הממשלה אישרה את המשך קליטת החרדים בשירות הלאומי

הממשלה אישרה את ההצעה המשותפת של השר דניאל הרשקוביץ והשר אהוד ברק, שנועדה להבטיח המשך קליטת החרדים במסגרת השירות הלאומי, חרף ביטול "חוק טל". הרשקוביץ: שילוב החרדים הוא אינטרס לאומי

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 09/12/12 13:17 כה בכסלו התשעג

הממשלה אישרה את המשך קליטת החרדים בשירות הלאומי
dcaseyphoto-cc-by, צילום: dcaseyphoto-cc-by

הממשלה אישרה היום (א‘) את המשך קליטתם של חרדים במסגרת השירות האזרחי, לאחר שמאז ביטול חוק טל הופסקה קליטת מתנדבים חדשים. למסלול ההתנדבות מתקבלים חרדים בני 26 ומעלה, או אבות בני 22.

את הצעת ההחלטה הביאו השר הממונה על השירות האזרחי-לאומי, דניאל הרשקוביץ ושר הביטחון אהוד ברק, ובנימוקיה נכתב: "עצם הפעלת השירות האזרחי כאמצעי לקידום הנשיאה בנטל הוכר כאפשרי וראוי על-ידי בית המשפט העליון, והממשלה מכירה בחשיבותו של השירות האזרחי כאחד האמצעים המרכזיים להגדלת השוויון של הנשיאה בנטל".

השר הממונה על מינהלת השירות האזרחי-לאומי, הרב פרופ' דניאל הרשקוביץ, עשה במהלך החודשים האחרונים מאמצים רבים לאפשר את המשך קליטת החרדים במסגרת השירות האזרחי-לאומי. בעמדתו תמכו שר הביטחון אהוד ברק ויו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, ח"כ רוני בר-און, אולם עד כה הפרקליטות התנגדה לכך ועל-כן גובש מנגנון שיאפשר קליטת מתנדבים חדשים רק במקום כאלה שסיימו את השירות.

בחוות דעת משפטית שהוגשה להרשקוביץ על ידי מינהלת השירות האזרחי-לאומי נכתב: "פקיעת חוק טל ללא הסדר חלופי שומטת את הבסיס החוקי לשירות האזרחי והוא למעשה לא יהיה קיים יותר במסגרת החוק. מדובר במציאות שתשפיע באופן קשה על אינטרסים של הרבה גורמים: הן המשרתים כעת, הן אלו שמחכים להתחיל לשרת, הן הגופים המפעילים את המתנדבים והן הלקוחות של גופים מפעילים אלו - שנהנים מהשירות האזרחי של המתנדבים.

מדובר במאות גופים שמפעילים במסגרתם את המשרתים ומסתמכים על שירותם, כמו מד"א, זק"א, אירגון "הצלה", המשרד לאזרחים ותיקים, יד שרה, משטרת ישראל, שב"ס, מכבי האש ועוד. גופים אלו הסתמכו על השירות של המתנדבים והפעילות שלהם בהחלט עלולה להיפגע.

בנוסף, יש להתייחס גם ללקוחות של הגופים המפעילים הנהנים מהשירות של המשרתים, באופן ישיר או עקיף כמו הנערים שיש להם חונך מהשירות האזרחי, הקשישים שנהנים מהמשרתים בפרוייקט "והדרת" של המשרד לאזרחים ותיקים, החולים שנעזרים במשרתים במסגרת עמותות שונות ועוד".

(המאמצים הניבו פרי, השר הרשקוביץ. צילום: יחצ)

השר הרשקוביץ הסביר את הצורך בהחלטת הממשלה ואמר לכיפה כי "בשנים האחרונות קלטנו במסגרת השירות האזרחי כל חרדי שחפץ להתנדב, בכפוף לגילו. למרבה האבסורד, דווקא ביטול חוק טל שנועד להגביר את השוויון בנשיאה בנטל מנע את המשך קליטת החרדים ונאלצנו לדחות רבים. הצעת ההחלטה היא פרי מאמצים רבים שעשיתי בחודשים האחרונים, כי אסור לעצור התנופה שהצלחנו להשיג בעמל רב, תוך שינוי דעת הקהל ברחוב החרדי. האינטרס הלאומי מחייב לאפשר לחרדים שרוצים לתרום למדינה להצטרף למערך השירות האזרחי-לאומי ולקחת חלק בנשיאה בנטל, ואני מברך על כך שהפרקליטות הסירה את התנגדותה".

גם מנכ"ל מינהלת השירות האזרחי-לאומי, שר-שלום ג'רבי בירך על ההחלטה ואמר כי "מסלול השירות הוכיח בשנים האחרונות כי הוא מאפשר לאלפי חרדים להשתתף בנשיאה בנטל, ויותר מ-85% מהמסיימים משתלבים אחריו במעגל התעסוקה ובלימודים אקדמיים ומקצועיים. בכל הסדר עתידי השירות האזרחי ישמש כמסלול מרכזי ועל כן המשך שימורו בתקופה זו הוא חיוני".