ישיבת הר ברכה חוזרת למסלול ההסדר

שר הביטחון יעלון החליט להחזיר את הישיבה של הרב אליעזר מלמד בחזרה אל מסלול ההסדר ובכך הפך החלטה של קודמו בתפקיד, אהוד ברק

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 08/07/13 20:43 א באב התשעג

ישיבת הר ברכה חוזרת למסלול ההסדר
ויקיפדיה, צילום: ויקיפדיה

שר הביטחון משה (בוגי) יעלון החליט להחזיר את ישיבת הר ברכה של הרב אליעזר מלמד בחזרה אל מסלול ההסדר, אחרי שקודמו בתפקיד, אהוד ברק, החליט להדיח את הישיבה מהמסלול בשנת 2009, זאת לאחר שהרב מלמד קרא לסירוב פקודה. ממשרד הביטחון מסרו הערב כי "הובהרו הדברים מול הישיבה ונסללה הדרך להחזרתה למסלול ההסדר".

איגוד ישיבות ההסדר ברך הערב על החלטת שר הביטחון: ”בהחלטת השר יש אמירה ברורה של מערכת הביטחון כנגד המלעיזים והמתקיפים את ההסדר“.

כזכור, שר הביטחון הקודם, אהוד ברק, החליט בשנת 2009 להוציא את הישיבה ממסלול ההסדר, זאת בעקבות גילויי סרבנות מצד תלמידי הישיבה - מהלכים אשר זכו לתמיכת ראש הישיבה הרב אליעזר מלמד. בהודעה רשמית שפרסם בשעתו שר הביטחון נאמר כי השר הורה "להוציא את הישיבה מההסדר האמור תוך פרק זמן סביר שיאפשר לתלמידי הר ברכה לבחור ולהשתלב במסגרת ישיבת הסדר אחרת".

הפך את ההחלטה, יעלון (צילום: יחצ)

עוד נאמר אז כי "שר הביטחון רואה בחומרה רבה כל תופעה של סרבנות ואינו מוכן לקבל כל סטייה ממה שמוגדר על ידו כקו אדום. מעשיו ודבריו של הרב מלמד מערערים את יסודות הדמוקרטיה הישראלית, הם שעודדו והסיתו חלק מתלמידיו לסרבנות, להפגנות ולפגיעה ברוח צה"ל ואין להם מקום במדינה מתוקנת. יש להקפיד ולשמור את צה"ל מחוץ לויכוח הפוליטי".

פרשנות: מדוע דווקא עכשיו?

השר משה (בוגי) יעלון נחשב לאוהד ההתיישבות ולמי שמקיים קשרים ישירים עם ראשיה. עוד בטרם נכנס לתפקידו כשר הביטחון, הביע יעלון את עמדתו, לפיה אין סיבה לשלול את מסלול ה"הסדר" מישיבת הר ברכה וכי בכוונתו לשנות את המצב לאחר כניסתו לתפקיד. שיקול נוסף, כמובן, קשור לצורך הצבאי בלוחמים וחיילים נוספים, שבא לידי ביטוי בהכללת הישיבה כחלק ממסלול ה"הסדר".

עם או בלי קשר, ניתן להתרשם גם ממיתון מסויים בעמדותיו של ראש הישיבה, הרב אליעזר מלמד. כך למשל במאמר שפרסם בספטמבר 2012, טען הרב מלמד כי בימינו ”אין מקום למאבק אלים ללא פשרות בסגנון עמונה“ וקבע כי יש להגיע להסדרים ולהבנות על מנת להרחיב ולהגדיל את ההתיישבות ככל הניתן. כמו כן הביע הרב מלמד תמיכה בהסכם שהוביל בזמנו אביו, הרב זלמן ברוך מלמד, לפינוי מרצון של שכונת גבעת האולפנה בבית אל, תמורת הסדר עם המדינה.

הרב מלמד סירב להגיע בזמנו לשימוע אצלו - ורק לאחר מכן החליט שר הביטחון דאז על הדחת הישיבה שלו ממסלול ההסדר. באוגוסט 2010 פרסם מאמר נוסף בו טען, לאור ”פרשת הרפז“ כי ”רוחו הרעה של שר הביטחון אהוד ברק משרה אווירה שלילית של אגואיזם וחוסר אמון בערכים ובחברים, מתמרצת חתרנות ותככנות, ומעודדת את חברי המטכ"ל להוציא את כל הרוע שבהם זה על זה". הרב מלמד אף קרא לברק להתפטר מתפקידו כשר הביטחון - בעקבות פרשת המשט לעזה.