בית הדין הרבני הגדול מושבת מחוסר דיינים

מזה חודשים ארוכים מתלוננים הדיינים על מחסור בכוח אדם, עד שכעת נפסקו הדיונים לחלוטין. בקשה דחופה מצד הרב יוסף למנות דיינים זמניים נענתה בשלילה. בכיר בבתי הדין: המצב קטסטרופלי

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 06/05/15 10:02 יז באייר התשעה

בית הדין הרבני הגדול מושבת מחוסר דיינים

מזה חודשים ארוכים מתלוננים דייני בתי הדין הרבניים על מחסור חמור בכוח אדם, אך למרות טענותיהם לא מונו דיינים חדשים מזה שנים ארוכות. גם ישיבה של הוועדה למינוי דיינים שהיתה אמורה למנות דיינים חדשים, לא יצאה לבסוף אל הפועל בשל הבחירות לכנסת. כעת, חושף אתר 'כיפה' כי בשל המחסור החמור בדיינים, בית הדין הרבני הגדול, הדן בערעורים על פסקי הדין של בתי הדין הרבניים, חדל מלקיים דיונים, ולמעשה הושבת.

עד לא מזמן כיהנו בבית הדין הרבני הגדול שני דיינים, הרב ציון אלגרבלי והרב ציון בוארון, אליהם הצטרפו שני הרבנים הראשיים, הרב לאו והרב יוסף, ובכל פעם שלושה מתוך הארבעה התכנסו להרכב שיכול לדון בעתירות. ל'כיפה' נודע כי בשל מצבם הרפואי של שני הדיינים, היחידים שיכולים לשבת בדין הם הרבנים הראשיים, אך כיוון שיש צורך בשלושה דיינים להרכב, לא קיימת כעת אפשרות לקיים את הדיונים שנקבעו, או לקבוע דיונים חדשים.

לא נשאר מי שינהל את בית הדין

לדברי גורמים בכירים בבית הדין המעורים בנושא, הרב ציון אלגרבלי סחב על כתפו את בית הדין הרבני הגדול, ובעקבות היעדרותו לא נשאר מי שינהל את בית הדין. “הרבנים הראשיים עמוסים עד מעל הראש, בשבוע שעבר הם הודיעו כי לא יהיו מסוגלים לעמוד בכמות הדיונים. זו ממש קטסטרופה. אם מישהו רוצה לתקוע תיק הוא מגיש ערעור והתיק יתקע למשך שנים. זה מחדל עצום".

כך, בערעור שהוגש בחודש ינואר השנה, ניתנה רק לאחרונה החלטה בה כתבו הדיינים כי על אף שיש לקבוע דיון דחוף בתיק "למרבה הצער, המצב בבית הדין הרבני הגדול נעשה חמור יותר, באופן שאינו מאפשר קביעת מועד לדיון בערעור. כשהמצב ישתנה, מזכירות ביה"ד תתן קדימות לשמיעת ערעור זה".

המערכת קורסת

"מערכת בתי הדין בירושלים קורסת מחמת העדר דיינים" אומרת עו"ד שירה דרורי-סאלם מומחית לדיני משפחה, "כיום לא נקבעים יותר דיונים בבית הדין הרבני הגדול. והחל מסוף החודש, גם בבית הדין הרבני האיזורי בירושלים אין אפילו הרכב מלא אחד. בהעדר הרכב לא ניתן לקיים דיון וליתן החלטות. מצב בלתי נסבל זה פוגע קשות בציבור המתדיינים". לדבריה יש למנות דיינים בדחיפות על מנת שהציבור יזכה לשירות ראוי.

המשמעות היא כי מאות ערעורים, אשר ממילא מתנהלים לרוב במשך שנים, יתעכבו כעת עוד יותר, מאחר שאין בנמצא דיינים אשר ידונו בתיקים. חשוב לזכור כי המתדיינים, אשר רובם ככולם נמצאים בהליך גירושין וסובלים בלאו הכי מעוגמת נפש רבה, יאלצו להמתין חודשים ארוכים נוספים, במקרה הטוב, עד שמיעת ערעורם בבית הדין.

מודעים לבעיה, אבל פתרונות אין

פנינו בבקשת תגובה לנשיא בית הדין הרבני הגדול, הרב יצחק יוסף, ובלשכתו הבהירו לנו כי הרב יוסף מודע לבעייה הקשה, ופועל לפתרונה. "נוכח המצב הקשה בבית הדין הגדול, והמחסור בדיינים, העביר נשיא בית הדין הרבני הרשל"צ הרב יצחק יוסף אל ראש הממשלה המכהן גם כשר המשפטים הזמני פניה דחופה למינוי דיינים זמניים. במקביל, הועברה פניה ליועץ המשפטי לממשלה לפני מספר ימים בבקשה לאשר מינויים של דיינים על אף כהונתה של ממשלת מעבר, אנו מקווים שכבר בימים הקרובים ייפתר המצב הבלתי נסבל המתרחש בבתי הדין בשל המחסור בדיינים", מסרו בלשכתו.

אך כאן לא נגמרה הסאגה. לאחר שיחתנו עם הרב יוסף, התקבלה במשרדו תשובה מהמשנה ליועץ המשפטי לממשלה, אורית קורן, שבישרה לרב יוסף כי בקשתו למינוי דיינים זמניים נדחתה. “הואיל ופנייתך באה שלושה ימים לפני המועד האחרון להרכבת ממשלה חדשה, ובה שר משפטים חדש, אני סבורה שיש להמתין עד לכינון הממשלה, כך שהשר החדש הוא יהיה זה שישקול את המינויים בפועל הנצרכים בהתאם לפנייתך".

בפועל, בתשובתו זו משבית היועץ המשפטי לממשלה את בית הדין הרבני הגדול לזמן בלתי מוגבל. בהסכמים הקואליציוניים ביקשה ש"ס את השליטה בועדה למינוי דיינים, ו"יהדות התורה" דרשה גם היא נציג בועדה, כך ששר המשפטים, אשר צפוי להגיע מהליכוד או מהבית היהודי יאלץ להתמודד עם בעיות פוליטיות סבוכות על מנת להצליח למנות דיינים שיהיו מוסכמים על כל הסיעות.

"המצב קטסטרופלי", אומר ל'כיפה' ד"ר רפי רכס, עו"ד ביעוץ המשפטי לבתי הדין הרבניים. “רוקנו את בתי הדין מרבנים. נתנו לגיל לעשות את שלו, ובפועל יש ערכאה משפטית, אשר אליה זקוקים לא מעט מהציבור הישראלי, שערכאת הערעור שבה לא פעילה עד להודעה חדשה. תיאורטית, הפתרון יכול להימצא כבר מחר, אם מי שהכח בידו באמת ירצה בכך. כרגע המצב בלתי אפשרי".

לאחר קבלת תשובת היועץ המשפטי לממשלה פנינו בשנית ללשכת הראשון לציון אך הם נמנעו מלהתייחס לתשובה, ואמרו כי הם מקווים שהעניין יפתר בימים הקרובים.