"הבית היהודי" תתמוך בהגדלת הגוף הבוחר את הרבנים הראשיים

המפלגה הביעה תמיכה בהצעת החוק של ח"כ אלעזר שטרן, שתרחיב למעשה את הגוף הבוחר את הרבנים הראשיים, כך שיכלול יותר חילונים ונשים. ההחלטה מסייעת לסיכויו של הרב דוד סתיו לזכות בתפקיד

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 06/05/13 17:17 כו באייר התשעג

"הבית היהודי" תתמוך בהגדלת הגוף הבוחר את הרבנים הראשיים
יחצ, צילום: יחצ

סיעת ”הבית היהודי“ החליטה היום (ב‘) בתום ישיבת סיעה מיוחדת על תמיכה בהצעת החוק של ח“כ אלעזר שטרן (”התנועה“) להגדלת הגוף הבוחר את הרבנים הראשיים לישראל, כך שיכלול יותר חילונים ויותר נשים. החלטת הסיעה מטרפדת למעשה את ניסיון ש“ס, בראשות אריה דרעי, למנוע את העברת החוק. ההחלטה מסייעת למעשה למועמדותו של הרב דוד סתיו הנשען לא מעט על תמיכה חילונית.

הסיעה הייתה אמורה לדון ולהצביע גם על "דיל הרבנים" שמנסה לקדם הרב חיים דרוקמן, אלא שההצבעה בנושא נדחתה וירדה מסדר היום, ככל הנראה מתוך רצון ליישר את ההדורים ולהגיע להסכמה בין הצדדים השונים במפלגה, שמחלקים את תמיכתם בשלב זה בין הרב דוד סתיו לבין הרב יעקב אריאל.

בנט, דחה את ההצבעה על ה"דיל" (צילום: הר עציון)

הצעת החוק של שטרן קובעת כי רב ראשי ייבחר רק כזה שיש לו ניסיון או השכלה בשני התפקידים של הרב הראשי, רבנות עיר, ודיינות. חשוב לציין כי עד כה הניסיון וההשכלה באחד משני התחומים לא היה נדרש ונבחרו רבנים שלא עמדו בדרישות התפקיד. בנוסף, הצעת החוק דורשת להגדיל משמעותית את הגוף הבוחר את הרבנים הראשיים מ-150 שקיימים היום ל-200 ולתת ייצוג הולם של לפחות 25% נשים באותו הגוף.

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי במשך שנים לא זכו הנשים לכל ייצוג בגוף הבוחר, וגם כיום מספרן קטן ביותר, כ-2% בלבד, בעוד שחלקן באוכלוסייה הוא כ-50%. מעבר לעקרון היסוד של השוויון המגדרי, קיימת בגוף הבוחר בהרכבו הנוכחי אפליה מובנית מראש נגד נשים, מכיוון שלמעלה מ-50% מהגוף הבוחר מורכב מרבנים, וממילא באופן אוטומטי נשים מודרות מייצוג בחלק זה. לפיכך מוצע שבאמצעות מנגנון של איזון מגדרי יהיה בגוף הבוחר ייצוג של לפחות 25% נשים.