גרמן מזהירה מפני טיפולי המרה לשינוי נטייה מינית, ההומואים הדתיים זועמים

משרד הבריאות מזהיר את הציבור מפני טיפולי המרה לשינוי נטייה מינית, ושרת הבריאות אמרה כי "נטייה מינית אינה דבר שניתן או צריך לשנות אותו". בארגון הו"ד מברכים, בארגון כמוך זועמים

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 05/10/14 16:18 יא בתשרי התשעה

גרמן מזהירה מפני טיפולי המרה לשינוי נטייה מינית, ההומואים הדתיים זועמים
Shutterstock, צילום: Shutterstock

נייר עמדה של מועצת הפסיכולוגים והסתדרות הפסיכולוגים שהתפרסם היום (א') בתמיכת משרד הבריאות ושרת הבריאות יעל גרמן מסעירים את קהילת ההומואים הדתיים.

על פי נייר עמדה שהפיצו מועצת הפסיכולוגים והסתדרות הפסיכולוגים יש להזהיר את הציבור מפני הסכנות הצפויות לציבור מצד מטפלים כאלו ומדגישים כי מדובר בטיפולים שאינם ראויים מבחינה אתית ומקצועית. “הבסיס המקצועי והעדויות האמפיריות להצלחתם של טיפולי ההמרה קלושים למדי", נכתב בנייר העמדה. “ההתרשמות היא שרוב העוסקים בתחום של טיפול המרה אינם נמנים עם מקצועות בריאות הנפש המוכרים (פסיכולוגים, עובדים סוציאליים ופסיכיאטרים)". הוועדה הדגישה כי המחקרים שנעשו בנושא הם בעייתיים. הוועדה אימצה למעשה את עמדת ארגון הפסיכולוגים האמריקאים (APA) וארגון הבריאות העולמי.

שרת הבריאות יעל גרמן בירכה על ההחלטה ואמרה "הדבר מהווה עוד הוכחה כי נטייה מינית מטבעה, איננה דבר שניתן או שצריך לשנות אותו. נטייה מינית היא חלק מזהותו של אדם ואינה נדרשת ל'טיפול' או ל'המרה'".

בתוך כך, ארגוני ההומואים הדתיים מציגים חוסר אחידות בהתייחסות לפרשה, כשארגון הו"ד תומכים ומברכים בהחלטה ומנגד בארגון כמוך זועמים וכותבים "דברי השרה גרמן אינם מדויקים, בלשון המעטה".

לדבריהם, "כל מי שקורא את מסקנות נייר העמדה של הסתדרות הפסיכולוגים בישראל מבין שאין כאן מסקנות ברורות אלא קריאת כיוון בלבד. מצד אחד נכתב בנייר העמדה "הבסיס המקצועי והעדויות האמפיריות להצלחתם של טיפולי המרה הוא קלוש למדי", ומצד אחר "סיבות של 'תקינות פוליטית' מקשות על האפשרויות למימון ופרסום של מחקרים בדבר יעילותם האפשרית של טיפולי המרה". במילים אחרות: המחקר האמפירי עדיין לוט בערפל בנושא, ובוודאי שאין לצאת בהכרזות שבהן יצאה השרה ולפיהן נטייה מינית "איננה דבר שניתן או שצריך לשנות אותו" ו"המטפלים בשיטה זו מייצרים מצג שווא של הכרה מדעית בשיטה"”.

מנגד כאמור מברכים בארגון הו"ד על ההחלטה ואומרים "כל עובד סוציאלי המכבד עצמו- צריך להימנע מלעסוק בטיפולי המרה". הרב רון יוסף, העומד בראש ארגון הו”ד אומר כי "העבודה עוד רבה, כיוון שבחורים ובני נוער רבים ממשיכים לסבול תחת ידי מטפלים שרובם אינם אנשי מקצוע מוסמכים כלל. יחד עם זאת, זהו יום חג. משרד הבריאות בראשות השרה גרמן מצטרף לשורה של ארגוני בריאות הנפש בארץ ובעולם הדוחים את טיפולי ההמרה כפרקטיקה לגיטימית וחושפים את השקר שחלק מרבני וממנהיגי הציבור הדתי זורים בעיני הציבור".

לדברי ארגון הו"ד, בעקבות פנייתם גיבשה הוועדה מטעם הסתדרות הפסיכולוגים את נייר העמדה. “291 עדוית מצמררות הצטברו בארגון הו"ד אודות טיפולי המרה השנויים במחלוקת. 291 אנשים שדיווחו כי עברו טיפולי המרה וגרסו שנגרמו להם נזקים נפשיים כבדים בגינם, בניהם: משבר אמוני, דיכאונות ממושכים עד כדי צורך בטיפול תרופתי, שנאה עצמית ודימוי עצמי נמוך וכן פגיעה בחשק או בתפקוד המיני. רבים מהפונים מוותרים על הזכות לתבוע את המטפל במידה של נזק נפשי, דבר מפוקפק כשלעצמו. בעקבות כך, החליט ארגון הו"ד לפנות ליידע את הגורמים הרלוונטיים לרבות התאחדות הפסיכולוגים בישראל, דבר שהביא בסופו של דבר להקמת ועדת פסיכולוגים מומחים בנושא טיפולי המרה, אשר שמעה עדויות וקיבלה מידע ומחקר מכל הצדדים”.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן