הדתיים בפתח תקווה נערכים לקרב פוליטי על המועצה המקומית

לקראת הבחירות המקומיות נביא בפניכם את מצבה הפוליטי של הציונות הדתית בערים המרכזיות בישראל. והשבוע, פתח תקווה: מי הם המועמדים המובילים ובמי תתמוך "הבית היהודי"?

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 18/06/13 15:30 י בתמוז התשעג

הדתיים בפתח תקווה נערכים לקרב פוליטי על המועצה המקומית
הגולה פתח תקווה, צילום: הגולה פתח תקווה

את זאת כל מפלגה יודעת: בסופו של דבר עצמתה אינה תלויה רק במספר חבריה בכנסת כי אם גם במספר נציגיה ברשויות המקומיות, בשטח. ב-22.10 עתידות להתקיים הבחירות לרשויות המקומיות וככל שהמועד מתקרב כך הפוליטיקאים עושים הכל כדי להביא הישגים בערים הגדולות. בסדרת כתבות נביא בפניכם את מצבה של הציונות הדתית בערים המרכזיות בארץ. הסיכויים, הפילוגים, המתמודדים והפוליטיקה שמוציאה את חברי הכנסת הדתיים משלוותם. את סדרת הכתבות אנחנו פותחים במסדרונות עיריית פתח תקווה.

ב15- בינואר הגיש איציק אוחיון את התפטרותו מראשות עיריית פתח תקווה וזאת מינתה את אורי אוהד כמחליפו הזמני עד לבחירות לעירייה. את כסאו של אוהד, שעוד טרם הספיק להתחמם, מבקשים שלושה מועמדים לרשת, ביניהם גם נציג מגזרי: דני סוויסה, איציק ברוורמן והסרוג עו“ד רמי גרינברג.

עו"ד רמי גרינברג (35) הוא נציג המגזר, בוגר ישיבת אמי"ת בר אילן ומכללת שערי משפט. עוד טרם שירותו הצבאי בדובדבן וכמ"פ בצנחנים שהשתתף במבצע ”חומת מגן“, במלחמת לבנון השנייה ובמבצע ”עמוד ענן“, גרינברג החל את הקריירה הפוליטית שלו כבר בגיל 14, כשנבחר לשמש כיו"ר תנועות הנוער בעיר.

ואולם גרינברג מקושר פוליטית בעיקר לליכוד, נתון שלא ממש מלהיב את ”הבית היהודי“, שמסתייג מתמיכה בולטת למרות היותו חובש כיפה. מה גם שלמפלגה המגזרית מערכת יחסים ענפה עם ראש העירייה הקודם וזה הנוכחי. אחד מגורמי הציונות הדתית ו“הבית היהודי“ החזקים היום בפתח תקווה הוא מוטי זפט, ממלא מקום ראש העיר ועורך עלון השבת "שבתון", שחתום על לא מעט הישגים מקומיים. אחד מהם, אגב, הוא הקמת מתחם ”הגולה“.

”הבית היהודי“, אם כן, טרם הכריזו על תמיכה באחד המועמדים. זאת ועוד, המפלגה מצויה בחלוקת פנימית שעשויה להשפיע רבות על זהות הסיעה בעיר: בעוד יש המבקשים לחולל משהו חדש ברוח בנט והפריימריז, יש מי שעוד דוגלים בשיטה הישנה. הקהילה הציונית דתית בפתח תקווה היא אחד ממעוזי הדתיים המשמעותיים ביותר, קחו לדוגמה את הפריימריז בבית היהודי בו התפקדו כ-3,900 מתפקדים, מה שהפך אותה לעיר עם שיעורי ההתפקדות השניים בגודלם בישראל. אלא שמרבה מתפקדים, מרבה דאגה - ביום הפריימריז על המתפקדים היה לבחור מלבד את הרשימה לכנסת, גם 93 נציגי מועצת הסניף, מועצה שגם תבחר מאוחר יותר את הרשימה לעירייה ואת העומד בראשה. כאשר הגיע מועמד הפריימריז התקבלה החלטה שנויה במחלוקת, לפיה במקום לערוך בחירות על המועמדים למועצת הסניף כל המתמודדים יכנסו באופן אוטומטי למועצה - כך שכיום במקום 93 חברי מועצה היא מונה 129 חברים.

מדוע ההחלטה שנויה במחלוקת? למעשה הקהילה הציונות דתית בעיר מחולקת לשלושה קבוצות שמדי פעם מתקוטטות האחת עם השנייה. הקבוצה הראשונה והחזקה שבהם היא קבוצת שכונת כפר גנים, השנייה בגודלה היא קבוצת הדר גנים (שכונה הממוקמת בקצה השני של העיר) ואילו הקבוצה השלישית היא קבוצה חדשה במסגרתה התאחדו מספר שכונות קטנות, בעיקר מכפר אברהם, הטוענות לקיפוח מצד השכונות הגדולות. הבעיה מתחילה כאשר מספר המתפקדים של קבוצת כפר גנים הוא הגדול ביותר, אולם בעקבות ההחלטה החדשה לביטול הפריימריז, דווקא קבוצת נציגיה במועצת הסניף הפכה לקטנה ביותר. במידה והיה נערך פריימריז כמתוכנן הרי שמספר המתפקדים הגדול של השכונה היה בא לידי ביטוי גם במספר נציגיה במועצה, כך טוענים גורמים בשכונה. מספר קטן במועצת הסניף משמעותה מספר קטן ברשימת המפלגה המועמדת לעיריית פתח תקווה וכתוצאה מכך השפעה קטנה יותר.

ההחלטה אמנם תואמת את חוקת המפלגה, אולם גורמים בשכונת כפר גנים מעוניינים שמשהו חדש יתחיל גם בפתח תקווה ומבקשים להחיל את מהפכת הפריימריז גם אצלם. סקר דעת קהל שנערך ב-16 במאי על ידי "מאגר מוחות" בקרב מתפקדי הבית היהודי בפתח תקווה, לקראת הבחירות המקומיות לראשות העירייה ולמועצת העירייה בפתח תקווה, מגלה כי 81% סבורים כי בחירת יו"ר רשימת הבית היהודי למועצת העירייה צריכה להיעשות על ידי כלל מתפקדי הבית היהודי בקיום פריימריז ולא על ידי חברי מועצת הסניף.

במידה ואכן יתקיימו פריימריז, ישנם ארבעה פעילים חזקים שעשויים להתמודד על ראשות רשימת הבית היהודי והם מוטי זפט, משה פלדמר, אבי בלומשטיין ואיציק דיעי. במסגרת הסקר נשאלו המתפקדים למי יצביעו במידה ואכן יערכו פריימריז. בתסריט פריימריז עם ארבעת המועמדים מוביל מוטי זפט עם תמיכה של 46% מקרב בעלי הדעה מכלל המדגם, משה פלדמר זוכה לתמיכה של 25%, אבי בלושטיין זוכה לתמיכה של 18% ואיציק דיעי זוכה לתמיכה של 11% בעוד ששליש מהמשיבים מתלבטים בשאלת כוונות ההצבעה. בכל אחד מהתסריטים האפשריים שומרים המועמדים על מקומם כפי שדורגו בסקר בתסריט ארבעה מתמודדים.

נתון מעניין נוסף שמגלה הסקר הוא לשאלת המועמד לראשות העירייה בחרו מתפקדי הבית היהודי שלא לתמוך ברמי גרינברג נציג המגזר והותירו אותו במקום השלישי עם 14% תמיכה בלבד. מי שבחרו לראשות העיר הוא אורי אוהד ראש העיר המכהן שזכה ל-59% בקרב מתפקדי הבית היהודי ובמקום השני ניצב איציק ברוורמן עם 18%.

אם וכאשר הצעת הפריימריז תדחה, גורמים בבית היהודי בפתח תקווה מזהירים מפני אחוזי הצבעה נמוכים, שיחלישו את מעמד המפלגה בעיר. בשבועות הקרובים צפויה התערבות של חברי כנסת בסוגיה כאלה שיבקשו שהמהפכה של בנט תמשיך ותרד אל השטח ותצא מהדשדוש הנוכחי, לפחות בכל מה שקשור לסניף המפלגה בפתח תקווה.

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן