מודעות בכותל המערבי: נשים, הימנעו משירה

אסור לנשים לשיר בכותל? ברחבת כותל המערבי הופצו לאחרונה מודעות המבקשות מקהל הנשים לא לשיר ברחבת הכותל אלא להסתפק בקריאות שמחה. "אנא להימנע מלשיר במקום קדוש זה"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 27/08/14 16:21 א באלול התשעד

מודעות בכותל המערבי: נשים, הימנעו משירה
Shutterstock, צילום: Shutterstock

אסור לנשים לשיר בכותל? מודעות שהופצו לאחרונה ברחבת הכותל המערבי ספק מבקשות ספק מודיעות למתפללות לא לשיר ברחבה. “לציבור הנשים היקר", נכתב במודעות. “אנא להימנע מלשיר במקום קדוש זה בקול שירה, ניתן לשמוח ולהריע בקול תרועה (לו לו לו) וכנהוג. בתודה, המתפללים".

נשים דתיות לאומיות שנוהגות להגיע באופן קבוע לכותל מספרות כי המודעה הצליחה להוציא אותן מכליהן. “אנחנו נוהגות לשיר יחד עם הגברים ואין בכך שום פסול", זועמת מרים, מתפללת וותיקה אשר מגיעה מדי כמה ימים אל הכותל. “לא סביר שידרשו ממנו להפסיק לשיר. זה אומנם נראה כמו בקשה תמימה אבל בכל פעם עוצרים בעדנו לעשות עוד ועוד דברים בשם 'הקדושה'. הכותל הופך לנחלתם של חרדים בלבד".

המודעות הוצבו כפי הנראה לקראת ראש חודש אלול, המצויין היום (ד') ואתמול בבתי הכנסת ברחבי הארץ ובכללם כמובן בכותל המערבי. לא ברור האם מדובר בפעם הראשונה בה מוצבות המודעות. “הם מגזימים לגמרי. אנחנו רוצות לשיר את ההלל כמו כולם ואפילו בבתי הכנסת של הרבנים הגדולים ביותר הנשים שרות", אומרת שירה דורין, אשר הגיעה למקום הבוקר (ד'). “לא ביקשנו לשיר סולו ואנחנו לא רוצות להפר את ההלכה אבל מכאן ועד הדרת נשים ברמה הזו יש הבדל עצום".

לא ידוע כרגע מי הציב את המודעות אשר חתומות על ידי 'המתפללים' אך כפי הנראה לא מדובר במעשה ממוסד אלא באינדיבידואלים שהחליטו על דעת עצמם שלא לאפשר שירת נשים במתחם, גם כשהיא נעשית באופן מקובל.

זו לא הפעם הראשונה בה נעשים ניסיונות להגביל את הנשים במקום. ב-2009 מחה משה פייגלין על השלטים בכותל המערבי בהן נכתב 'יש לשמור על הפרדה מוחלטת בין גברים ונשים', 'מעבר זה לגברים בלבד!', 'נשים מתבקשות לשמור על לבוש צנוע' ו-'יש לכסות מקומות חשופים'. “מה שהשלטים הללו שידרו זה: 'כאן זה הטריטוריה שלי - אתם תתנהגו פה לפי הכללים שלי'. הם לא שידרו לא צניעות, לא קדושה, לא טהרה - בטח שלא הזמנה והארת פנים לכלל ישראל", כתב פייגלין במאמר דעה.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן