, אך כאמור, מכיוון שמערכות ההגברה אינן מושלמות, לא ניתן לעשות כך. "הבעיה היא שיש בתחום מוזיקת החתונות הרבה אנשים שהם יותר אנשי עסקים מאשר מוזיקאים. הם אומרים מחיר בטלפון ואז מעלים את המחיר על כל פרט קטן. זה מגיע להון תועפות וזה נעשה בצורה לא הוגנת", אומר הגורם שביקש כאמור שלא להזדהות בשמו.

סיכום:

די-ג'יי: 3000-5000 ש"ח.

עלות להקה פשוטה: 6500-7000 ש"ח.

עלות להקה ותיקה: 8000-9000 ש"ח.

הרף העליון: 13000-14000 ש"ח.

 

צלם אירועים

מה שווה אירוע בלי צלם שינציח את החתונה לעתיד לבוא? לא שכחנו את התחום שיזכיר לנו את החתונה שנהיה בני 70 ונרצה להראות את התמונות לנכדים, ופנינו לאהוד דהן, צלם חתונות המתמחה בפתרונות יצירתיים לצילום.

לדבריו, ישנם שלוש קבוצות מרכזיות בתחום - צלמים מתחילים, צלמים קלאסיים וסופר-סטארים. הצלמים המתחילים יעלו לכם כ-4000-6000 ש"ח, הקלאסיים, צלמים שאפשר לסמוך עליהם, יעלו לכם 6000-8000 ש"ח, והסופר-סטארים יתחילו מ-9000, יגיעו עד 12000 ש"ח במקרה הטוב, אך בכנות ניתן לומר שאין בנושא גבול עליון והמחירים יכולים להרקיע לעשרות אלפי שקלים.

"חבילה בדרך כלל כוללת צלם סטילס וצלם וידיאו, כשהרבה עובדים עם עוזר או שניים. השאלה היא גם איך מקבלים בסוף את התמונות. ב-USB, באלבום כיסים, בוידיאו ערוך וכן הלאה. מדובר בלב של החתונה, ויש לא מעט אפשרויות".

 

(צילום: shutterstock)

 

דהן מבקש להדגיש כי למרות שלכאורה נראה שהמחירים של צלמים הינם יקרים, וישנה מעין תחושה לפיה צלמים עושקים את הזוגות, לא כך הדבר. "יש תחושה ציבורית שצלמים מרוויחים הון ועושקים את הזוגות אבל המצב לא כך. הצלמים עובדים קשה, הכסף לא מתגמל כמו שזה נראה כי ההוצאות כבדות והציוד יקר ועובדים המון מחוץ לבית. צריך הוצאות רכב, מחשב חזק, מצלמה חדשה כל שנתיים וציוד. גם אין באמת הרבה אירועים. יש חגים, ספירת העומר, שלושת השבועות. זה לא שעובדים 365 ימים בשנה".

אל תדאגו, לא שכחנו אחד ההיילייטים של עולם הצילום בשנים האחרונות - המגנטים. בכל אירוע שמכבד את עצמו היום יש צלם מגנטים. כזה שמסתובב בקהל ומצלם את האורחים בפוזות שונות ומשונות, תוך שהוא משאיר להם מזכרת מהאירוע. מדובר בשוק שמשתנה באופן דרסטי בשנים האחרונות, מסביר דהן, ועל כן קשה לומר כמה המחירים על צלם מגנטים הינם היום, אך יחד עם זאת ניתן להעריך כי צלם סביר יעלה לכם כ-1000-1200 ש"ח לאירוע.

סיכום:

צלם מתחיל: כ-4000-6000 ש"ח.

צלם קלאסי: 6000-8000 ש"ח.

סופר-סטאר: 9000 ש"ח ומעלה

מגנטים: 1000-1200 ש"ח.

 

המחיר גבוה מדי? הרבנים מאמינים שחייבים לעשות שינוי ציבורי

אם הגעתם עד לכאן, אתם בוודאי מבינים שחתונה היא עסק יקר, אפילו יקר מאוד. גם חתונה צנועה תעלה לכם הון, ואם אין לכם אבא ואימא עשירים כנראה שתכלו את כל חסכונותיכם במקרה הטוב, ותיכנסו למינוס במקרה הרע.

"חתונה צריכה להיות אירוע נוגע ללב, שבני הזוג נמצאים בו ולא מפיקים אותו", אומר ל'כיפה' הרב יובל שרלו, מרבני צהר, שקורא לשינוי חברתי מבחינת ההוצאות על חתונה. "כאשר ההוצאות לחתונה מתנפחות זה קשור להפקה, לתרגילים ולפומפוזיות. יש קורלציה ישירה בין אירוע מבוים לבין חוסר יכולת להיות בו באמת".

"הבעיה עם אירוע מבוים ופומפוזיוני הוא שגם המוזמנים לא מרגישים בנוח להיות באירוע כזה. גם בגלל המשמעויות הכלכליות של הדבר וגם בגלל שמדובר באירוע שמתרחק משמחה אנושית, רוקדת ומאושרת לטובת מופע. אני מאמין שלא בשביל זה אני מגיע לאירוע".

"אי אפשר להגביל את הסכום", מבהיר הרב שרלו. "הייתי שותף להמון יוזמות כאלו, אבל לא ניתן לאכוף את הנושא בעזרת תקנות, מסגרות וכללים חיצוניים". לדבריו, הוא היה עד לישיבה שהנהיגה תקנות מחמירות בנוגע לקיום אירועים, אך במקום חתונה מפוארת אחד התלמידים עשה חגיגת שבע ברכות באולם היוקרתי הדר דימול. "זה היה אבסורד".

 

(צילום: יחצ)

 

"אם נצליח ליצור אווירה חברתית שמעודדת אירועים אמיתיים, לא פומפוזיוניים נגיע לאידיאל. כל אחד שעושה חתונה יותר צנועה עוזר לשנות את האווירה החברתית ביחס לאירועים כאלו. זה צריך להגיע מרצון של בני זוג לעשות חתונה יותר שמחה ופחות מבוימת", הוא מסכם.

מי שמבצע את העניין בפועל הוא הרב מנחם בורשטיין, ראש מכון פועה, שנוהג בחתונתם של הילדים לבטל את מנות הבשר והדגים על מנת להוריד את העלות של המנות באופן דרסטי. בהזמנה לחתונת בתו לפני כשנתיים צירף מכתב בו כתב "עניין ההוצאות המרובות שיש להורים עבור חתונת ילדיהם ידוע ומוכר ומדובר בו רבות. אין צורך להאריך בתיאור המעמסה הכלכלית העצומה הרובצת על ההורים הזוכים לחתן את ילדיהם ומשפחות רבות נכנסות לחובות עצומים בעקבותיהן. אנו רוצים להציע מסגרת קבועה וצנועה לעריכת חתונה אשר תקבע כללים ברורים של הכיבוד המוגש לכל המוזמים ובכך להפחית את ההוצאות באופן משמעותי ללא צמצום מספר המוזמנים".

"לא יכול להיות מצב שאדם מוציא כסף שאין לו על מנות מפוארות", הוא אמר אז לכתב 'כיפה'. "יש אנשים שלוקחים הלוואות ועושים מאמצים משמעותיים לעשות חתונה מפוארת והדבר לא מובן. צריך להבין שמדובר באירוע מלא תוכן שלא צריך לרוקן את חשבון הבנק של שני הצדדים".

בחתונה הקפיד הרב בורשטיין כאמור להראות דוגמא אישית וביטל את מנות הבשר והדגים, כך שהעלות של המנות ירדה פלאים. "חייב להיות מספיק אוכל אבל לא יכול להיות שאדם מוציא כסף שאין לו. היו בחתונה אורז ותפוחי אדמה בשפע, הורדנו את הבשר והדגים ושמנו בר עם האוכל. היו בחורי ישיבה משני הצדדים שהסתובבו ואם הם ראו אדם זקן שלא לוקח אוכל כי אין לו כוח לקום הם ניגשו אליו והציעו לו שיביאו לו מנה. אף אחד לא יצא רעב". הוא אמר והוסיף שהכסף שנחסך יכול לפתור את בעיות הדיור בישראל: "הכסף של החתונה נועד לעזור לחתן ולכלה בתחילת דרכם. אם כל צד מביא 100 אלף שקלים אפשר להפנות את הכסף לתחילת תשלומי משכנתא על דירה בבאר שבע וכך יורד עול מעל הזוג הצעיר", אמר הרב בורשטיין.